Dino fragmenten gevonden in Belgi

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Dino fragmenten gevonden in België?

Bericht door Frederik » 23 jun 2015, 16:23

Ik heb de beide discussies samengevoegd. Het is immers handig dat je kan zien wat er de vorige discussie zoal aan antwoorden is binnengekomen.

Persoonlijk vind ik dat je al heel wat aan antwoorden hebt kunnen sprokkelen voor een vraag die niet zo voor de hand liggend is.

Kort samengevat heb je al meegekregen dat dinosaurusfossielen extreem zelden voorkomen in België. Het gros van de fossielhoudende gesteentepaketten zijn van mariene oorsprong, en hebben niet de juiste ouderdom. Landdieren blijven een stuk moeilijker bewaard als fossiele resten. Dat vraagt eigenlijk per definitie al bijzondere afzettingsmilieus, denk aan accumulaties van sedimenten in rivierafzettingen, moerassen of in karstverschijnselen (vb. dolines). Ook de fossilisatie van de dinosauriërs in Bernissart zijn het gevolg van een erg specifiek afzettingsmilieu, en de maastrichtse hadrosauriërs zijn dan weer een geval van resten van landdieren die naar een marien milieu getransporteerd zijn geraakt. Echte toevalstreffers zijn dat.

Als je zelf de puzzel maakt van de info die je hier al hebt meegekregen kan je een stapje verder zetten en uitzoeken in welke afzettingen je theoretisch zou moeten gaan zoeken. Met de resultaten van dat huiswerk kan je hier weer feedback vragen. ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 23 jun 2015, 19:18

Daaraan toevoegend, maar dat is al een aantal keer gezegd, zijn roofdieren nu eenmaal minder talrijk dan prooidieren en daarom zeldzamer. Dat is nu zo en was vroeger al zo.
In de Noordzee ligt bv veel paard, mammoet, hert en neushoorn, maar leeuw of hyena is wat zeldzamer.
Net iets over de grens, in het Jura van de Boullonais kan je ook dinosaurus resten vinden. Roofdier is daar ook gevonden, bv. van de Megalosaurus.

[Bewerkt door sjaak op 23-06-2015 om 18:21 NL]

Groet,

Niels

Triceratop14jasper

Bericht door Triceratop14jasper » 26 jun 2015, 11:20

De reden waarom er Iguanodons in Bernissarts waren is duidelijk, een mijn word gevormd uit versteende planten, in dit geval varens, misschien paardenstaart maar dat weet ik niet zeker, maar, als er zoveel voedsel was voor de Iguanodons dan moet er ook genoeg voedsel zijn geweest voor carnivoren, en daar wringt het schoentje, waar zijn die carnivoren?

De Megalosaurus, de Eyotyrannus enz... konden hier in België ook zijn voorgekomen??

mvg

[Bewerkt door Triceratop14jasper op 26-06-2015 om 10:38 NL]

Jasper Mutsaerts

Good Luck and Keep Digging

Ahuijsmans
Been thanked: 1 time

Bericht door Ahuijsmans » 26 jun 2015, 12:22

Begrijp me niet verkeerd hoor maar volgens mij begrijp jij de situatie van de Iguanodons in Bernissart verkeerd. Of ik kan het mis hebben natuurlijk ;)

Maar de planten die de mijn zouden hebben gemaakt hebben direct (als voedsel) niets te maken met de skeletten die daar gevonden zijn..
En nogmaals... in Bernissart zijn wel resten gevonden van Carnivoren. Twee krokodil soorten bijvoorbeeld; Bernissartia fagesii, en Goniopholis `simus`...

Ik kan me een forumpost herinneren van een vermoedelijke Megalosaurus tand uit een Belgische groeve hier maar dat is lang geleden..
En ja, die zouden hier geleefd kunnen hebben..

Succes met je speurtoch..

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

geoff

Bericht door geoff » 26 jun 2015, 12:47

@ ahuijsmans,

we zoeken carnivoren in de dinosauria

weet dat er nog maar 5 procent van
alle fossielen gevonden zijn! :)

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Maurice » 26 jun 2015, 13:22

“Iguanodon Bernisartensis” is ook in gelijkaardige lagen van zelfde ouderdom gevonden op een andere plaats dan Bernisart .
En op deze plaats zijn wel andere dinos gevonden. (opgelet, dit is niet in Belgie)
Als je dan redeneert dat deze iguanodon op een andere plaats is gevonden dan kunnen natuurlijk ook de andere dinos die daar gevonden zijn “theoretisch” voorkomen in Bernisart (Belgie). Hou er rekening mee dat dit deductie is en dat hier geen concrete bewijzen van zijn.
Bij mijn weten zijn er zeker 10 dinosaurussen beschreven in deze laag, waaronder 4 theropoden.

Groeten,
Kevin

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

Plaats reactie