Basale blaadjes?
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Basale blaadjes?

Het was een puzzel, maar ik denk dat het gelukt is om bovenstaand fossiel te identificeren. De pinnules zijn bijzonder groot (schaalbalk = 4 cm), wat direct Macroneuropteris doet vermoeden,maar ik vond het lastig om de bladvorm (driehoekig, breed) met een van de soorten binnen dit genus te verenigen. Gisteren kwam ik wat papers tegen over de architectuur van het composiet-blad (ongeveer 1 m groot) en nu denk ik dat het fossiel afdrukken zijn van de basale pinnules, welke nog vóór de basale dichotomie op de hoofd-rachis zaten (zie geel in schematische tekening, bewerkt naar Cleal et al. 1996). Het stuk komt van de Piesberg (Asturiaan-ouderdom), waar in ieder geval M. scheuchzeri voorkomt. Ben echter nog op zoek naar schematische weergaves voor deze specifieke soort (afbeelding geldt voor M. macrophylla).
Op zoek naar groen in het zwart.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Basale blaadjes?
Komt alvast heel geloofwaardig over als hypothese. De blaadjes linksboven lijken in ieder geval mooi onder de juiste hoek verder te lopen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Basale blaadjes?
Dacht eerst dat het wel zou kloppen, maar na een reconstructie van een M. scheuchzeri-blad (Laveine en Belhis, 2007) gezien te hebben, ben ik er nog niet zo zeker van. Volgens Laveine en Belhis (2007) zouden de composietbladeren van deze soort veel groter zijn (vier tot zes meter), wat de dikte van de pinna van mijn specimen vrij dun maakt voor aan de basis. Nu ben ik op zoek naar Piesberg-specifieke literatuur over Macroneuropteris, want ik weet niet zeker of M. scheuchzeri de enige soort is die daar voorkomt. Het blijft een leuke puzzel.
Op zoek naar groen in het zwart.