relatief grote koralen omgeving Gerolstein

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mihcaz
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times
relatief grote koralen omgeving Gerolstein

Bericht door mihcaz » 25 jul 2015, 18:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Ik neem aan dat er veel van jullie met vakantie zijn maar ik wil toch even wat fossielen ter determinatie aanbieden. Hoewel het vaak onmogelijk is om vanaf een foto iets goed te kunnen zien, herkent wellicht iemand iets.

Het gaat mij voornamelijk om de eerste drie foto's. Dit zijn foto's van een flinke kegel (hoogte ~20 cm) die ik uitgegraven heb ten noorden van Gerolstein. Ik herken hier niets in terwijl het fossiel toch een markante vorm heeft.

De overige koralen van dezelfde vindplaats denk ik te herkennen als:
- Foto 4 (15 cm): Rugosa koraal (Cystiphyllum?) met onderop nog een crinoide
- Foto 5 (17 cm): Rugose koraal (Cystiphyllum?)
- Foto 6 (12 cm): Favosites
- Foto 7 (10 cm): Favosites met nog wat overig 'zee-puin'

Groeten,

Micha

[Bewerkt door mihcaz op 25-07-2015 om 19:15 NL]

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: relatief grote koralen omgeving Gerolstein

Bericht door Fossielenzoeker » 26 jul 2015, 17:49

In je eerste drie foto's herken ik geen koraal. Op de derde foto is kristallijn gesteente in de vorm van Kwarts zichtbaar. Naar mijn mening is dit geen fossiel.

Wat je andere foto's aangaat zijn dit zo te zien koralen. Het determineren is een hachelijke zaak waarbij we ook een goede foto van een dwarsdoorsnede van een koraalbuis moeten hebben. Aan de hand van de duidelijk zichtbare septa kunnen we determineren.

Tip:
sla de oudere Grondboor en Hamers er eens op na. Hierin vind je veel artikelen over koralen.

Robert Mensink

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 27 jul 2015, 05:25

Het stuk op de eerste foto doet me wat denken aan een cephalopode, maar ik zeg niet dat het er een is ;) .

Het gekristalliseerde materiaal is overigens calciet, geen kwarts ;) .

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 27 jul 2015, 09:00

@ Fossielenzoeker,

geen kwarts, maar calciet (CaCO3) aangezien het hier kalksteenafzettingen zijn

mvg

Anthonie

* Scientia et Miratio *

mihcaz
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

Bericht door mihcaz » 29 jul 2015, 21:01

Dank voor jullie reacties tot nu toe.

Het is zeker calciet; ook goed te herkennen aan de kristalstructuur. Op de foto niet goed te zien maar met mijn microscoop veel duidelijker. Toch zou Robert in principe gelijk kunnen hebben wat betreft kwarts.. In een aantal fossielen waaronder zeker koralen komen holtes voor die in de loop der tijd vol kunnen lopen met kiezelzuur waaruit kwartskristallen kunnen groeien. Een voorbeeld is één van mijn favosites die ik geslepen heb (zie mijn eerdere berichtje op het forum: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 440#218364).

Maar dan nog even over de gedachte dat het geen fossiel zou zijn. Het stuk komt uit dezelfde laag als waar de overige koralen ook uit te voorschijn kwamen. Ook bij nadere inspectie is een duidelijke structuur (soort van sinaasappelhuid) te zien over het gehele stuk. Ik kan met mijn microscoop geen goede foto's maken maar ik zal proberen om wat meer details te laten zien.

Ik blijf het een intrigerend stuk vinden. Het beste is eigenlijk gewoon doorzagen een ook slijpen/polijsten. Ik heb net een mooie tweedehands diamantzaag van 10 inch gekocht....zal ik? ;)

[Bewerkt door mihcaz op 29-07-2015 om 20:53 NL]

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 02 aug 2015, 19:32

De 'sinaasappelhuid' wordt waarschijnlijk gevormd door een koraal of stromatopoor die over een ander beest is gegroeid. Dat is bij veel fossielen van (onder andere) de Eifel te zien. Mogelijk gaat het om een vorm van Alveolites.

[Bewerkt door GdeReijke op 02-08-2015 om 19:19 NL]

Plaats reactie