Hastalis dentition Mill
Hastalis dentition Mill
Enkele jaren geleden ben ik begonnen met het verzamelen van haaientanden. Nu ben ik bezig met het bij elkaar krijgen van een volledige Hastalis dentition met tanden uit Mill/Langenboom. Het determineren van de tanden is toch een stuk lastiger dan gedacht. Ondanks dat de topics op dit forum zeer behulpzaam zijn, heb ik toch besloten alles maar eens op dit forum te zetten.
Ik ben erg benieuwd of iemand me kan vertellen of dit enigszins hout snijd en welke tanden niet goed liggen. Alle input is welkom! Alvast bedankt voor de feedback!
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Antw: Hastalis dentition Mill
Hallo KoH,
Denk dat dit wel aardig in de buurt komt.
Gr,
Lars
Denk dat dit wel aardig in de buurt komt.
Gr,
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Hallo Lars,
Bedankt voor je reactie.
Weet je toevallig of het exact te achterhalen is op welke positie laterale tanden horen te zitten? Zijn er kenmerken aan een Hastalis tand waardoor je dit precies kunt nagaan?
Groeten
Ko
Bedankt voor je reactie.
Weet je toevallig of het exact te achterhalen is op welke positie laterale tanden horen te zitten? Zijn er kenmerken aan een Hastalis tand waardoor je dit precies kunt nagaan?
Groeten
Ko
Het is in ieder geval een zeer goed begin! Ik zou alle tanden eens controleren op eventuele kartels. Volgens mij zitten er enkele escheries tussen. De rechtse UL1 op de tweede rij, is geen UL1 maar een UA2.
Wat de laterale exemplaren betreft, is het voor de achterste posities niet echt meer te achterhalen. De UL1 positie heeft wel een eigen kenmerk, namelijk dat de kroon schuiner t.o.v. de wortel staat dan de andere UL's. Ik zou de tanden op de UA3 positie ook eens goed bekijken, weet niet zeker of dat allemaal UA3's zijn. Tussen de bovenkaakse laterale tanden zouden ook wel UA3's kunnen zitten.
Veel succes!
Wat de laterale exemplaren betreft, is het voor de achterste posities niet echt meer te achterhalen. De UL1 positie heeft wel een eigen kenmerk, namelijk dat de kroon schuiner t.o.v. de wortel staat dan de andere UL's. Ik zou de tanden op de UA3 positie ook eens goed bekijken, weet niet zeker of dat allemaal UA3's zijn. Tussen de bovenkaakse laterale tanden zouden ook wel UA3's kunnen zitten.
Veel succes!
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Bedankt voor de reacties! Dit is mijn eerste "determinatie project" en de input word erg gewaardeerd.
De UL1 op de tweede rij heb ik naar de UA2 positie verzet.
Ik heb een Escheri gevonden op de UA2 positie (derde rij, links).
Verder kan ik op de tanden geen kartels vinden. Wel twijfel ik over de UL1 (eerste rij, rechts), ik kan er geen kartels op vinden, maar de vorm lijkt zeer sterk op Escheri's die ik heb en waar wel duidelijk kartels op zitten. Ook lijkt de vorm niet op de vorm zoals aangegeven in de foto van Gigi. Bijgevoegd nog een aantal foto van de betreffende tand met daarlangs een tand die meer lijkt op een UL1 uit de foto van Gigi. Ondanks de afwezigheid van kartels toch een Escheri? Of toch een hastalis? Dat laatste zou toch kunnen aangezien de Escheri voorkomt uit de hastalis?
Welke tanden zouden overigens nog meer Escheri's kunnen zijn?
Als ik het goed begrepen heb uit andere topics op dit form dan zouden de UA3 duidelijk herkenbaar moeten zijn. Beetje appart tandje tov alle anderen en de uiteinden van de wortel van de tand wijze allebei een andere kant op waarbij het "dikste" punt ook nog uit het midden ligt. Bijgevoegd een foto van 1 van de UA3. Correct?
Van de laatste foto's lijkt de linkse tand morfologisch gezien sterk op een escherie. Maar ik kan dat niet bevestigen als het exemplaar geen kartels vertoont, daarvoor ken ik te weinig van deze soort. De rechtse tand is m.i. een hastalis (?), zou idd een UL1 kunnen zijn.
Voor zover ik weet, komt escherie niet voort uit hastalis, wel hebben ze een gemeenschappelijke voorouder. C. hastalis evolueerde naar Carcharodon carcharias (dewelke nog steeds rondzwemt). De overgangvormen tussen C. hastalis en C. carcharias zijn goed te zien op Chileense en Peruviaanse exemplaren. Bij deze overgangstanden is een deel van de kroon gekarteld, maar een ander deel nog niet. Het is dus nog geen 'echte' C. carcharias, maar een vorm tussen hastalis en C. carcharias.
Wat de UA3 betreft, voor zover ik weet, vertonen niet alle UA3 tanden die twist in de wortel. Ook deze positie heeft verschillende 'stadia' gehad en er zijn verschillende vormen van. Maar daar heb ik ook niet genoeg kennis van, er zijn vast andere leden die dit goed kunnen uitleggen.
[Bewerkt door Alopias op 13-06-2015 om 19:22 NL]
Voor zover ik weet, komt escherie niet voort uit hastalis, wel hebben ze een gemeenschappelijke voorouder. C. hastalis evolueerde naar Carcharodon carcharias (dewelke nog steeds rondzwemt). De overgangvormen tussen C. hastalis en C. carcharias zijn goed te zien op Chileense en Peruviaanse exemplaren. Bij deze overgangstanden is een deel van de kroon gekarteld, maar een ander deel nog niet. Het is dus nog geen 'echte' C. carcharias, maar een vorm tussen hastalis en C. carcharias.
Wat de UA3 betreft, voor zover ik weet, vertonen niet alle UA3 tanden die twist in de wortel. Ook deze positie heeft verschillende 'stadia' gehad en er zijn verschillende vormen van. Maar daar heb ik ook niet genoeg kennis van, er zijn vast andere leden die dit goed kunnen uitleggen.
[Bewerkt door Alopias op 13-06-2015 om 19:22 NL]
Nullus finis longius si quod facis delectaris
Weet iemand toevallig hoeveel rijen tanden de hastalis precies heeft gehad? Ik ben begonnen met 3 rijen, maar ik denk dat dit er te weinig zijn. Net zo veel als tegenwoordig de Carcharodon carcharias?
Het blijkt nogal een hele opgave om alle tandjes bij 1 locatie vandaan te halen. 1 rij gaat nog wel, 3 is al een uitdaging, maar als het er nog meer gaan worden... Vooral de kleine tandjes blijven problematisch...het lijkt wel of niemand naar de kleintjes gezocht heeft in Mill.
Daarom ben ik er over na aan het denken om ook Hastalis tanden van de kust (cadzand/antwerpen) te gaan toevoegen om tot een hele kaak te komen. Natuurlijk moet de tanden esthetisch passen, maar er zal verder weinig verschil zitten tussen de tanden van deze locaties? Of heb ik dit mis?
Het blijkt nogal een hele opgave om alle tandjes bij 1 locatie vandaan te halen. 1 rij gaat nog wel, 3 is al een uitdaging, maar als het er nog meer gaan worden... Vooral de kleine tandjes blijven problematisch...het lijkt wel of niemand naar de kleintjes gezocht heeft in Mill.
Daarom ben ik er over na aan het denken om ook Hastalis tanden van de kust (cadzand/antwerpen) te gaan toevoegen om tot een hele kaak te komen. Natuurlijk moet de tanden esthetisch passen, maar er zal verder weinig verschil zitten tussen de tanden van deze locaties? Of heb ik dit mis?
Alleen de tanden van Mill komen al uit verschillende geologische periodes, N.l uit het Tortonien, messinien, dit is mioceen en daarna zanclien en piacenzien plioceen
In het verloop van deze periodes zijn er morfologische verschillen merkbaar.
M.a.w. als je tanden door elkaar gebruikt die uit het tortonien en b.v het zanclien klopt het geheel morfologisch gezien al niet meer.
Dus tanden toevoegen uit andere lokaties zou ik in ieder geval niet doen.
Groeten Hans
In het verloop van deze periodes zijn er morfologische verschillen merkbaar.
M.a.w. als je tanden door elkaar gebruikt die uit het tortonien en b.v het zanclien klopt het geheel morfologisch gezien al niet meer.
Dus tanden toevoegen uit andere lokaties zou ik in ieder geval niet doen.
Groeten Hans
Hans
Hallo Hans,
Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrepen heb dan komen de tanden uit Cadzand/Antwerpen uit het Pleistoceen t/m het Paleoceen. Daar zouden dan toch de juiste tanden tussen moeten zitten?
Is er ergens iets bekend hoe de vorm van de hastalis tanden door de verschillende tijdvakken heen veranderd? Misschien literatuur die je kunt aanraden? Ik merk namelijk inderdaad dat de vorm van een aantal tanden behoorlijk verschilt, terwijl ik toch redelijk zeker denk te zijn van de positie.
Groeten
Ko
Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrepen heb dan komen de tanden uit Cadzand/Antwerpen uit het Pleistoceen t/m het Paleoceen. Daar zouden dan toch de juiste tanden tussen moeten zitten?
Is er ergens iets bekend hoe de vorm van de hastalis tanden door de verschillende tijdvakken heen veranderd? Misschien literatuur die je kunt aanraden? Ik merk namelijk inderdaad dat de vorm van een aantal tanden behoorlijk verschilt, terwijl ik toch redelijk zeker denk te zijn van de positie.
Groeten
Ko