Vrij complete Cyclopteris van de Piesberg
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Vrij complete Cyclopteris van de Piesberg

L.S.,
Gewoon, om weer eens wat plantfossielen de revue te laten passeren; een fotootje van een Cyclopteris-blad dat ik enkele weken geleden in de Piesberg vond. Het gaat om een fors exemplaar (schaalbalk = 5 cm), dat nog eens aardig compleet is ook. Wel moest het fossiel in scherven geborgen worden. Gelukkig (bijna) alle stukjes terug kunnen vinden.
Groeten,
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Antw: Vrij complete Cyclopteris van de Piesberg
Hallo Tim,
Prachtig stuk, ik heb zelf niet veel plant fossielen in de collectie maar dergelijke stukken spreken toch tot de verbeelding. Bedankt voor het delen.
Groeten,
Arno
Prachtig stuk, ik heb zelf niet veel plant fossielen in de collectie maar dergelijke stukken spreken toch tot de verbeelding. Bedankt voor het delen.
Groeten,
Arno
- Martijnfossielenjager
- Spoorzoeker
- Been thanked: 5 times
Prachtig! Ben zelf ook in het bezit van wat carboonfossielen van de Piesberg.
Groet,
Hans
Groet,
Hans
Hans (Spoorzoeker)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Geweldig!!!
Een heel mooie vondst!
Bedankt voor het delen!
Ik zelf ben in mijn jeugdtijd met het verzamelen van Carboon-fossielen begonnen.
Niet ver van thuis was een grote berg (die bestaat nog altijd) met materiaal uit de
mijn Carl-Friedrich (kort bij Aken). Daar heb ik tientallen fossielen gevonden. Nu is daarvan
op een paar stukken na niets meer in de verzameling. Maar misschien ga ik nog een keer een kijkje nemen, alhoewel de berg zeer begroeit is.
Beste Groeten,
Oliver
Een heel mooie vondst!
Bedankt voor het delen!
Ik zelf ben in mijn jeugdtijd met het verzamelen van Carboon-fossielen begonnen.
Niet ver van thuis was een grote berg (die bestaat nog altijd) met materiaal uit de
mijn Carl-Friedrich (kort bij Aken). Daar heb ik tientallen fossielen gevonden. Nu is daarvan
op een paar stukken na niets meer in de verzameling. Maar misschien ga ik nog een keer een kijkje nemen, alhoewel de berg zeer begroeit is.
Beste Groeten,
Oliver
- Carboon
Antw: Antw: Vrij complete Cyclopteris van de Piesberg
Bedankt allemaal voor de leuke reacties. Hopelijk heb ik van het weekend tijd om wat meer Piesbergmateriaal op de foto te zetten.
Ik zou het leuk vinden om hier foto's van te zien op het forum!spoorzoeker schreef:
Prachtig! Ben zelf ook in het bezit van wat carboonfossielen van de Piesberg.
Groet,
Hans
Idem! Ben erg benieuwd naar het Carboon van daar tussen Luik en het Ruhrgebied, maar als ik het goed begrijp heb je niet veel meer in de verzameling momenteel...hubertus68 schreef:
Geweldig!!!
Een heel mooie vondst!
Bedankt voor het delen!
Ik zelf ben in mijn jeugdtijd met het verzamelen van Carboon-fossielen begonnen. Niet ver van thuis was een grote berg (die bestaat nog altijd) met materiaal uit de mijn Carl-Friedrich (kort bij Aken). Daar heb ik tientallen fossielen gevonden. Nu is daarvan op een paar stukken na niets meer in de verzameling. Maar misschien ga ik nog een keer een kijkje nemen, alhoewel de berg zeer begroeit is.
Beste Groeten,
Oliver
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Schitterend stuk Tim!
Ik vind de kleurschakeringen hier ook opvallend, van nagenoeg wit tot erg donker, met verschillende schakeringen tussenin, o.a. naar groene tinten. Ik denk dat ik dit al wel vaker van de Piesberg heb gezien, niet?
Wellicht best wel een complex verhaal welke mineralen daar allemaal een rol spelen bij de bewaring vandeze fossielen?
Ik vind de kleurschakeringen hier ook opvallend, van nagenoeg wit tot erg donker, met verschillende schakeringen tussenin, o.a. naar groene tinten. Ik denk dat ik dit al wel vaker van de Piesberg heb gezien, niet?
Wellicht best wel een complex verhaal welke mineralen daar allemaal een rol spelen bij de bewaring vandeze fossielen?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carboon
De wit- en groentinten worden veroorzaakt door verschillende vormen van hydromuscoviet (voornamelijk gümbeliet), welke de afdruk op de donkere schalie vormen (e.g. Krings en Kerp, 2006). Op de donkere gedeelten van het Cyclopteris-blad ontbreekt dit laagje omzettingsmineralen, of is het erg dun. De hydromuscoviet-mineralisatie is waarschijnlijk gerelateerd aan intrusie op diepte in de regio ten noorden van Osnabrück (Schreyer, 1968).
Krings en Kerp, 2006 - http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3005001313
Schreyer, 1968 - http://link.springer.com/article/10.1007/BF01820742
Krings en Kerp, 2006 - http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3005001313
Schreyer, 1968 - http://link.springer.com/article/10.1007/BF01820742
- Carboon
Nog een fotootje, van een Neuropteris-achtige bladvorm (nog niet verder gedetermineerd). Schaalbalk = 2 cm.
[Bewerkt door Carboon op 19-04-2015 om 19:58 NL]