Mammoet kies geeft toch problemen na wiite bad

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
microliet
Mammoet kies geeft toch problemen na wiite bad

Bericht door microliet » 24 jul 2015, 21:10

Hallo

Onlangs heb ik eindelijk weer een mammoet kies gevonden in een zandwinning, dus zoet water.

Voorheen heb ik mijn vondsten ondanks de nadelen in velpon /aceton geconserveerd, omdat dit reversiebel is, tot nu toe is het resultaat na +- 10 jaar nog goed genoeg.

Ik heb een keer een mammoet bot met houtlijm D3 in water gecoserveerd, Ik heb het eerst laten drogen, maar toe het bot met water in aanraking kwam begon het te bruisen en bladderde de hele buitenste laag eraf. Om deze reden heb ik de mammoet kies vochtig gelaten en in een oplossing van 1 op 20 Bison houtlijm D3 gelegd over de nacht en 2 keer intussen door geroerd.

Na een week begon de kies toch te scheuren, de scheuren worden steeds groter.

Mij idee is om het opnieuw in een hogere concentratie te conserveren en de scheuren op te vullen met epoxy, of in aceton velpon maar ik weet niet wat de combinatie houtlijm doet. Verder ben ik bezorgd dat de kies nu volledig droog is, dat het misschien in water weer uit elkaar valt. Misschien lagnzaam bevochtigen?

Iemand een idee?

Martijnfossielenjager
Antw: Mammoet kies geeft toch problemen na wiite bad

Bericht door Martijnfossielenjager » 24 jul 2015, 21:16

Hallo, ik heb (helaas) geen ervaring met mammoetkiezen, maar ik laat het altijd eerst ontzilten, ik laat het dan voorzichtig drogen en daarna behandel ik het met een mengsel witte houtlijm/water (1 op 1). Zie ook http://www.fossiel.net/information/arti ... onserveren..

Martijn

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 25 jul 2015, 08:46

Deze vraag komt regelmatig voorbij op dit forum. Zoek maar even.

Aan allen: kijk aub uit met onderdompeling van droge mammoetkiezen of ivoor. Dit doet meer kwaad dan goed. Als je het toch in water wil leggen druppel het dan langzaam op. Ontsnappende luchtbellen kunnen het stuk beschadigen.

De scheuren ontstaan door temperatuur schommelingen en zijn onvermijdbaar. Dit komt door de bouw van de mammoetkies. Het zout speelt daarbij een ondergeschikte rol naar mijn idee, hetgeen ook wel blijkt nu jouw kies in zoetwater is gevonden. Ontzilten van zoutwater kiezen is uiteraard belangrijk, maar voorkomt scheuren niet.

Je moet je kies op een stabiele plek leggen (niet in direct zonlicht of boven de verwarming) en af en toe bijhouden. Scheuren vullen met een sterke lijm zoals je al aangeeft. Onderdompelen of verder met houtlijm behandelen zou ik niet doen. Wel heb ik ooit kiezen gezien waarbij de scheuren met pure houtlijm waren gevuld, maar dat ziet er niet uit.

[Bewerkt door sjaak op 25-07-2015 om 07:50 NL]

Groet,

Niels

Vincko
Been thanked: 1 time

Bericht door Vincko » 25 jul 2015, 19:42

Hoi,

Grote stukken zoals ook mammoet kiezen haal ik na 6 weken ontzilten in kraanwater en elke week spoelen en water verversen eruit. Deze stukken laat ik nooit eerst drogen maar 'kwast' deze in met houtlijm /water (verhouding 1/4) een aantal keren per dag. Dit doe ik drie tot vier dagen.

De stukken drogen zo langzaam op en worden steeds sterker.
Voor mij werkt dit prima. Geen barsten of schuren. Door mijn verhouding 1/4 glimmen ze wel iets maar dat heeft juist mijn voorkeur. Wil je dit niet dan verander je de verhouding in 1/8 of 10.

Succes ermee

Groet,
René

Verba volant, fossilis manent

Plaats reactie