Marokko Mossatandjes????????
Marokko Mossatandjes????????
Hallo iedereen,
Deze tandjes heb ik uit de twee kilo tanden van Marokko gehaald, zit er misschien een Mossatandje tussen?
Groetjes...
Ilse
PS:Het middelste is een vissenkaakje denk ik.
[Bewerkt door ilse op 30-05-2006 om 19:54 NL]
FOSSILS ARE FOR EVER!
Antw: Marokko Mossatandjes????????
En Hier nog een fotooke van de andere mogelijke Mossatanden.
Iemand enig idee???
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Frisian-old-age
Antw: Antw: Marokko Mossatandjes????????
Hoi Ilse,ilse schreef:
En Hier nog een fotooke van de andere mogelijke Mossatanden.
Iemand enig idee???
Groetjes...
Ilse
Foto 1 : de eerste en de laatste idd lijkt me Mosa.
Foto 2:Op het eerste gezicht lijken me de eerste 3 op vissentanden, de laatste is van een krokodil.
groetjes,
[Bewerkt door Frisian-old-age op 30-05-2006 om 20:07 NL]
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ilse, het middelste fossiel op je eerste foto lijkt me een afgesleten stukje krabbeschaar. Kan iemand dit bevestigen?
Het meest rechtse tandje op je eerste foto lijkt me iets speciaals. Ik meen iets soortgelijks gevonden te hebben in mijn partij: zie het meest rechtse tandje op bovenstaande foto. Het is duidelijk anders dan de andere tanden doordat het wel een klein \'kroontje\' lijkt te hebben, en daaronder een brede, holle \'wortel\'.
Naar wat ik begrepen heb zijn alle tandjes afkomstig uit dezelfde fosfaatgroeve. Dit doet me vermoeden dat al het materiaal eoceen is, en dat er dus geen mosa-tandjes in de partij zitten. Anderzijds zijn uit deze bewuste regio in Marocco ook krijt-fossielen te krijgen. Indien iemand met zekerheid kan zeggen dat één of meerdere van de bovenstaande tanden mosatanden zijn, bestaat de partij uit een mengeling eoceen-krijt. Hoe zie je eigenlijk het verschil tussen mosa en croc?
De drie bovenste tanden op de foto zijn nagenoeg rond in doorsnede, de drie onderste zijn meer afgeplat. Ze hebben allemaal een licht verheven, ongekartelde snijrand. Een dergelijke snijrand ontbreekt op het meest rechtse tandje.
[Bewerkt door Frederik op 02-06-2006 om 16:47 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
@Frederik
Het uiterst rechtse tandje lijkt inderdaad iets anders dan Mosa.
Van de bovenste rij kan men eventueel zeggen dat het uiterst rechtse tandje een Platecarpus cfr ptychodon zou kunnen zijn.
Mosasaurus beaugei Mosasaurus/leiodon anceps enz zijn zeer obscure namen voor dingen die Halisaurus of Prognathodon horen te zijn. Tandkronen zonder wortel zijn zowiezo link om te benoemen , laat staan dat er ook nogal creatief met etiketten wordt omgesprongen. Gewoon klasseren onder Mosasauroidea (altijd goed) -)
Het uiterst rechtse tandje lijkt inderdaad iets anders dan Mosa.
Van de bovenste rij kan men eventueel zeggen dat het uiterst rechtse tandje een Platecarpus cfr ptychodon zou kunnen zijn.
Mosasaurus beaugei Mosasaurus/leiodon anceps enz zijn zeer obscure namen voor dingen die Halisaurus of Prognathodon horen te zijn. Tandkronen zonder wortel zijn zowiezo link om te benoemen , laat staan dat er ook nogal creatief met etiketten wordt omgesprongen. Gewoon klasseren onder Mosasauroidea (altijd goed) -)
Ik herinner me een post van pieter die de platte tanden in de bovenste foto taxeerde op de rostale tanden van een of andere prehistorische zaagvis?
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures

juist...
Dit lijken mij zaagrogtanden:
Pristis sp. Het zijn rostrale tanden (van die tanden die aan weerszijden op z\'n snuit zitten)
E.