Zandsteen Antwerpen ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Zandsteen Antwerpen ?
Hallo iedereen,ik heb een vraagje !
Is er iemand op de hoogte van de leeftijd van de zandstenen die je vind in het Antwerpse,je weet wel die grote of kleine beige stenen die soms wel eens schelpen bevatten.
Ik heb namelijk zo een steen gevonden met een grote wervel erin,de steen is 8 cm groot en de wervel beslaat 90 % van de steen,ik weet niet met zekerheid of het een Haaie-wervel of een beenvis wervel betreft.
Verder vraag ik of iemand ervaring heeft met het preppen van deze zandstenen,ze zijn best wel hard van structuur.
GR
Is er iemand op de hoogte van de leeftijd van de zandstenen die je vind in het Antwerpse,je weet wel die grote of kleine beige stenen die soms wel eens schelpen bevatten.
Ik heb namelijk zo een steen gevonden met een grote wervel erin,de steen is 8 cm groot en de wervel beslaat 90 % van de steen,ik weet niet met zekerheid of het een Haaie-wervel of een beenvis wervel betreft.
Verder vraag ik of iemand ervaring heeft met het preppen van deze zandstenen,ze zijn best wel hard van structuur.
GR
strandjutters
- strandjutters
Antw: Zandsteen Antwerpen ?

Hier een paar foto's van de steen,moeilijk om ze duidelijk in beeld te brengen,de wervel heeft bijna dezelfde kleur als de steen.
Wat ook opvalt is dat de wervel verder in de steen veel groter word van diameter.Je ziet namelijk een ringel van de wervel lager in de steen.
strandjutters
Strandjutters,
Staat niet echt een leeftijd op, dacht dat er ook zandstenen van het eoceen voorkomen en op sommige locaties zijn fossielen versteend of in zandsteen die gevonden worden in recentere lagen dan oorspronkelijk waar ze niet versteend in zitten.
Deze zou mogelijk uit de zanden van Edegem komen.
Duys
- strandjutters

Hallo,de eerste foto toont een gaatje in de zandsteen waardoor je kan binnenkijken in de wervel,de tweede foto toont bij de letter x waar de twee wervelringen steken in de steen,de onderst ring moet toch algauw een diameter hebben van om en bij de 6-7 centemeter,wat dan weer zeer groot is voor een vis.
Hallo Duys,bedankt voor het meedenken,weet dat ik altijd op jou ervaring kan rekenen

GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo Duys,zie nu pas de foto van jou,is dit geen fosforiet met wat roestig recente aanslag rond deze tand ?Zie dit wel vaker.
Gr
Gr
strandjutters
Strandjutters,
Zandsteen, hard maar breekbaar, komt uit beige zanden, tand heeft ook de kleur van de zanden.
Duys
Zandsteen, hard maar breekbaar, komt uit beige zanden, tand heeft ook de kleur van de zanden.
Duys
- strandjutters
Ja Duys,waarschijnlijk ander soort zandsteen,dat van mij is niet breekbaar in lijkt wel arduin 
GR

GR
strandjutters
- strandjutters
Hallo,niemand wat ervaring met het preppen van zandsteen ?
GR
GR
strandjutters