Antwerpen : Zeehond kies (Phocidae)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Antwerpen : Zeehond kies (Phocidae)

Bericht door strandjutters » 26 jul 2015, 20:16

Hallo Gerard,zoals in dit topic te lezen is(Ik denk een Hexanchus)

Waarom denk ik dat,wel omdat ik de verschillen zie in mijn eigen verzameling.

Ook zie ik deze verschillen op de Site"s van Guy en Pieter.

Wat Mannelijk en Vrouwelijk betreft,wel dat komt niet van mij,maar Aaron wist dit te vertellen in een ander topic.

Ik zie enkel wat ik zie,en dat is dat Hexanchus platter is en de kroontjes staan anders gericht dan bij Notorynchus,ook de kleur is steeds lichter bruin bij Hexanchus en donkerder bij Notorynchus.

Notorynchus heeft die knik in de wortel die je dan weer bij Hexanchus niet ziet,ook niet bij de ander tanden van deze soort.

Dus voor zover ik het ook niet beter weet ,blijf ik bij (Ik denk een Hexanchus ;) )

GR Pascal

strandjutters

Wally

Bericht door Wally » 26 jul 2015, 21:04

Kleur is niet afhankelijk van de soort maar van de laag waar ze inzitten.
Wally

Carcharoides
Has thanked: 3 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antwerpen : Zeehond kies (Phocidae)

Bericht door Carcharoides » 26 jul 2015, 21:24

strandjutters schreef:Ik zie enkel wat ik zie,en dat is dat Hexanchus platter is en de kroontjes staan anders gericht dan bij Notorynchus,ook de kleur is steeds lichter bruin bij Hexanchus en donkerder bij Notorynchus.

Notorynchus heeft die knik in de wortel die je dan weer bij Hexanchus niet ziet,ook niet bij de ander tanden van deze soort.
Ik sluit me geheel aan bij Walter en daarnaast...heb ik geen zijaanzichten kunnen vinden op de sites van Pieter en Guy. Waar vergelijk je dan precies mee?

Dat je verschillen ziet geloof ik best. Ik zie dat ook wel, maar op basis van wat bepaal je dat het bij welke soort hoort.

Maar je mag het noemen wat je wil hoor, maar of het ook klopt....?

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 jul 2015, 21:56

Dit klopt Wally,maar ik zoek steeds in dezelfde lagen met dezelfde kleur van beide soorten.Op één vindplaats.

Hallo Gerard,op een vooraanzicht kun je best wel zien of er een knik zit of niet ;)

Maar ik hoop ook dat iemand dit probleem hier eens oplost,blijkbaar lukt mij dat niet ;)

Het helpt ook al niet met te vergelijken in eigen verzameling,wie het dan wel zal doen weet ik niet,waarschijnlijk iemand met net alleen Notorynchus in zijn verzameling.

Wat ik wel zie in mijn verzameling is dat de zonnetjes in evenwicht liggen met vondsten van Notorynchus en Hexanchus in het algemeen.

GR Pascal

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 jul 2015, 22:30

Afbeelding

Inderdaad Wally,ik heb de Hexanchus ook met iets donkerde wortel(gisteren gevonden)

Laat het ons dan maar op de algemene vorm van de tand houden ;)

Tenzij jullie zeker zijn dat dit ook een Notorynchus is natuurlijk.

GR

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 26 jul 2015, 22:33

hallo,

Ik heb lang niet zoveel zonnetjes in de collectie als jij, Pascal, dus vergelijken kan je beter doen dan mij. Echter heb ik er wel genoeg om vast te kunnen stellen dat er veel morfologische verschillen zijn tussen de exemplaren in mijn collectie. Dit zie je ook goed als je er even op googlet. Een van die verschillen is, zoals ik inderdaad al eerder had aangegeven, dat bij vrouwelijke exemplaren er geen centrale spits aanwezig is bij de symphysaire positie en bij mannelijke wel. Er zullen zeker wel kenmerken zijn die zich voordoen bij het genus Hexanchus en niet bij Notorynchus of omgekeerd. Maar daar is tot nu toe nog niks over bekend. Het kan dus zeker goed zijn dat je op basis van bepaalde verschijnsels/ afwijkingen vermoed dat een symphy al dan niet tot Hexanchus behoort, maar dat blijven vermoedens. Ik persoonlijk ben ook niet echt overtuigd, het is al lang een struggle geweest die nog niet opgelost is. Overigens lijkt het mij ook niet voldoende om enkel te vergelijken met ex-situ materiaal.

In ieder geval zou het inderdaad wel fijn zijn als dit probleem opgelost wordt, maar dat is niet eenvoudig ;).

Prachtige tandjes trouwens!

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 jul 2015, 22:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,hier een Notorynchus met dezelfde positie als de vorige Hexanchus (verleden weekend gevonden)

Je ziet duidelijk de knik in de wortel .

Tenzij jullie denken dat dit een Hexanchus is natuurlijk.

GR

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 jul 2015, 22:45

Hallo Aaron,waarom staan de zonnetjes op de site's van Pieter en Guy dan niet allemaal met een vraagteken,in Situ komen in Belgie ook beide soorten voor.

GR

strandjutters

Alopias

Bericht door Alopias » 26 jul 2015, 22:52

Klopt. Ik weet niet hoe zij dat weten. Heb even vlug gekeken en las het volgende op de site van Pieter: 'All figured teeth were found in middle Miocene sediments' (te vinden bij 'Notorynchus cepedianus', onder 'Miocene'). Misschien kwam in deze afzetting enkel Notorynchus voor? Ik weet het niet, zal wel een reden voor zijn.

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

strandjutters

Bericht door strandjutters » 26 jul 2015, 23:40

Ook Hexanchus kwam er voor,maar ze zijn niet gevonden in situ,het is nu ook geen algemene soort Hé,je moet toch ook wat geluk hebben bij een tijdelijke ontsluiting om precies dit tandje te vinden,wij hebben op onze vindplaats iets meer tijd voor dergelijke vondsten ;)

Alhoewel ook niet algemeen,raadpleeg maar eens jou verzameling om een voorbeeld te noemen,ook Stefaan heeft ze niet ;)

GR

strandjutters

Plaats reactie