Laat je mooiste vondsten uit het Limburgs krijt zien (revisited)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
ylfossils
Antw: Laat je mooiste vondsten uit het Limburgs krijt zien (revisited)

Bericht door ylfossils » 06 jul 2015, 21:07

Afbeelding

Uit datzelfde Belgisch-Limburgse krijt komt deze heteromorphe Ammoniet. Diplomoceras Cylindraceum. In de vuursteen, ja ja.. Een goeie 15cm lang. Toen ik deze vond ben ik me direct gaan bevoorraden in de bibliotheek van wat papers die beschikbaar waren. Thanks aan al de ervaring, die ons is voorgegaan. Deze vind alvast een mooie plaats in elke vitrine. :-)

ylfossils

Bericht door ylfossils » 06 jul 2015, 21:13

Afbeelding

Afbeelding

Otostoma Retzii , één van de weinige gastropoden met de originele schaal te vinden in ons Limburgs krijt. Ik moet niet zeggen dat deze vinden in de vuursteen nog ontzettend veel meer genoegdoening geeft. Al is deze door mijn eigen stomme fout bij het uit de groeve wandelen, beschadigd geraakt. Ik heb alle scherven nog, en met een weinig zenuwachtige hand, zal ik later de herstelling kunnen uitvoeren. Tips iemand? Welke lijm gebruik ik? Twas echt mijn eigen domme domme fout dat ik de slak niet goed beschermd heb tegen al de rest vuursteen wat ik in de zak mee aan het sleuren was. Al doende leert men, en in een krijtgroeve nogal snel!

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 06 jul 2015, 21:22

Als fervent vuursteenzoeker kan ik alleen maar beamen dat dit zeer unieke vondsten zijn. En inderdaad het zoeken in vuursteen is geen sinecure, maar de details bij de bewaring op de vuursteenkern zijn soms verbluffend mooi.
De ammoniet zag ik tijdens de laatste ENCI excursie life en zij is echt prachtig.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ylfossils

Bericht door ylfossils » 06 jul 2015, 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog drie verschillende fossielen uit de vuursteen van Belgisch Limburg. Nummer 1 is "denk ik" een soort spons, graag een tip als iemand beter weet. Foto 2 is een zeer mooie protocallianassa Faujasi (krabbeschaartje) én foto 3 is een Bivalvia indet. voor me. Dat jet een bivalve is, is zeker. Maar helemaal plat op een vuursteen liggend was ik ze nog nooit tegen gekomen. In ieder geval volg ik dit forum al een tijdje, en verbaas me aan de vele mooie foto's van wat in het krijt op ons aan het wachten kan zijn. Graag zie ik nog veel meer foto's van wat mensen in hun vitrine hebben staan. Mooi initiatief alvast. Motivatie, check!

ylfossils

Bericht door ylfossils » 06 jul 2015, 21:37

Thx Lugo. Zulke woorden van een ervaren verzamelaar motiveren. Hopelijk motiveren ze ook nog vele anderen. Top! Ben jij ook zaterdag 18 juli bij de excursie van de ENCI?

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 06 jul 2015, 22:51

Spijtig genoeg kan ik er niet bij zijn op 18 juli wegens andere verplichtingen, maar in augustus ben ik terug van de partij.
Succes in elk geval.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

ylfossils

Bericht door ylfossils » 07 jul 2015, 00:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn laatste updates voor vanavond. Een vissenwervel, mooi duidelijk in de vuursteen. Je kan duidelijk de zandloper-vorm onderscheiden. Deze komt uit groeve CBR, en is zoals de meeste vuursteenvondsten toevallig. Al kan je het toeval best een handje helpen door (1) goed te kijken, (2) hard te werken & (3) verstandig te werk te gaan.
Volgende foto zijn 5 trigonosemus pectiniformis (4 uit dezelfde grote blok in groeve CBR). Hun inwendige structuur is prachtig bewaard gebleven, moeilijk te zien op foto. Mijn fototoestel doet de waarheid geen eer aan.
De laatste foto is ook een mooi exemplaar. Weet iemand de naam er van? Dat de brachiopode afkomstig is uit CPL staat vast. :-)

Jurassic Lars
Been thanked: 2 times

Bericht door Jurassic Lars » 07 jul 2015, 08:32

Hallo YlFossils,

Dat zijn gave vondsten! Vuursteen egeltjes zijn altijd prachtig!

Ik heb ook zon brachiopode uit CPL liggen die op de laatste foto staat maar kan er ook geen naam aan koppelen.

Gr,
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 07 jul 2015, 10:29

Dag Johan,

dit zijn inderdaad HEEL mooie vondsten. Bedankt voor het tonen.
Bij de brachoppode op de laatste foto gaat het – denk ik – om een Carneithyris sp..
Een algemeen tot vaak voorkomend soort bvb. in de vuursteen-lagen van de Lanaye member.

beste Groeten,
Oliver

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jul 2015, 10:56

Verbluffende vondsten.

Wat die lijmklus betreft, dat ziet er tricky uit. Het lijkt wel alsof er oorspronkelijk nog wat ruimte zat tussen de vuurstenen kern in de gastropode, en de schaal, klopt dit?
Voor dat soort fijne lijmklusjes gebruik ik een cyanoacrylaatlijm. De dikte van de lijm kies je naargelang wat voor jou prettig werkt: met een visceuze lijm plaats je eerst de lijm waar je deze wilt, om vervolgens de stukjes schaal op positie te brengen. Met een dunvloeibare lijm kan je eerst een schaaldeeltje positioneren, om vervolgens de lijm capillair in de breuk te laten vloeien.
Die laatste aanpak werkt voor mij wel prettig, en heeft het bijkomend voordeel dat je alle tijd hebt om je scherfjes te positioneren. Het vraagt wel enige handigheid om vervolgens de lijm aan te brengen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie