Stuk kies bosneushoorn?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
andersschinkel
Stuk kies bosneushoorn?

Bericht door andersschinkel » 03 mei 2015, 10:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden vond ik dit stuk op MV2. Ik herkende het als het 'binnenwerk' van een neushoornkies en Hans-Jorg Ahrens suggereerde op Oervondstchecker dat het mogelijk om een andere dan de wolharige neushoorn ging; hij zei ook dat het om een kies uit de bovenkaak gaat.

Ik kan er inderdaad geen kies van een wolharige neushoorn in herkennen, maar de vormen komen wel aardig in de buurt van die van een bovenkaakskies van een bosneushoorn, afgebeeld in Cranium 29(2), p. 24.

Wat denken jullie? Zou het dit zijn, of komt er nog een andere neushoorn in aanmerking?

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Anders

P.S. Ik heb naturalis even gemaild over de foto's van de kies van een bosneushoorn/etruskische neushoorn die op geologie van nederland en de kiezendeterminatiesite staan. Exact dezelfde kies wordt namelijk aan beide soorten toegeschreven. Ze mogen dan verwant zijn, dit vond ik toch verwarrend.

Martijnfossielenjager
Antw: Stuk kies bosneushoorn?

Bericht door Martijnfossielenjager » 03 mei 2015, 10:32

Hallo Anders,
wat een mooie vondst! Ik vind hem wel op een bosneushoorn lijken, maar dat laat ik liever aan de experts over.

Martijn

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 03 mei 2015, 10:39

lijkt mij ook bosneushoorn, gelet op het afwijkend glazuur t.o.v. wolharige, al is dat op deze foto's wat moeilijk te zien. Bosneushoorn is veel algemener dan Etruskische neushoorn op de MV2. Het verschil begrijp ik ook niet helemaal. Misschien weet iemand op dit forum dat goed uit te leggen.

[Bewerkt door sjaak op 03-05-2015 om 09:42 NL]

Groet,

Niels

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 03 mei 2015, 12:07

Bedankt voor jullie reacties. Dan heb ik toch een meer bijzondere vondst gedaan dan ik me in eerste instantie realiseerde. Toen ik hem net in handen had, durfde ik wolharige neushoorn nog niet uit te sluiten. Thuis zag ik dat het daar echt niet op leek. Ik vind het erg leuk als het inderdaad om een bosneushoorn gaat.

Volgens de website Geologie van Nederland is de bosneushoorn (mogelijk) geëvolueerd uit een groep Etruskische neushoorns in Azië, maar misschien zijn de meningen daarover verdeeld.

Groet,

Anders

andersschinkel

Bericht door andersschinkel » 04 mei 2015, 20:53

Ik geloof dat ik bevestiging gevonden heb van het idee dat het om een deel van een kies van een bosneushoorn gaat. In dit artikel: http://paleoitalia.org/media/u/archives ... tronio.pdf staan veel afbeeldingen van kiezen. Op p. 25 komen f en i er zeer dicht in de buurt (een M2 en een P4); op p. 27 fig. a ook nog een M2. Ik neig naar de P4.

De kiezen van de Etruskische neushoorn lijken er wel behoorlijk op, dus dat kan ik ook nog niet uitsluiten. Maar één van de twee zal het vast zijn, en als Niels zegt dat op MV2 vaker resten van de bosneushoorn gevonden worden, is dat het meest aannemelijk in dit geval.

Groet,

Anders

zandmotor
Been thanked: 2 times

Bericht door zandmotor » 05 mei 2015, 18:20

Hoi Anders,

Ook ik zie de overeenkomst tussen de kies en de door jou genoemde afbeeldingen.
Mooie vondst, hoor!

groet,

Dick

Plaats reactie