Kaakfragment met deel kies, mogelijk van beer (1)
- andersschinkel
Kaakfragment met deel kies, mogelijk van beer (1)
Hallo allemaal,
Na een paar erg drukke werkweken en vlak voor mijn vakantie nog even een bericht met een leuke vondst van MV2. (Ik probeer op vakantie overigens wel af en toe op het forum te kijken.) Onlangs plaatste ik deze vondst al op de Oervondstchecker. Ik denk dat het om een kaakfragment van een beer zou kunnen gaan. Om uitsluitsel te krijgen zal iemand als Charlie het waarschijnlijk in handen moeten hebben, en zal het met echte stukken ipv foto's vergeleken moeten worden.
Maar mijn redenen om te denken dat het om een beer zou kunnen gaan waren deze: het gaat om een knobbelkies, en bij dit soort knobbelkies zijn er volgens mij maar twee mogelijkheden: varken en beer. Voor een varken is deze kies echter te groot; de achterste varkenskies is een stuk korter. De gereconstrueerde lengte van het kauwvlak is 4 cm. (Dit is te reconstrueren omdat er nog een stuk van de wortel zit waar de kies in de lengte is afgebroken.) De gereconstrueerde totale lengte van wortel tot wortel is 5 cm.
Hier plaats ik de foto's die ik ook op de Oervondstchecker had geplaatst. In het volgende bericht nog een aantal nieuwe foto's, waarin ik het fragment horizontaal 360 graden draai. Daar is (denk ik) goed te zien dat het om de achterste kies gaat, met daarboven het begin van het jukbeen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken!
Hartelijke groet,
Anders
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: Kaakfragment met deel kies, mogelijk van beer (1)
Mooie vondst en je uitleg klinkt heel aannemelijk!
Groet,
Niels
Niels
Mooie vondst! Ik heb er ook een, vorig jaar gevonden op de ZM. Ik zie gelijkenissen. Als het beer is dan een linkerbovenkaak denk ik?
Erg gave vondst Anders!
Ik denk ook aan beer.
Gr. Ivan
Ik denk ook aan beer.
Gr. Ivan
-
- Been thanked: 45 times
Het is hier de zevende foto, waarom ik beer als kanshebber zag. Hij heeft de kenmerken. Dat had ik al geschreven. Het stuk is zwaar beschadigd en ver versleten. Van de knobbels is vrijwel niets meer te zien. De maten komen overeen (had ik ook al gemeld). Maar ik blijf wat terughoudend, totdat ik hem heb kunnen vergelijken. Normaal gesproken zou dit een bruine beer of één van zijn voorgangers kunnen zijn. De M2 is niet de ideale kies voor een definitieve determinatie.
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
zo van de foto doet de mate van verstening denken aan de oudere MV2 fauna , vroeg tot midden Pleistoceen dus
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
Niels ik ga altijd voor een determinatie van het stuk. Niet alles is oud wat er oud uit ziet, er zijn ook laatpleistocene en laat middenpleistocene stukken bekend die hard gemineraliseerd zijn. De wens wordt al snel de vader van de gedachte.
Charlie
- andersschinkel
Inderdaad ziet hij er oud uit, maar Charlie heeft natuurlijk gelijk dat dat niet alles zegt. Wat ik me natuurlijk wel heb afgevraagd: als het idd om een beer gaat, zou het dan ook de grottenbeer kunnen zijn? Qua formaat van de kies lijkt het wel mogelijk. Maar goed, eerst maar eens vaststellen dat het om een beer gaat.
- andersschinkel
Rick, ik was ook op linkerbovenkaak uitgekomen. Heb jij ook foto's van jouw vondst geplaatst?