Ardennen : Radiaspis ?
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Ardennen : Radiaspis ?

Hallo iedereen,een paar jaar terug vond ik dit stuk in de Ardennen.
Ik heb het al tientallen keer bekeken

Ik vraag mij af of de kans bestaat dat er meer van deze trilo in die steen zou kunnen zitten.
De bewaring lijkt mij vrij goed.
Ik heb ook het negatief van deze steen,maar ik vind niets van deze afdruk terug terwijl het toch perfect past.En mag ik dan dit negatief verder bekijken(openkapen)om te zien of daar nog andere trilo's zouden kunnen in zitten.
GR
strandjutters
Antw: Ardennen : Radiaspis ?
Pascal,
ik zou er zeker rekening mee houden dat er meer van deze trilobiet in de steen kan zitten, dan datgene wat je nu kan zien.
De vraag beantwoorden kan volgens mij best gebeuren door voorzichtig wat matrix weg te nemen bij de rand van het pygidium en zien of daar meer schaal aanwezig is.
Het negatief zou ik zeker niet doorploegen op zoek naar andere trilobieten, want als de trilo volledig in de matrix zit, moeten er normaal nog stekels in dat "negatief" zitten.
Maar dit is moeilijk te zien omdat dit op het breukvlak waarschijnlijk kleine dwarsdoorsnedes zijn, soms niet te onderscheiden van andere korreltjes in de steen.
Lugo
ik zou er zeker rekening mee houden dat er meer van deze trilobiet in de steen kan zitten, dan datgene wat je nu kan zien.
De vraag beantwoorden kan volgens mij best gebeuren door voorzichtig wat matrix weg te nemen bij de rand van het pygidium en zien of daar meer schaal aanwezig is.
Het negatief zou ik zeker niet doorploegen op zoek naar andere trilobieten, want als de trilo volledig in de matrix zit, moeten er normaal nog stekels in dat "negatief" zitten.
Maar dit is moeilijk te zien omdat dit op het breukvlak waarschijnlijk kleine dwarsdoorsnedes zijn, soms niet te onderscheiden van andere korreltjes in de steen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Toch zou je een mooie doch erg kleine afdruk in het negatief moeten zien.
Mogelijk dat er een kleine splinter weg is geschoten.
Ik heb helaas genoeg stukken hier die perfect op elkaar passen maar bij thuiskomst onder de bino blijkt dan net waar de trilo zit een splintertje te missen die tussen positief en negatief hoort.
Tja en je radiaspis... De locatie waar hij vandaan komt staat niet echt bekend om zijn complete beestjes.
Mogelijk dat er een kleine splinter weg is geschoten.
Ik heb helaas genoeg stukken hier die perfect op elkaar passen maar bij thuiskomst onder de bino blijkt dan net waar de trilo zit een splintertje te missen die tussen positief en negatief hoort.
Tja en je radiaspis... De locatie waar hij vandaan komt staat niet echt bekend om zijn complete beestjes.
oeps...
- strandjutters
Hallo Lugo en Ivok,ja ik denk ook dat dit splintertje moet zijn verdwenen tijdens het openslaan.
Maar ik mis niets van de staart,alles zit er nog op.De rest zit in de steen.
Het lijkt dat de trilo in de steen wegduikt naar beneden.
GR
Maar ik mis niets van de staart,alles zit er nog op.De rest zit in de steen.
Het lijkt dat de trilo in de steen wegduikt naar beneden.
GR
strandjutters
Heb je al referentie materiaal gezocht gezien.
Het pygidium op de foto is sowieso nog deels verscholen in de steen.
Of deels in het negatief maar dat zou je moeten zien
Het pygidium op de foto is sowieso nog deels verscholen in de steen.
Of deels in het negatief maar dat zou je moeten zien
oeps...
- strandjutters
Ja Ivok,je kunt het duidelijk zien dat het in de steen verdwijnt,er steek dus nog meer in de steen zoals het er nu uitziet.
Wat je ziet op de foto staat eigenlijk bijna recht op de steen,wat je ziet duikt eigenlijk letterlijk en figuurlijk in de steen.
Moeilijk uit te leggen
maar plat op de steen zie je niets.
Eigenlijk het best te zien op de eerste foto
GR
[Bewerkt door strandjutters op 29-07-2015 om 21:23 NL]
Wat je ziet op de foto staat eigenlijk bijna recht op de steen,wat je ziet duikt eigenlijk letterlijk en figuurlijk in de steen.
Moeilijk uit te leggen

Eigenlijk het best te zien op de eerste foto

GR
[Bewerkt door strandjutters op 29-07-2015 om 21:23 NL]
strandjutters
Pascal,
ik verwacht ook dat er meer van het pygidium in de steen zit, want dit is tenslotte één geheel zonder sutuurlijnen.
Als de trilo compleet zou zijn ( wat toch kan ) is het best mogelijk dat in het negatief alleen wat stekels zitten.
Lugo
ik verwacht ook dat er meer van het pygidium in de steen zit, want dit is tenslotte één geheel zonder sutuurlijnen.
Als de trilo compleet zou zijn ( wat toch kan ) is het best mogelijk dat in het negatief alleen wat stekels zitten.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters

Hallo Ivo en Lugo,hier het positief en negatief van de steen terug op elkaar gelegd,het staartje bevind zich net achter de X. Hier niet zichtbaar.
De steen is toch vrij groot 8 cm op 13 cm en 8 cm hoog en weegt zeker een kilo

GR
[Bewerkt door strandjutters op 29-07-2015 om 21:36 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 29-07-2015 om 21:37 NL]
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:

Theoretisch is het mogelijk dat er meer dan alleen het pygidium in zit, maar ik acht de kans toch eerder klein. Als er al meer is, is er niets van te zien in deze doorsnede.
Vergelijk het met de Radiaspis die ik vandaag in dat andere topic plaatste, daar zie je duidelijk enkele thoraxsegmenten aansluiten op het pygidium. Daar zit weinig afstand tussen het zijn stekelige segmenten. Tien tegen één zou je er toch iets van moeten zien in de doorsnede, vooral omdat we aan één kant wel de rand van het staartstuk zien bij jouw stuk, Pascal.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters

Hallo Frederik,in principe kan ik de thorax niet zien op dit stuk,het zou moest het er zijn onder die twee bolletjes zitten die ik hier heb geplaatst,maar hier zit nog heel wat matrix gezien de trilo in de steen duikt.
GR Pascal
strandjutters