Zoeken in de praktijk
Zoeken in de praktijk
hey,
dit is echt een geweldige site maar ik heb een vraag aan de zoekersexperts!
ik ga meestal zoeken in een zandige kleiige grond. maar ik vindt niks.
toch is het een plek waar je kunt vinden(kleiput Ramsel).
kan iemand een stappenplan geven hoe ik goed, snel en veel kan vinden?
alvast bedankt
dit is echt een geweldige site maar ik heb een vraag aan de zoekersexperts!
ik ga meestal zoeken in een zandige kleiige grond. maar ik vindt niks.
toch is het een plek waar je kunt vinden(kleiput Ramsel).
kan iemand een stappenplan geven hoe ik goed, snel en veel kan vinden?
alvast bedankt
weet dat er nog maar 5 procent van
alle fossielen gevonden zijn! :)
Antw: Zoeken in de praktijk
Hallo Geoff,
Ik ben niet bekend met de vindplaats maar je vragen zijn wellicht makkelijker te beantwoorden met een impressie (foto) van de plaats waar je gaat zoeken. Misschien kan ik je dan ondanks dat ik er niet bekend mee ben al op basis daarvan beter op weg helpen. Al ben ik bang dat het hier om een redelijk uitgeputte vindplaats gaat met afentoe nog een fossiel gebaseerd op de omschrijving en wat andere forumleden je meegedeeld hebben in de andere topics die je hebt gestart.
Groeten,
Arno
Ik ben niet bekend met de vindplaats maar je vragen zijn wellicht makkelijker te beantwoorden met een impressie (foto) van de plaats waar je gaat zoeken. Misschien kan ik je dan ondanks dat ik er niet bekend mee ben al op basis daarvan beter op weg helpen. Al ben ik bang dat het hier om een redelijk uitgeputte vindplaats gaat met afentoe nog een fossiel gebaseerd op de omschrijving en wat andere forumleden je meegedeeld hebben in de andere topics die je hebt gestart.
Groeten,
Arno
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Goed, snel en veel vinden. Dat zouden we allemaal wel willen, maar zo werkt het in de praktijk vaak niet.
De beste manier om een snelle en goede start te maken met deze hobby is je aansluiten bij een vereniging in je buurt. Daar vind je verschillende ervaren mensen die je verder kunnen helpen. Zo'n verenigingen organiseren tochten naar vindplaatsen, ook soms op plaatsen die voor individuele zoekers niet toegankelijk zijn.
Ter plaatse kan je van ervaren mensen tips krijgen over hoe en waar je best zoekt.
Maar dan... komt het neer op langzaam ervaring opbouwen, en veel geduld.
De beste manier om een snelle en goede start te maken met deze hobby is je aansluiten bij een vereniging in je buurt. Daar vind je verschillende ervaren mensen die je verder kunnen helpen. Zo'n verenigingen organiseren tochten naar vindplaatsen, ook soms op plaatsen die voor individuele zoekers niet toegankelijk zijn.
Ter plaatse kan je van ervaren mensen tips krijgen over hoe en waar je best zoekt.
Maar dan... komt het neer op langzaam ervaring opbouwen, en veel geduld.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
maar er is geen club in de buurt
Ik weet niks over Ramsel maar na googelen kwam ik op een pdfbestand over Krabben waarin het volgende stond:
"Hoeveel mooie krabben zullen de kleine kleiput-
ten bij de diverse steenfabrieken niet hebben opgeleverd?
Groeves in Steendorp en Ramsel werden tot vuilnisbelten. Zelfs
is hier een waarschuwing op zijn plaats. Enkele vroeger goede
vindplaatsen in Belgie zitten vol chemisch afval en zoeken in
deze soms borrelende bende, is beslist af te raden."
Let dus wel op met waar je gaat zoeken!
"Hoeveel mooie krabben zullen de kleine kleiput-
ten bij de diverse steenfabrieken niet hebben opgeleverd?
Groeves in Steendorp en Ramsel werden tot vuilnisbelten. Zelfs
is hier een waarschuwing op zijn plaats. Enkele vroeger goede
vindplaatsen in Belgie zitten vol chemisch afval en zoeken in
deze soms borrelende bende, is beslist af te raden."
Let dus wel op met waar je gaat zoeken!
- Riemer
hoezo er is geen club in de buurt geoff? Er zijn inderdaad minder clubs dan voetbalverenigingen en scouts en chiro's. Als je in Ramsel woont, dan is Leuven zeker een haalbare kaart.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
dat gaat niet. ik doe ook korfbal en dan is mijjn week ingeplad
leuven is helemaal geen "haalbare kaart"
Hey Geoff,
Ik woon zelf nabij Diest, ook weer niet zo gek ver van Ramsel (de andere kant van Aarschot), en inderdaad, onze buurt is niet zo erg fossielrijk. Ik kan dus ook niet iedere week fossielen zoeken, wat ik dan doe is, als ik eens een weekje/weekendje vrij heb, er op uit trekken in onze belgische ardennen of aan de kust. Met de trein zou je er al zijn! (Er is bijvoorbeeld een treinstation in Barvaux, als brachiopoden-fanaat vind ik dat geweldig). Fossielenzoeken is naar mijn ervaring een hobby die je niet even intensief kan beoefenen als onder meer voetballen in onze regionen. Ik vind het echter des te leuker om mooie fossielen te vinden op die paar keer per jaar dat ik in de ardennen/aan zee ben. Maar ja, ieder zijn eigen ding natuurlijk.
Anders zou het eens een gedacht zijn een samenkomst te organiseren met de mensen uit de streek Aarschot-Leuven?
groetjes,
Jente
Ik woon zelf nabij Diest, ook weer niet zo gek ver van Ramsel (de andere kant van Aarschot), en inderdaad, onze buurt is niet zo erg fossielrijk. Ik kan dus ook niet iedere week fossielen zoeken, wat ik dan doe is, als ik eens een weekje/weekendje vrij heb, er op uit trekken in onze belgische ardennen of aan de kust. Met de trein zou je er al zijn! (Er is bijvoorbeeld een treinstation in Barvaux, als brachiopoden-fanaat vind ik dat geweldig). Fossielenzoeken is naar mijn ervaring een hobby die je niet even intensief kan beoefenen als onder meer voetballen in onze regionen. Ik vind het echter des te leuker om mooie fossielen te vinden op die paar keer per jaar dat ik in de ardennen/aan zee ben. Maar ja, ieder zijn eigen ding natuurlijk.
Anders zou het eens een gedacht zijn een samenkomst te organiseren met de mensen uit de streek Aarschot-Leuven?
groetjes,
Jente
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
-
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 8 times
Antw: Antw: Zoeken in de praktijk
In de buurt van Hoegaarden is heel wat fossiel hout te vinden, de site noemt de goudbergjentevdw schreef:
Hey Geoff,
groetjes,
Jente
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geosite_Goudberg
Nu hier mag je natuurlijk niet zelf gaan zoeken .
Dagobert L'Ecluse