wat is dit het lijkt op een bot met tanden
wat is dit het lijkt op een bot met tanden

hallo ik heb dit gevonden tijdens werkzaamheden ik wil graag weten hoe ik de mergel eraf krijg en wat het is het is redelijk groot ongeveer 23 cm lang en op zijn breedst 10 cm het is net of er een paar tanden uit steken
groetjes maarten
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: wat is dit het lijkt op een bot met tanden
Dag Maarten
Welkom op fossiel.net
Even een tip. Wil je vondsten laten zien voor determinatie zorg dan dat er een maatbalkje aanwezig is zodat we kunnen inschatten hoe groot of klein de vondst is.
Geef er ook wat achtergrond informatie bij als bijv. de vindplaats en de ouderdom cq geologische periode.
Zo te zien is jou vondst een een stuk vuursteen.
Welkom op fossiel.net
Even een tip. Wil je vondsten laten zien voor determinatie zorg dan dat er een maatbalkje aanwezig is zodat we kunnen inschatten hoe groot of klein de vondst is.
Geef er ook wat achtergrond informatie bij als bijv. de vindplaats en de ouderdom cq geologische periode.
Robert Mensink
Antw: Antw: wat is dit het lijkt op een bot met tanden
Idd, onmiskenbaar vuursteen. Mergel kun je er vaak wel afspoelen met warm water en een harde tandenborstel.Fossielenzoeker schreef:
Dag Maarten
Welkom op fossiel.net
fidi exquisiri inveni
ik spleet, ik zocht, ik vond
het is ongeveer 23 cm lang
en aan de ene kant is het ect net of er een paar tanden uit steken kan vuursteen dan zo een rare vormen hebben
groetjes maarten
en aan de ene kant is het ect net of er een paar tanden uit steken kan vuursteen dan zo een rare vormen hebben
groetjes maarten
Vuursteen kan de meest ongelooflijke vormen aannemen.
- agaathunter
Ik houd het ook op vuursteen.
Dit gesteente wordt in Zuid-Limburg zeer talrijk gevonden.
Groetjes: Ed
Dit gesteente wordt in Zuid-Limburg zeer talrijk gevonden.
Groetjes: Ed
geduld is een goede zaak
Ja, onmiskenbaar vuursteen.
Vuursteen lijkt dikwijls op fossielen.
Groetjes...
Ilse
Vuursteen lijkt dikwijls op fossielen.
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
bedankt iedereen voor de snelle uit leg
haha ik dacht echt dat het iets speciaals was
groetjes maarten
haha ik dacht echt dat het iets speciaals was
groetjes maarten
Ja dit is onmiskenbaar vuursteen of Silex, maar... volgens mij is dit een ichnofossiel want vuursteen is kristallijne silicaat (SiO2) dat ontstaat in onder meer de graafgangen van kreeftachtigen, wormen en andere dieren, zodat dit toch een restant is (of aanduiding van vroeger leven) net zoals pootafdrukken, kruipsporen en coprolieten dit zijn.
Ook in het Antwerpse, meer bepaald rond het sluizencomplex Zandvliet en Berendrecht vindt men knollen die hoofdzakelijk bestaan uit calciumfosfaat en ijzercarbonaat. Ook deze konkreties zijn ontstaan in de graafgangen van o.a. baardwormen (Tasselia ordamens)
Ook in het Antwerpse, meer bepaald rond het sluizencomplex Zandvliet en Berendrecht vindt men knollen die hoofdzakelijk bestaan uit calciumfosfaat en ijzercarbonaat. Ook deze konkreties zijn ontstaan in de graafgangen van o.a. baardwormen (Tasselia ordamens)
wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!
Antw: Antw: wat is dit het lijkt op een bot met tanden
Er is nogal wat onduidelijkheid om het ontstaan van vuursteen, het betreft een complex proces met vele fasen van kiezelzuuruitwisseling. Vaak zjn graafgangen in vuursteen juist als holtes herkenbaar en niet als de steen zelf.patrick schreef:
Ja dit is onmiskenbaar vuursteen of Silex, maar... volgens mij is dit een ichnofossiel want vuursteen is kristallijne silicaat (SiO2) dat ontstaat in onder meer de graafgangen van kreeftachtigen, wormen en andere dieren, zodat dit toch een restant is (of aanduiding van vroeger leven) net zoals pootafdrukken, kruipsporen en coprolieten dit zijn.
fidi exquisiri inveni