Gevonden tussen het moraine grind; een goniatiet
Gevonden tussen het moraine grind; een goniatiet

hoi,
Ik ben nieuw hier en weet weinig van fossielen, maar vanmiddag viel mijn oog op dit stukje tussen het vele grind in onze tuin. Het is moraine grind dus hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit Duitsland (afgravingen bij rivier). Met de determinatiemogelijkheden hier ga ik er vanuit dat het in elk geval een Gastropoda betreft, maar dan? Wie kan mij verder helpen?
Hartelijke groet,
Bente
[Bewerkt door bente op 27-08-2015 om 21:55 NL]
- Spongebob
- Has thanked: 432 times
- Been thanked: 653 times
Antw: Gevonden tussen het moraine grind, gastropoda?
Hoi Bente,
Het betreft hier geen gastropode/slakje maar een ammoniet.
Dat kun je zien aan de luchtkamerscheidingen die door de windingen kronkelen.
Leuk zwerfsteentje!
Het betreft hier geen gastropode/slakje maar een ammoniet.
Dat kun je zien aan de luchtkamerscheidingen die door de windingen kronkelen.
Leuk zwerfsteentje!
Time fades away (Neil Young)
Antw: Gevonden tussen het moraine grind, gastropoda?
Wat fijn dat jullie zo snel mij op het rechte pad wisten te brengen. Is er iets te zeggen over de ouderdom (afgezien van Jura of Krijt)? Voor mijn kinderen is dit echt fantastisch. Ze zijn 7 en 9 jaar en erg geïnteresseerd in de wereld, stenen, dieren etc. Ik ga natuurlijk nog zelf verder op zoek, maar ook daarbij kan ik wel wat hulp gebruiken. Boeken, sites? Zou ik hem nog iets verder kunnen of moeten polijsten? De kamertjes zijn spontaan al prachtig zichtbaar.
Update: volgens de lokale geoloog is het een vergrinde steenkern van een goniatiet uit het carboon. Heel leuke vondst dus!
[Bewerkt door bente op 27-08-2015 om 21:58 NL]
Update: volgens de lokale geoloog is het een vergrinde steenkern van een goniatiet uit het carboon. Heel leuke vondst dus!
[Bewerkt door bente op 27-08-2015 om 21:58 NL]