belgische trilo
Antw: belgische trilo
Heel mooie vondst , Maurice.
Zoals je die steen hebt doorgeslagen, beter kan je dit beestje niet prepareren met de naald.
Ik neem aan dat je meestal dwars doorgesneden beestjes vindt, die nog verlijming en extra prepwerk vragen .
Lugo
Zoals je die steen hebt doorgeslagen, beter kan je dit beestje niet prepareren met de naald.
Ik neem aan dat je meestal dwars doorgesneden beestjes vindt, die nog verlijming en extra prepwerk vragen .
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Antw: Antw: belgische trilo
Het gesteente is heel zacht, als je er al een vind door ze door midden te kloppen springen ze meestal in honderden stukjes en heb je er niets meer aanLugo schreef:
Heel mooie vondst , Maurice.
Lugo

Je moet eigenlijk heel veel geluk hebben en hopen dat ze niet gebroken worden als je ze vind.
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Kevin is deze trilobiet gisteren komen afleveren voor preparatie. Hier ligt hij onder de binoculair. In het echt is hij natuurlijk nog mooier dan op de foto.
Ik ga in de loop van de komende weken de preparatie aan deze trilobiet aanvatten. Updates komen in dit topic.
Het meest cruciale aan deze klus is het lijmen. Het gaat dan niet enkel om het stukje schaal van de glabella dat ontbreekt (en dat overigens niet helemaal is kunnen gerecupereerd worden), maar vooral om een bestaande barst en verschuiving van het linkerdeel van de kop. Daarnaast ontbreekt ook een minuscuul stukje van de oogrand. Daarvan zie ik nog resten in de afdruk zitten, maar het is moeilijk te zeggen of deze volledig zijn.
Kevin, bedankt voor het vertrouwen!
Stay tuned!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:
Antw: Antw: belgische trilo
Frederik schreef:
Kevin is deze trilobiet gisteren komen afleveren voor preparatie. Hier ligt hij onder de binoculair. In het echt is hij natuurlijk nog mooier dan op de foto.
Ik ga in de loop van de komende weken de preparatie aan deze trilobiet aanvatten. Updates komen in dit topic.
Het meest cruciale aan deze klus is het lijmen. Het gaat dan niet enkel om het stukje schaal van de glabella dat ontbreekt (en dat overigens niet helemaal is kunnen gerecupereerd worden), maar vooral om een bestaande barst en verschuiving van het linkerdeel van de kop. Daarnaast ontbreekt ook een minuscuul stukje van de oogrand. Daarvan zie ik nog resten in de afdruk zitten, maar het is moeilijk te zeggen of deze volledig zijn.
Kevin, bedankt voor het vertrouwen!
Stay tuned!
Het is inderdaad al een heel ander beeld onder de binoculair.
Er zijn al veel meer details die boven komen

Ik heb mijn twijfels of de rechter wang aanwezig is, maar dit zullen we in de toekomst wel ontdekken.
Nogmaals bedankt voor de moeite Frederik. hij is alvast in zeer goede handen

Groeten,
Kevin
optional.
optional.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Hop, een eerste update. De breuk in de kop was problematischer dan eerst gedacht, dus ik heb ervoor geopteerd om deze te stabiliseren zoals ze was.
Het probleem met deze steen is dat ze zo zacht is, dat ze gemakkelijk verpoedert op de breukvlakken. Eens een breuk uit elkaar gaat, valt er veel materiaal tussenuit en passen de breukvlakken niet meer netjes op elkaar.
Al het werk tot nu toe is handmatig met de prepareernaald. De schaal van de trilobiet is zo zacht, dat ik 'm niet eens met een nylon borsteltje kan kuisen.
Overal verspreid in de steen zitten kristallen. Het lijkt wel calciet, maar het zou ook nog iets anders kunnen zijn. Wat het ook is, waar deze kristallen op de trilobiet zelf zitten komen ze maar moeilijk los. Dat zijn de verschillende vlekjes die je kan zien, vb. links op het pygidium. Voorlopig laat ik ze nog even zitten.
De rechter librigena ligt volgens mij los en een eindje van de kop af. Het goede nieuws: ik heb 'm gevonden

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:

Ik vermoed dat de kristallen uit calciet zijn, maar er komen daar inderdaad nog veel andere mineralen voor: Pyriet, kwarts,fluorriet en calciet heb ik er veel gevonden. Als het kwarts is kan dit wel lastig worden om te verwijderen.
optional.
optional.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Nee, het is te zacht voor kwarts. Het doet erg calcitisch aan, maar ik hou graag een slag om de arm, want veel ken ik er niet van.
Bon, het zit in de weg, maar ik geraak er wel door en dat is wat telt in dit geval.
Bon, het zit in de weg, maar ik geraak er wel door en dat is wat telt in dit geval.

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

En we ploeteren voort... met het grootste geduld... tot er vanuit dat kleine witte randje een volledige vrije wang naar boven komt.
Ik ken er ene die content zal zijn

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:
En of, ik begon echt te vrezen voor de 2e wang 
Ik had nog een vraagje over de ogen van deze soort: Trilobieten hebben facetogen, maar bij dit exemplaar zijn er geen facetten te zien, of zijn deze nu in dit geval zo klein dat we ze niet zien?

Ik had nog een vraagje over de ogen van deze soort: Trilobieten hebben facetogen, maar bij dit exemplaar zijn er geen facetten te zien, of zijn deze nu in dit geval zo klein dat we ze niet zien?
optional.
optional.
Frederik,
dit ziet er uit als een zeer delicate schaal en het is dan ook een huzarenstukje om die rechterwang zo mooi en ongeschonden uit de matrix te halen. Heel knap gedaan.
Maurice, de facetogen ( ik neem aan dat je bedoelt de schizochroale ogen met de afzonderlijke lensjes ) komen alleen voor bij de Phacopida.
Deze trilobiet behoort tot de Proetida en die hebben holochroale ogen; hierbij zijn er heel veel kleine lensjes tegen mekaar geplaatst, die onder de bino soms ook nog kunnen onderscheiden worden.
Lugo
dit ziet er uit als een zeer delicate schaal en het is dan ook een huzarenstukje om die rechterwang zo mooi en ongeschonden uit de matrix te halen. Heel knap gedaan.
Maurice, de facetogen ( ik neem aan dat je bedoelt de schizochroale ogen met de afzonderlijke lensjes ) komen alleen voor bij de Phacopida.
Deze trilobiet behoort tot de Proetida en die hebben holochroale ogen; hierbij zijn er heel veel kleine lensjes tegen mekaar geplaatst, die onder de bino soms ook nog kunnen onderscheiden worden.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites