Voetwortelbeentje van een grote hertachtige
- andersschinkel
Voetwortelbeentje van een grote hertachtige
Hallo,
Zaterdag was ik met mijn vrouw op MV2, meer een dagje strand dan iets anders, want het was al heel lang eb. Desondanks dit leuke botje gevonden. Het leek me een hand- of voetwortelbeentje, dus ben ik gaan speuren. Uiteindelijk uitgekomen op een laterale malleolus van een hertachtige, dus één van de tarsalen (voetwortelbeentjes). Ik kwam tot deze conclusie dankzij een Amerikaanse MA-scriptie, die voor jullie misschien ook nuttig is: http://cedar.wwu.edu/cgi/viewcontent.cg ... text=wwuet. Fig. 65 en 66 op pp. 88 en 89 geven de laterale malleolus van een muildierhert weer. Het botje dat ik gevonden heb is ongeveer twee keer zo groot, dus denk ik aan een reuzenhert of eland.
Het boogje (op foto 1) articuleert met de astragalus, het holle vlakje (foto 4, op foto 1 aan de onderzijde), articuleert met (het uitstekende deel van) het hielbeen (dat hier dus onder duikt, als het ware).
Mochten jullie er andere iedeeën bij hebben, hoor ik het natuurlijk graag! En hopelijk hebben jullie iets aan de literatuur.
Hartelijke groet,
Anders
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Voetwortelbeentje van een grote hertachtige
Anders je had het er van de week over. Deze kende ik nog niet, is een hele duidelijke.
Charlie
- andersschinkel
Ja, deze lag nog in het water, en ik voelde me vrij zeker van mijn determinatie. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo duidelijk, dan zou het saai worden.
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Anders,
Ik heb vorig jaar een soortgelijke vondst gedaan, deze is uiteindelijk determineerd als middenhandsbeentje van een rundachtige.
Groet,
Patrick
Ik heb vorig jaar een soortgelijke vondst gedaan, deze is uiteindelijk determineerd als middenhandsbeentje van een rundachtige.
Groet,
Patrick
-
- Been thanked: 45 times
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar bij vergelijking in mijn collectie bleek hij niet te passen. De link die anders aangeeft is zeer goed voor determinatie van dergelijke stukken.
Charlie