grote kikkervis?
grote kikkervis?
Van de week gevonden in Frankrijk bij Vaches Noires. Ik heb geen idee wat het is. Determinatie brengt mij nergens, helaas (heb ook nog niet veel ervaring). Lijkt een beetje op een grote dikkop. Het staartje dat te zien is, was oorspronkelijk ongeveer nog een centimeter langer maar brak helaas af. Is zeer broos, heeft daarom ook iemand een goede tip om deze schoon te maken en voor uit elkaar vallen te behoeden? Wil hem eigenlijk eerst ontzouten en schoonmaken maar vrees voor breuk. Direct in een lijmbadje?
Gr. Paul
[Bewerkt door Heinsi op 14-05-2015 om 11:03 NL]
[Bewerkt door Heinsi op 14-05-2015 om 12:19 NL]
Antw: grote kikkervis?
Hallo paul,
Ik denk dat je misschien in de buurt van sponsachtigen moet zoeken, maar ik laat het aan de experts over, verbeter me als ik het fout heb
Groeten Freerk
Ik denk dat je misschien in de buurt van sponsachtigen moet zoeken, maar ik laat het aan de experts over, verbeter me als ik het fout heb

Groeten Freerk
Groeten Freerk
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hoi Paul,
In de eerste instantie doet het mij denken aan een graafgang/woonkamer. Je zou kunnen denken aan een (opgevulde) woonkamer van een kreeftachtige of iets dergelijks.
Ik zie geen duidelijke symmetrie of structuren die doen denken aan iets anders.
Ik ben niet heel bekend met het materiaal uit Vaches Noires en weet dus niet of dat soort graafgangen daar voorkomen, dus wellicht zit ik er naast.
Groet,
Johan
In de eerste instantie doet het mij denken aan een graafgang/woonkamer. Je zou kunnen denken aan een (opgevulde) woonkamer van een kreeftachtige of iets dergelijks.
Ik zie geen duidelijke symmetrie of structuren die doen denken aan iets anders.
Ik ben niet heel bekend met het materiaal uit Vaches Noires en weet dus niet of dat soort graafgangen daar voorkomen, dus wellicht zit ik er naast.
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Freerk en Johan,
Bedankt voor jullie reactie, maar helemaal zeker van wat het is ben ik nu (nog) niet.
Heb nog, naar aanleiding van jullie opmerkingen, verder gezocht. Heb nu zelf het vermoeden dat het gaat om een lid van de cystoidea
Gr. Paul
[Bewerkt door Heinsi op 17-05-2015 om 10:13 NL]
Bedankt voor jullie reactie, maar helemaal zeker van wat het is ben ik nu (nog) niet.
Heb nog, naar aanleiding van jullie opmerkingen, verder gezocht. Heb nu zelf het vermoeden dat het gaat om een lid van de cystoidea
Gr. Paul
[Bewerkt door Heinsi op 17-05-2015 om 10:13 NL]
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
http://www.fossiel.net/sites/fossil_site.php?plaats=68 en http://www.fossiel.net/information/arti ... /Cystoidea . Zoek de fout. Morgen het antwoord als het tegen dan niet gevonden is.
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
Misschien een beetje een rare opmerking, maar:
Op de foto lijkt enige roest aanwezig.
Kan het niet een granaat zijn? Of is dit een "domme" opmerking?
Grt
Rolf
Op de foto lijkt enige roest aanwezig.
Kan het niet een granaat zijn? Of is dit een "domme" opmerking?
Grt
Rolf
't geet zo als 't geet!
Ik kan in dit 'ding' met de beste wil van de wereld niets in herkennen.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ik moet ook een antwoord schuldig blijven, al dacht ik bij het zien van de pin ook meteen aan roestvorming, bouten en kopnagels willen wel eens bij het roesten een kluit vormen, waarbij het omliggende sediment door de roest gecementeerd wordt.
Ja, ook met granaten wil dit wel eens gebeuren (zoek maar eens op dit forum! ), al herken ik hier niet meteen een springtuig in.
Ja, ook met granaten wil dit wel eens gebeuren (zoek maar eens op dit forum! ), al herken ik hier niet meteen een springtuig in.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik snap al jullie opmerkingen, maar geloof me er is geen sprake van roestvorming. Dat is meer roodbruin en daar is hier zeker geen sprake van. Gezien de afmeting kan het mijns inziens ook niet om een granaat oid gaan.
Verder wil ik nog even toevoegen dat het op de foto niet echt duidelijk zichtbaar is, maar er is een duidelijke grens tussen sediment wat zich nog hecht aan "het fossiel" en het fossiel zelf. Het is ook moeizaam te zien maar het staartje is echt flinterdun. Ik denk nog geen mm. Ik durf daarom het overtollige sediment ook niet te verwijderen. Van opzij bekeken zie dat het staartje licht verdeeld is in "secties", zie maar aan de opstaande randjes.
Googlen op plaatjes cystoiden levert nog het dichtstbijzijnde resultaat.
Maar affijn ik ben maar beginner en kan er dus totaal naastzitten
Paul
Verder wil ik nog even toevoegen dat het op de foto niet echt duidelijk zichtbaar is, maar er is een duidelijke grens tussen sediment wat zich nog hecht aan "het fossiel" en het fossiel zelf. Het is ook moeizaam te zien maar het staartje is echt flinterdun. Ik denk nog geen mm. Ik durf daarom het overtollige sediment ook niet te verwijderen. Van opzij bekeken zie dat het staartje licht verdeeld is in "secties", zie maar aan de opstaande randjes.
Googlen op plaatjes cystoiden levert nog het dichtstbijzijnde resultaat.
Maar affijn ik ben maar beginner en kan er dus totaal naastzitten
Paul