steentje met merkwaardige structuur
steentje met merkwaardige structuur

Ik heb deze vraag ook al op oervondstchecker gesteld, maar dat leverde geen uitsluitsel op, en ik blijf me afvragen wat het nou eigenlijk is, daarom probeer ik het ook hier (misschien in de verkeerde categorie, maar het zij zo):
Toen ik dit steentje twee weken geleden opraapte op MV2 dacht ik in eerste instantie, dat het een stukje eternit-pijp zou zijn, gewoon recent anthropogeen afvalmateriaal. Maar de onregelmatige dwarse "gaatjes" passen daar niet bij. Bovendien is het materiaal (voorzover ik kan zien) alleen door limoniet verkit zand, en geen asbestcement. De structuur zou dan alleen een afdruk van iets zijn (??boomtak??? is het enige dat ik kan verzinnen, maar dat is ook niet erg bevredigend, er doemt niet meteen een herkenning op).
Het lijkt mij niet direct een fossiel, maar het blijft me bezighouden, wat het dan wél is: fossiel of recent, anthropogeen of natuurlijk, archeologisch of niet, het is voor mij één groot vraagteken. Misschien herkent iemand deze structuur.
Bart
- Martijnfossielenjager
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 366 times
- Contacteer:
Antw: steentje met merkwaardige structuur
Het is een limoniet. Daarin zitten wel vaker (afdrukken van) plantaardige materialen. Misschien zie je dat.
Groet,
Niels
Niels
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: steentje met merkwaardige structuur
Als dit een plantfossiel is, dan lijken de afdrukken op boombast. Vergelijkbare structuren zie je heden ten dage bij berken, amerikaanse eiken en abelen. Maar je moet natuurlijk eerst de ouderdom weten om daar wat zinnigs over te zeggen.
Groeten,
Koen
Koen