Steenkool Amelands strand met afdrukjes
Steenkool Amelands strand met afdrukjes

Goedemorgen iedereen,
Vorige week heb ik nog, naar wat ik vermoed, dit stuk steenkool gevonden op het Noordzeestrand van Ameland. Hier en daar zijn kleine rondvormige afdrukjes te zien. Gaat het hier om een plantaardige afdruk of horen de afdrukjes misschien bij een zee-egel? Ik ben benieuwd. de cirkelvormige afdrukjes hebben een doorsnede van een aantal mm. Bedankt voor eventuele reacties!
Vriendelijke groet,
RS
Antw: Steenkool Amelands strand met afdrukjes
Goeiemorgen!
Het gaat 'm inderdaad om plantmateriaal, dit is Stigmaria, meer bepaald Stigmaria ficoides Brongniart 1822. De 'wortelende organen' van bepaalde Lepidodendroceae, waaronder de bekendste Lepidodendron en Sigillaria zijn. Stigmaria is dus een vormgenus dat kan toegewezen worden aan verschillende genera. S. ficoides is de meest voorkomende soort.
De cirkelvormige afdrukjes waarover je spreekt, daar heeeft het geslacht zijn naam aan te danken. Aan deze 'wonden' (Stigma) zaten haarworteltjes.
Ziepe
[Bewerkt door ziepe op 26-07-2015 om 09:33 NL]
Het gaat 'm inderdaad om plantmateriaal, dit is Stigmaria, meer bepaald Stigmaria ficoides Brongniart 1822. De 'wortelende organen' van bepaalde Lepidodendroceae, waaronder de bekendste Lepidodendron en Sigillaria zijn. Stigmaria is dus een vormgenus dat kan toegewezen worden aan verschillende genera. S. ficoides is de meest voorkomende soort.
De cirkelvormige afdrukjes waarover je spreekt, daar heeeft het geslacht zijn naam aan te danken. Aan deze 'wonden' (Stigma) zaten haarworteltjes.
Ziepe
[Bewerkt door ziepe op 26-07-2015 om 09:33 NL]
The earth has music for those who listen.

In bijlage, ter verduidelijking, een stereodiagram (Stewart, 1947, in Chaloner & Boureau, 1967) en een reconstructie. (Annals of the Missouri Botanical garden – Vol. 79 #3 – 1992: Phillips & DiMichele, Arborescent Lycopsids in Late Carboniferous Swamps)
The earth has music for those who listen.
Hallo Ziepe,
Bedankt voor je verhelderende en uitgebreide toegevoegde informatie! Leuk te weten dat het hier om Stigmaria gaat.
Bedankt!
Bedankt voor je verhelderende en uitgebreide toegevoegde informatie! Leuk te weten dat het hier om Stigmaria gaat.
Bedankt!
RS