18.04.2015
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
18.04.2015 – Vondsten ENCI

Hallo beste fossiel.netters,
zoals jullie weten werd de ENCI-groeve in Maastricht vergane zaterdag de eerste keer in 2015 geopend voor een NGV-excursie.
In het begin waren alle bezoekers blijkbaar teleurgesteld omdat in een groot deel van de groeve niet meer gekappt worden mag.
Nietaltemin hebben wij super vondsten gedaan: vooral de Mosasaurus-vondst van Lars en zijn vader was een echte topper!
Door de veranderde situatie was de excursie de eerste gelegenheid voor mij om de Nekum- en Meerssen-kalken van de ENCI te onderzoeken. Tot vergane zaterdag toe had ik vooral in de Horizont van Lichtenberg en de Kalksteen van Lanaye gezocht.
De Kalksteen van Meerssen is actueel zeldzaam aantetreffen, omdat hij niet meer goed berijkbaar is en grotendeels niet verder afgegraven word. Ik was dus heel blij nog een paar brokken in de groeve te vinden.
Ik heb dus uiteindelijk 2 uren aan een grote blok Meerssener kalk zitten te hakken. Het resultaat was (voor mij) schitterend: een Gauthieria, vele Bivalven (o.a. twee rudisten (Hippuridae)), een paar slakken, Brachiopoden en vooral heel veel Foraminiferen, Bryozoa en koralen.
Ik wil julie een paar vondsten tonen, die ik ken en een paar die voor mij onbekend zijn. Vooral bij de onbekende vondsten wil ik jullie im hulp vragen. Ik zu blij zijn als jullie mij kunnen helpen!
Plaat 1: Brachiopode (indet)
Plaat 2: Ichnofossiel boormossel
Plaat 3: Heterocoenia bacillis (?)
Plaat 4: Neovermilia ?ampullacea
Plaat 5: Kalkalgen (links: Lithothamnium, rechts: indet)
Plaat 6: Koraal indet?
Plaat 7: Koraal?
Plaat 8: Koraal indet?
Plaat 9: Placosmilia ?
Plaat 10: Synastrea ?
Plaat 11: Trochismilia ?
Plaat 12: Koraal indet?
Alvast bedankt en beste Groeten,
Oliver
De koralen, een Serpulide
Antw: 18.04.2015 – Vondsten ENCI
Oliver,
de vondst van Lars en zijn vader was inderdaad spectaculair, maar de "juweeltjes", die jij hier toont zijn ook prachtig en bovendien heel mooi in beeld gebracht.
Het mag dan al niet zoveel aandacht krijgen, maar de " kleinere" vondsten zoals koralen, bryozoa, bivalven, etc... zijn toch ook fascinerend.
Bedankt om deze vondsten hier te tonen.
Lugo
ps; ik ben trouwens op zoek naar een goed overzicht met beschrijvingen van de bivalven uit de formatie van Maastricht.
Misschien kan iemand mij een goede tip geven.
de vondst van Lars en zijn vader was inderdaad spectaculair, maar de "juweeltjes", die jij hier toont zijn ook prachtig en bovendien heel mooi in beeld gebracht.
Het mag dan al niet zoveel aandacht krijgen, maar de " kleinere" vondsten zoals koralen, bryozoa, bivalven, etc... zijn toch ook fascinerend.
Bedankt om deze vondsten hier te tonen.
Lugo
ps; ik ben trouwens op zoek naar een goed overzicht met beschrijvingen van de bivalven uit de formatie van Maastricht.
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik Kan je niet helpen met de determinatie, maar wow!
Knap in beeld gebracht ook!
Knap in beeld gebracht ook!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Beste Oliver,
Ik vind dit hele mooie vondsten. Wij hadden nog een klein stukje Lichtenberg ontdekt en hebben ons daar op geconcentreerd, maar dit nodigt ook uit.
Vooral ook prachtig gefotografeerd. Complimenten.
Van namen weet ik weinig, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Tot 02-05!
Groeten,
Dirk
Ik vind dit hele mooie vondsten. Wij hadden nog een klein stukje Lichtenberg ontdekt en hebben ons daar op geconcentreerd, maar dit nodigt ook uit.
Vooral ook prachtig gefotografeerd. Complimenten.
Van namen weet ik weinig, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Tot 02-05!
Groeten,
Dirk
Mij vond je net het voorbije jaar weer bij de Lichtenberg omdat de Meerssen zou moeilijk bereikbaar was.
Alleszins heel mooi in beeld gebracht. De topper voor mij tussen je beelden is die van de boormossel. Zee mooie structuren aan de buitenkant. Zie je niet vaak in die bewaring.
mvg stijn

mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Hallo Oliver,
foto 5 links is roodwier en rechts kun je daar een foto van de zijkant maken dit kan mogelijk een calciet afzetting zijn maar dat durf ik pas te bevestigen na de zijkant.
http://www.repository.naturalis.nl/docu ... FileMarjon
Dit artikel heb ik gevonden over koralen uit de ENCI maar ik durf niet te zeggen of de enkele in het artikel beschreven soorten 100% overeen komen met de door jou gevonden koralen.
Groeten,
Arno
foto 5 links is roodwier en rechts kun je daar een foto van de zijkant maken dit kan mogelijk een calciet afzetting zijn maar dat durf ik pas te bevestigen na de zijkant.
http://www.repository.naturalis.nl/docu ... FileMarjon
Dit artikel heb ik gevonden over koralen uit de ENCI maar ik durf niet te zeggen of de enkele in het artikel beschreven soorten 100% overeen komen met de door jou gevonden koralen.
Groeten,
Arno
- hubertus68
Antw: Antw: 18.04.2015 – Vondsten ENCI
Er bestaan vele boeken en tijdschriften over het Krijt in ZL, maar helaas geen omvangrijker recenter werk over de Bivalven. Een determinatie-poging is dus verbonden met een hele boel recherche-werk. Misschien brengen deze websites jouw een stukje verder:ps; ik ben trouwens op zoek naar een goed overzicht met beschrijvingen van de bivalven uit de formatie van Maastricht.
http://natuurtijdschriften.nl/record/405821
http://www.archive.org/stream/palaeonto ... 1/mode/2up
Beste Groeten,
Oliver
- hubertus68
Hallo Arno,
bedankt für de link naar dat PDF-Dokument. Dit had ik nog niet en kom nu een grote stap verder.
Het kalk-stukje had ik in de groeve aan Rudi Dortangs laten zien. Hij zij dat het om een kalkalg gaat – niet om de bekende Lithotamnium mammillosum (linkse foto) maar om een ander soort.
Beste Groeten,
Oliver
bedankt für de link naar dat PDF-Dokument. Dit had ik nog niet en kom nu een grote stap verder.
Het kalk-stukje had ik in de groeve aan Rudi Dortangs laten zien. Hij zij dat het om een kalkalg gaat – niet om de bekende Lithotamnium mammillosum (linkse foto) maar om een ander soort.
Beste Groeten,
Oliver