3 hertenkiesjes ZM

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Rick99
3 hertenkiesjes ZM

Bericht door Rick99 » 19 jul 2015, 22:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze 3 hertenkiesjes heb ik de afgelopen tijd gevonden op de ZM.
De eerste is een ver afgesleten kies, is de soort hert nog te bepalen?
De tweede lijkt mij een niet doorgekomen kies of een net doorgekomen kies en de derde is denk ik een premolaar.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: 3 hertenkiesjes ZM

Bericht door Schouwenburg » 20 jul 2015, 07:32

De eerste kies komt uit de linker bovenkaak. Het is vrijwel zeker van een hert. Zijn afmetingen vallen precies in de overlap van edelhert en reuzenhert. De vorm van de wangzijde komt het meest overeen met het edelhert.
De tweede kies is nog vrijwel niet gebruikt waardoor het email patroon nog niet te zien is. Zijn afmetingen vallen binnen het rendier.
De derde kies durf ik niets van te zeggen. Hij valt buiten mijn kennis en ervaring. Het email patroon van herten kiezen verandert enorm tijdens de slijtage, maar dit ben ik nog niet tegen gekomen. Opvallend is de vorm van de wangzijde op de laatste foto. Mocht er iemand hem definitief determineren dan wil ik dat graag horen.

Charlie

Rick99
Antw: 3 hertenkiesjes ZM

Bericht door Rick99 » 22 jul 2015, 12:54

Bedankt voor alle determinaties Charlie! Als ik weet waar de derde kies van is laat ik het weten

Plaats reactie