Wat voor mammoet/kaakdeel/kiessoort?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
JJK
Wat voor mammoet/kaakdeel/kiessoort?

Bericht door JJK » 24 jul 2015, 12:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossiel.netters,

Deze kaak en kies had ik gisteren in het andere forum (fossielen algemeen) geplaatst, maar ik denk dat deze groep beter geschikt is.

Ik heb gisteren dit fossiel binnen gekregen. Ik heb het aangekocht omdat ik het erg mooi vond en ook graag eens een mammoetkies wilde zien die in de kaak zit en zo mijn kennis wat wil uitbreiden, maar toen ik het binnen kreeg was het een stuk kleiner dan ik had verwacht.

Aangezien ik geen expert ben op dit gebied, vroeg ik mij af of iemand mij iets meer over dit stuk kan vertellen. Is het bijvoorbeeld kleiner dan een volwassen kies omdat het van een jong dier is geweest? En in hoeverre is een stuk als dit zeldzaam?

Welk deel van de kaak is dit geweest en hoe zit het precies met de aanduiding van de soort kies (M1, M2 etc)?

De afmetingen van het geheel: 27 cm (l), 12,5 cm (h), 8 cm (b). Afmetingen van de kies zelf: 10,5 cm (l), 8,5 cm (h), 4 cm (b). Ik weet helaas niets over vindplaats of afkomst...

Dank voor alle info! Vriendelijke groet,

Jelte

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Antw: Wat voor mammoet/kaakdeel/kiessoort?

Bericht door sjaak » 25 jul 2015, 09:00

Het is een prachtig stuk (onderkaak)!

Aan de kies en het aantal lamellen kan je de leeftijd afleiden. Ik heb hier zelf te weinig kennis van, maar via internet kan je wel wat vinden. Het lijkt mij in elk geval een jong dier.
Mammoetkiezen zijn er in alle soorten en maten. Echt heel zeldzaam zijn ze niet. Ik las ooit dat er alleen uit de Noordzee al 6000 zijn opgevist.

[Bewerkt door sjaak op 25-07-2015 om 08:01 NL]

Groet,

Niels

JJK

Bericht door JJK » 25 jul 2015, 09:26

Dag Niels,

Dank voor je antwoord. Ik ga verder speuren online. Ik was al een beetje aan het kijken, maar er is zoveel te zeggen over fossielen, dat het soms moeilijk is om het juiste te vinden...

Vriendelijke groet,

Jelte

JJK

Bericht door JJK » 25 jul 2015, 10:32

Dag allemaal,

Ik heb, na een beetje speuren op het forum, nog deze thread uit 2006 gevonden, waarin ik een groot deel van de antwoorden op mijn vragen tegen kwam. Wellicht dat anderen hier ook nog iets aan hebben.

http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=1888

Op basis van de informatie daarin en wat ik verder op internet vind, zou ik zeggen dat deze kies een PM3 is. Iemand die dat kan bevestigen?

Groet,

Jelte

[Bewerkt door JJK op 25-07-2015 om 09:59 NL]

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 25 jul 2015, 12:51

ik heb een boekje van Willemsen ( Gids voor fossiele zoogdieren) er voor je op nagekeken. Lengte vd kies en aantal lamellen past inderdaad bij pm3 (laatste melkkies dus).

Groet,

Niels

JJK

Bericht door JJK » 25 jul 2015, 14:16

Super, dank voor je moeite. Ik ga dat boekje ook aanschaffen :-).

Groet, Jelte

Plaats reactie