Verloren spullen en veiligheid
Verloren spullen en veiligheid
Sean,
Heb jij niets laten liggen in Romontbos ..?? .. identiteitskaart ed .... ?
Hoe bezorg ik je dit terug ... (je kan me hiervoor mailen) ?
Toch even dit nog : ik heb jullie afgelopen donderdag bezig gezien te Romontbos ! Ergens op deze site vind je een rubriekje \"verzamelregels\" ... met oa. een woordje over veiligheid .. ! al gelezen ? aub heren, onverantwoord om ça 1m de \"Romontbos-horizont\" dwars in de wand (dewelke notabene voorheen gedynamiteerd was) te volgen ... (de barsten boven je hoofd gezien ?) ... om wat ja, mss enkele haaietanden te vinden ..! Ik heb nl. op deze plaats enkele maanden geleden al bijna iemand zien verpletterd te worden door grote vallende kalkblokken dewelke waren losgekomen door ondergraving !
Een algemene opmerking nog : ik erger me (en ik niet alleen, niewaar \"Plikona\") mateloos in hetgeen hier soms geschreven wordt ... alsof alles kan en mag bij Romontbos ... niets is minder waar ... er wordt hier met dynamiet gewerkt; het kan toch niet dat iedereen zomaar komt binnenwandelen ... idd. heden is men tolerant .. hoe lang nog ... ???
Stop aub met halve waarheden en reclame wat Romontbos aangaat de wereld in te sturen ... Straks moet ik mij ipv. een nieuwe geologenhamer, nog een vislijn gaan kopen ...!
Heb jij niets laten liggen in Romontbos ..?? .. identiteitskaart ed .... ?
Hoe bezorg ik je dit terug ... (je kan me hiervoor mailen) ?
Toch even dit nog : ik heb jullie afgelopen donderdag bezig gezien te Romontbos ! Ergens op deze site vind je een rubriekje \"verzamelregels\" ... met oa. een woordje over veiligheid .. ! al gelezen ? aub heren, onverantwoord om ça 1m de \"Romontbos-horizont\" dwars in de wand (dewelke notabene voorheen gedynamiteerd was) te volgen ... (de barsten boven je hoofd gezien ?) ... om wat ja, mss enkele haaietanden te vinden ..! Ik heb nl. op deze plaats enkele maanden geleden al bijna iemand zien verpletterd te worden door grote vallende kalkblokken dewelke waren losgekomen door ondergraving !
Een algemene opmerking nog : ik erger me (en ik niet alleen, niewaar \"Plikona\") mateloos in hetgeen hier soms geschreven wordt ... alsof alles kan en mag bij Romontbos ... niets is minder waar ... er wordt hier met dynamiet gewerkt; het kan toch niet dat iedereen zomaar komt binnenwandelen ... idd. heden is men tolerant .. hoe lang nog ... ???
Stop aub met halve waarheden en reclame wat Romontbos aangaat de wereld in te sturen ... Straks moet ik mij ipv. een nieuwe geologenhamer, nog een vislijn gaan kopen ...!
grtn,mike
Antw: Verloren spullen en veiligheid
Hoe denk je dat het idee van de sticky post over het expliciet vermelden van vindplaatsen is tot stand gekomen? Omdat oa ook ik me mateloos ergerde aan de reclame voor deze groeve.
[Bewerkt door webmaster op 28-05-2006 om 08:42 NL]
[Bewerkt door webmaster op 28-05-2006 om 08:42 NL]
Het zoeken in Romontbos en Marnebel
Mike heeft overschot van gelijk. Voor Romontbos heb je een vergunning nodig! Tevens mag je enkel zoeken TIJDENS de werkuren en moet je je op het bureel aanmelden!!!. Buiten de werkuren mag er niet gezocht worden. Dat men nu een beetje losjes is met deze regel heeft te maken met het feit dat er pas een nieuwe groevechef is. Met de vorige kwam je er niet in en die daarvoor controleerde ook op zondagnamiddag en verzocht je de groeve te verlaten. Nu lijkt het wel picknick in het weekend. Aan de petflessen en colablikjes te zien zelfs partytime! (afval pak je mee naar huis toch?) En tot er weer iets dramatisch gebeurd zoals 25 jaar geleden in Marnebel. Daardoor krijg je bij Marnebel nooit de officiele toestemming om te zoeken. Indien je toch binnengaat ben je in overtreding en zijn de gevolgen en volledige aansprakelijkheid voor uzelf.
En dan wat de werkmethodes betreft: het volledig \'ondergraven\' van brokken overhangende kalksteen zal vroeg of laat accidenten veroorzaken. Die Duitser waar Mike het over heeft , heeft heel veel geluk gehad. Eén incident waar wat hulpdiensten bij van pas komen en het is voor iedereen gedaan!!!
En dan wat de werkmethodes betreft: het volledig \'ondergraven\' van brokken overhangende kalksteen zal vroeg of laat accidenten veroorzaken. Die Duitser waar Mike het over heeft , heeft heel veel geluk gehad. Eén incident waar wat hulpdiensten bij van pas komen en het is voor iedereen gedaan!!!
Inderdaad, voorzichtigheid voor iedereen en respect voor de plaats en regels zijn altijd geboden!
Echter, ik zal er niet ver naast zitten als ik stel dat iederéén wel eens door zijn/haar enthousiasme, passie of ook,laat het ons maar zeggen, maniakale verzamelzucht iets te ver gaat of op een \'verboden/gedoogd\' moment, \'verboden/gedoogde\' manier of zelfs \'verboden/gedoogde\' plaats te werk en te zoek gaat.
Maar waar en hoe leg je de grens voor zoiets? De enen kunnen járen op een veboden plaats gaan zoeken en flateren zichzelf dat ze het op een orthodoxe manier doen, terwijl een ander één keer in zijn leven daar gaat verzamelen en op zo\'n manier te werk gaat dat de \'correcte verzamelaar\' meteen een hele reeks opmerkingen weet over die enkele keer dat een enkeling daar gaat zoeken. Het lijkt me soms een beetje huichelarij als dan blijkt dat de éénmalige passant geen brokken heeft gemaakt?
Misschien zouden we dan beter niét meer spreken over vindplaatsen, wat heel spijtig is, want volgens mij is dit nog een van de eerste redenen voor de aantrekkingskracht van deze site.
Echter, ik zal er niet ver naast zitten als ik stel dat iederéén wel eens door zijn/haar enthousiasme, passie of ook,laat het ons maar zeggen, maniakale verzamelzucht iets te ver gaat of op een \'verboden/gedoogd\' moment, \'verboden/gedoogde\' manier of zelfs \'verboden/gedoogde\' plaats te werk en te zoek gaat.
Maar waar en hoe leg je de grens voor zoiets? De enen kunnen járen op een veboden plaats gaan zoeken en flateren zichzelf dat ze het op een orthodoxe manier doen, terwijl een ander één keer in zijn leven daar gaat verzamelen en op zo\'n manier te werk gaat dat de \'correcte verzamelaar\' meteen een hele reeks opmerkingen weet over die enkele keer dat een enkeling daar gaat zoeken. Het lijkt me soms een beetje huichelarij als dan blijkt dat de éénmalige passant geen brokken heeft gemaakt?
Misschien zouden we dan beter niét meer spreken over vindplaatsen, wat heel spijtig is, want volgens mij is dit nog een van de eerste redenen voor de aantrekkingskracht van deze site.
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Misschien is het ook een tip om bij iedere vindplaats te vermelden of je wel toestemminng zou kunnen krijgen om te zoeken, waar de gevaren liggen in de groeve en wanneer het echt ten strengste verboden is om te zoeken! Wij waren er donderdag ook maar wisten niet dat je ook wel eens toestemming kon krijgen om de groeve in te mogen. Ook schrok mn vader er van dat er ergens een redelijk diep gat in de grond was!
Groet Ivo
Groet Ivo
zoeken is leven, leven is zoeken
Hoewel het altijd goed is om elkaars veiligheid en gedrag in dit soort situaties in de gaten te houden, is het misschien beter om de persoon in kwestie daar persoonlijk op aan te spreken (ter plekke of in mail). Buiten dat je gelijk hebt verwacht ik dat je meer resultaat krijgt wanneer je iemand niet bij naam noemt op een forum. Zoals Fitch al zei, iedereen gaat in zijn enthousiasme wel eens te ver.
Grrr Edo
Grrr Edo
mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk
Klukkluk
- Supergraver
Ik ben het helemaal met Edo eens. Waarom niet direct iemand aanspreken op de plaats van het \'delict\', ipv mensen, die in mijn ogen gewoon zeer enthausiaste verzamelaars zijn (misschien hier en daar wat sturing nodig hebben), zo a publiek te kijk te zetten.
Nogmaals ik heb, in het verleden, ook een gigantisch gat in Doel naast de hoogspanningsmast gegraven en ook daar het niemand mij terplekke terecht gewezen. Sterker nog, ik had de deur van m\'n auto nog niet bereikt of dat putje was alweer bezet door een andere fanatiekeling
Nogmaals; durf mekaar direct op zijn of haar fouten te wijzen! Ik heb ook een agresieve, eigenwijze rotkop, maar ben eigenlijk best wel lief (zegt m\'n vrouw dan).
Gr
Martijn
Nogmaals ik heb, in het verleden, ook een gigantisch gat in Doel naast de hoogspanningsmast gegraven en ook daar het niemand mij terplekke terecht gewezen. Sterker nog, ik had de deur van m\'n auto nog niet bereikt of dat putje was alweer bezet door een andere fanatiekeling

Nogmaals; durf mekaar direct op zijn of haar fouten te wijzen! Ik heb ook een agresieve, eigenwijze rotkop, maar ben eigenlijk best wel lief (zegt m\'n vrouw dan).
Gr
Martijn
De veiligheid is een essentieel punt bij het fossielenzoeken. Nog afgezien van de negatieve consequenties voor vindplaatsen is het leed natuurlijk niet te overzien als één van ons wordt verpletterd door vallend gesteente.
Het is een goede gewoonte om andere fossielenzoekers op de gevaren te wijzen. Ik doe dat ook regelmatig. Vaak kom ik bijvoorbeeld mensen zonder helm tegen in groeves, of erger... Dat een helm niet \"verplicht\" is, betekend niet dat het dan veilig is!
Ik vind het spreken over vindplaatsen een essentieel onderdeel van het fossielenzoeken, en ook een essentieel onderdeel van deze site. We proberen wel de hele kwetsbare of te gevaarlijke vindplaatsen niet op de site te vermelden.
Bovendien wordt bij elke vindplaatsbeschrijving vermeld dat men zich aan de verzamelregels moet houden. Een gedeelte van deze verzamelregels gaat over de veiligheid.
De verzamelregels:
http://www.fossiel.net/vindplaatsen/verzamelregels.php
Houdt het veilig!
Het is een goede gewoonte om andere fossielenzoekers op de gevaren te wijzen. Ik doe dat ook regelmatig. Vaak kom ik bijvoorbeeld mensen zonder helm tegen in groeves, of erger... Dat een helm niet \"verplicht\" is, betekend niet dat het dan veilig is!
Ik vind het spreken over vindplaatsen een essentieel onderdeel van het fossielenzoeken, en ook een essentieel onderdeel van deze site. We proberen wel de hele kwetsbare of te gevaarlijke vindplaatsen niet op de site te vermelden.
Bovendien wordt bij elke vindplaatsbeschrijving vermeld dat men zich aan de verzamelregels moet houden. Een gedeelte van deze verzamelregels gaat over de veiligheid.
De verzamelregels:
http://www.fossiel.net/vindplaatsen/verzamelregels.php
Houdt het veilig!
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
- Fossiel hunter sean
- Contacteer:
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Discussie verplaatst naar \'overige onderwerpen\', met een instemmend knikje naar de mensen die ons attent maken op het belang van veiligheid.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)