Maastrichts vuursteen
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Maastrichts vuursteen
Hoi allen,
Is er iemand die mij misschien kan helpen aan een aantal grote stukken Limburgs vuursteen? Dit in verband met een nieuwe (extra) hobby
Groeten,
Richard
Is er iemand die mij misschien kan helpen aan een aantal grote stukken Limburgs vuursteen? Dit in verband met een nieuwe (extra) hobby

Groeten,
Richard
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
breath death!
Antw: Maastrichts vuursteen
Dag Richard,
het lijkt mij erg eenvoudig om aan grote stukken Limburgse vuursteen te geraken, als je naar een van de groeves in Limburg gaat.
Gezien zijn hoge soortelijk gewicht ( ongeveer 2.6 kg/ dm3 ) worden grote stukken echter al snel onhandelbaar.
Dus mijn vraag is wat je juist zoekt, meer specifiek hoe groot en hoeveel?
mvg
Lugo
ps; je mag mij ook altijd een mailtje sturen.
het lijkt mij erg eenvoudig om aan grote stukken Limburgse vuursteen te geraken, als je naar een van de groeves in Limburg gaat.
Gezien zijn hoge soortelijk gewicht ( ongeveer 2.6 kg/ dm3 ) worden grote stukken echter al snel onhandelbaar.
Dus mijn vraag is wat je juist zoekt, meer specifiek hoe groot en hoeveel?
mvg
Lugo
ps; je mag mij ook altijd een mailtje sturen.
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Beste Richard,
Luc heeft gelijk. Omschrijf a.u.b. wat je ermee wilt en wat je nodig hebt.
Maar als ik je er plezier mee doe wil ik een volgende excursie (13-6 de eerste) best wat (draagbare) stukken meenemen en naar je opsturen. Kost jou alleen de verzendkosten.
Laat maar weten of je dat wilt en of je nog specifieke wensen hebt.
Groeten,
Dirk
Luc heeft gelijk. Omschrijf a.u.b. wat je ermee wilt en wat je nodig hebt.
Maar als ik je er plezier mee doe wil ik een volgende excursie (13-6 de eerste) best wat (draagbare) stukken meenemen en naar je opsturen. Kost jou alleen de verzendkosten.
Laat maar weten of je dat wilt en of je nog specifieke wensen hebt.
Groeten,
Dirk
- Smaug
- Community Manager
Beste Lugo en Dirk,
Sorry dat ik zo laat reageer maar alvast bedankt voor jullie antwoord.
Ik wil voor "levende geschiedenis" doeleinden vuursteen gaan bewerken. Ik ben op zoek naar een aantal grotere stukken 15 x 15 x 15 cm (en het liefst iets groter). Om te beginnen twee a drie van dat soort stukken.
@Dirk, ik had begrepen dat jij in de omgeving dordrecht woont? Als je wat hebt kan ik als je het goed vindt de stenen eventueel op komen halen als wij een keer naar het zuiden zakken voor familie.
Of anders:
@ Lugo en Dirk, ik sta uiteraard ook op de HONA beurs in leuven. Daar kan uiteraard ook een overdracht plaatsvinden.
En verder, hoe bereikbaar is het om vuursteen brokken zelf te gaan halen in de groeves?
Ik wil voor "levende geschiedenis" doeleinden vuursteen gaan bewerken. Ik ben op zoek naar een aantal grotere stukken 15 x 15 x 15 cm (en het liefst iets groter). Om te beginnen twee a drie van dat soort stukken.
@Dirk, ik had begrepen dat jij in de omgeving dordrecht woont? Als je wat hebt kan ik als je het goed vindt de stenen eventueel op komen halen als wij een keer naar het zuiden zakken voor familie.
Of anders:
@ Lugo en Dirk, ik sta uiteraard ook op de HONA beurs in leuven. Daar kan uiteraard ook een overdracht plaatsvinden.
En verder, hoe bereikbaar is het om vuursteen brokken zelf te gaan halen in de groeves?
breath death!
breath death!
- Smaug
- Community Manager
Beste Lugo en Dirk,
Of anders:
Of anders:
breath death!
breath death!
Dag Richard,
als het is om de vuursteen te bewerken ben je best af met " verse " vuursteen, d.w.z. vuursteen die nog niet ontwaterd is en hierdoor een donkere kleur heeft.
De vuursteen uit het eluvium is meestal meer uitgedroogd en lichter van kleur.
Het bewerken van dit materiaal is een stuk moeilijker en de afslagen zijn niet zo gemakkelijk te controleren.
Een stuk van 15X15X15 cm weegt ongeveer 10 kg.
De HONA beurs is zeker een mogelijkheid om je dit materiaal te bezorgen.
Maar als je zelf naar een groeve in Limburg wil, kan dit ook.
Laat dan maar iets weten per e-mail.
En misschien heeft Dirk een betere oplossing.
mvg
Lugo
als het is om de vuursteen te bewerken ben je best af met " verse " vuursteen, d.w.z. vuursteen die nog niet ontwaterd is en hierdoor een donkere kleur heeft.
De vuursteen uit het eluvium is meestal meer uitgedroogd en lichter van kleur.
Het bewerken van dit materiaal is een stuk moeilijker en de afslagen zijn niet zo gemakkelijk te controleren.
Een stuk van 15X15X15 cm weegt ongeveer 10 kg.
De HONA beurs is zeker een mogelijkheid om je dit materiaal te bezorgen.
Maar als je zelf naar een groeve in Limburg wil, kan dit ook.
Laat dan maar iets weten per e-mail.
En misschien heeft Dirk een betere oplossing.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hallo Richard,
In groeve 't Rooth kun je in principe iedere zaterdag vuurstenen verzamelen daar liggen genoeg stukken die groter zijn dan 15x15x15 bij elkaar opgestapeld. Mocht je er een keer tijd voor hebben dan kun je daar misschien zelf uitzoeken.
Groeten,
Arno
In groeve 't Rooth kun je in principe iedere zaterdag vuurstenen verzamelen daar liggen genoeg stukken die groter zijn dan 15x15x15 bij elkaar opgestapeld. Mocht je er een keer tijd voor hebben dan kun je daar misschien zelf uitzoeken.
Groeten,
Arno
Hallo Richard. als dit je eerste pogingen worden om vuursteen te bewerken, weet dan wel dat dit zeker niet ongevaarlijk is; geslagen vuursteen is vaak vlijmscherp en een wegschietende scherf gaat door vlees als een warm mes door boter...
Gebruik handschoenen, veiligheidsbril en een leren schort en doe het rustig aan.
Veel plezier!
groeten, Bert
Gebruik handschoenen, veiligheidsbril en een leren schort en doe het rustig aan.
Veel plezier!
groeten, Bert
Elbert
- Smaug
- Community Manager
Beste heren,
Bedankt voor de respons, ik denk dat ik in eerste instantie dan toch een keer zelf naar 't Rooth ga. Dan kan ik gelijk die lokale amfibieënfauna eens nader bekijken...
Mocht het zo zijn dat het op de een of andere manier niet lukt/mogelijk is, dan kom ik hier nog op terug. Verder zal ik mijn eventuele handenarbeid ook nog wel een keer showen als het wat moois oplevert.
Groeten en nogmaals veel dank,
Richard
Bedankt voor de respons, ik denk dat ik in eerste instantie dan toch een keer zelf naar 't Rooth ga. Dan kan ik gelijk die lokale amfibieënfauna eens nader bekijken...
Mocht het zo zijn dat het op de een of andere manier niet lukt/mogelijk is, dan kom ik hier nog op terug. Verder zal ik mijn eventuele handenarbeid ook nog wel een keer showen als het wat moois oplevert.
Groeten en nogmaals veel dank,
Richard
breath death!
breath death!