Haaientandjes zandmotor

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Patrick3008
Been thanked: 2 times
Antw: Haaientandjes zandmotor

Bericht door Patrick3008 » 15 mei 2015, 10:26

Pascal,

Ze spoelen vrij ipv aan inderdaad, dat bedoel ik ;-) ;-)

De haaientanden discussie heeft al meerdere malen plaatsgevonden, ik zal geen nieuwe gaan starten (of ermee verder gaan..) maar voel jullie vrij om het wel te doen!

Groet ,
Patrick

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 15 mei 2015, 19:58

Dat is zo Crabs, maar van haaientanden weet ik niets.... ;)

Al kan ik mij voorstellen dat ook daar de daadwerkelijke vindplaats van belang is bij de determinatie.

Verder is het van belang te onderkennen dat bij deze tandjes mogelijk sprake is van vindplaatsvervuiling. Ze geven mogelijk een vals beeld van de fauna van het ZM zandwingebied.

Ik wil toch niet uitsluiten dat ze met de zandwinning zijn meegekomen; bij HVH werden ze destijds ook wel gevonden maar niet in groten getale.

[Bewerkt door sjaak op 15-05-2015 om 19:01 NL]

Groet,

Niels

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times

Bericht door phil » 15 mei 2015, 21:09

zo'n groot probleem is dat toch niet : de mooie gave die het verzamelen waard zijn, zijn niet gestrooid. de kapotte en zwaar gerolde zijn het oprapen niet waard, deze vliegen in een bakje en kunnen hoogstens gebruikt worden om ergens op een strand uit te strooien om enkele zoekers te ergeren ;)

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

sjaak
Contacteer:
Antw: Antw: Haaientandjes zandmotor

Bericht door sjaak » 15 mei 2015, 21:27

phil schreef:
zo'n groot probleem is dat toch niet : de mooie gave die het verzamelen waard zijn, zijn niet gestrooid. de kapotte en zwaar gerolde zijn het oprapen niet waard, deze vliegen in een bakje en kunnen hoogstens gebruikt worden om ergens op een strand uit te strooien om enkele zoekers te ergeren ;)
:)
Met die analyse ben ik het eens: de GW's zijn inheems; deze tandjes gestrooid.

Case closed.

Groet,

Niels

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 15 mei 2015, 23:10

Eigenlijk heb je gelijk Niels ;)

Maar volgens mij is alles daar gestrooid op de zandmotor.

Door een baggerschip ;)

Het is ook zo dat een baggerschip niet baggerd wat jullie wensen te vinden,je zult vinden wat het baggerschip jullie geeft.Al zit daar wel eens een verrold tandje bij ;)

GR

[Bewerkt door strandjutters op 15-05-2015 om 22:25 NL]

strandjutters

sjaak
Contacteer:
Antw: Antw: Haaientandjes zandmotor

Bericht door sjaak » 15 mei 2015, 23:25

strandjutters schreef:
Eigenlijk heb je gelijk Niels ;)

Maar volgens mij is alles daar gestrooid op de zandmotor.

Door een baggerschip ;)

GR
:)

Groet,

Niels

Spongebob
Has thanked: 434 times
Been thanked: 656 times

Bericht door Spongebob » 15 mei 2015, 23:40

Mc_Crabs schreef:
Gestrooid of niet gestrooid wat maakt het uit, als de persoon die ze vindt er maar blij mee is!
Natuurlijk maakt het wel uit. Tenminste, als het vondsten van een andere vindplaats betreft.
Als we onze hobby enigszins serieus nemen, zouden we dat (zomaar wat overtollige fossielen uitstrooien op een andere locatie) nooit moeten/mogen doen.
Ga dan samen als kleine kleuters in een grote zandbak zitten en verstop daar de spulletjes om zoekers blij te maken.......
Mc_Crabs schreef: Patrick wil gewoon weten welke soorten het betreft, en gelijk heeft hij. Het materiaal verdwijnt immers in zijn collectie.
sjaak schreef: Al kan ik mij voorstellen dat ook daar de daadwerkelijke vindplaats van belang is bij de determinatie.
Verder is het van belang te onderkennen dat bij deze tandjes mogelijk sprake is van vindplaatsvervuiling. Ze geven mogelijk een vals beeld van de fauna van het ZM zandwingebied.
Precies Niels!
Vindplaatsvervuiling is het en niets anders.
Een eventueel serieus onderzoek kan door deze handelswijze (hoe goed bedoeld wellicht) misschien geheel verkeerd uitpakken en zó de prullenmand in.
De vindplaats is het allerbelangrijkste gegeven van een fossiel. Laten we dat goed onthouden.

Time fades away (Neil Young)

Plaats reactie