Is dit een opperarmbeen of bijbeen?
Is dit een opperarmbeen of bijbeen?
Goedemorgen allemaal.
Vraagje: Heb ik hier te maken met een opperarmbeen (Humerus) of een dijbeen ( Trochanter major) ?? Kan ook iemand mij vertellen wat voor dier het geweest is?
Dank alvast voor jullie interesse en expertise.
Groetjes Sylvia (van Josje)
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Is dit een opperarmbeen of bijbeen?
Mijn eerste indruk is ook een wervel, maar ik durf er geen dier aan te plakken. Het stuk is erg groot.
Ik vind het leuk dat je ook probeert met latijnse namen te werken. Wat betreft de naam van het dijbeen, dat is femur. De troganter major is een onderdeel daar van. Aan de bovenzijde van het bot bevind zich aan de binnenzijde de kogel (caput van de femur), en aan de buitenkant is het andere uitstekende deel de troganter major. Hier zitten grote spieren aan vast.
Ik vind het leuk dat je ook probeert met latijnse namen te werken. Wat betreft de naam van het dijbeen, dat is femur. De troganter major is een onderdeel daar van. Aan de bovenzijde van het bot bevind zich aan de binnenzijde de kogel (caput van de femur), en aan de buitenkant is het andere uitstekende deel de troganter major. Hier zitten grote spieren aan vast.
Charlie
Goedemorgen Charlie / Plikona.
Dank voor jullie antwoorden.
Inderdaad het is een groot stuk bot. Uiteraard willen we eerst zelf iets eerst onderzoeken, en zou het dan niet lukken, dan kunnen we het hier altijd nog vragen of we op de goede weg zitten. Dank voor je " orthopedisch " antwoord.
Vraag aan Plikona : Misschien kun jij je antwoord nader toelichten? Dat het een wervel is oke...maar wervel Mosasaurus? Of is dit een joke? (smile)
Dank voor jullie antwoorden.
Inderdaad het is een groot stuk bot. Uiteraard willen we eerst zelf iets eerst onderzoeken, en zou het dan niet lukken, dan kunnen we het hier altijd nog vragen of we op de goede weg zitten. Dank voor je " orthopedisch " antwoord.
Vraag aan Plikona : Misschien kun jij je antwoord nader toelichten? Dat het een wervel is oke...maar wervel Mosasaurus? Of is dit een joke? (smile)
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
Dank je wel Tom!!
Hoop dat ik Plikona nog eens tref hier,en dat hij er wat meer over kan vertellen!
Het lijkt me héél interessant om daar iets meer over te weten!
Als het goed is zitten we in het Maastrichtien, het laatste deel van het Krijt, 71,3 tot 65,4 MA jaar geleden ? Kunnen we deze wervel daarin plaatsen?
Sylvia (van Josje)
Hoop dat ik Plikona nog eens tref hier,en dat hij er wat meer over kan vertellen!
Het lijkt me héél interessant om daar iets meer over te weten!
Als het goed is zitten we in het Maastrichtien, het laatste deel van het Krijt, 71,3 tot 65,4 MA jaar geleden ? Kunnen we deze wervel daarin plaatsen?
Sylvia (van Josje)
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje

De wervel vertoont dus een holle/bolle kant , zijnde de articulatievlakken. Links de holle kant wijzend naar de kop, rechts de bolle kant wijzend naar de staart. We kijken recht op de afgebroken neurale boog met neural spine (weg dus) . Daar het een thoracic vertebra betreft zien we boven nog een herkenbare aanzet naar het articulatievlak met de rib, beneden is helemaal weg. Aan de onderzijde is dus het wervel lichaam beschadigd maar daar horen geen uitsteeksels te zitten. Door de beschadigingen is niet uit te maken of deze behoort tot een mosasaurus of een prognathodon.
Dank Tom voor het in mij gesteld vertrouwen

-
- Been thanked: 45 times
O.K. Pilonka, zullen we eens vragen waar hij gevonden is? Deze mensen zoeken meestal op de Maasvlakte en daar ben ik ook van uit gegaan. Als jouw determinatie klopt is hij heel spectaculair. Dat zou ik ook erg leuk vinden.
Charlie
Pilonka en Tom op jullie vraag :
Dit schreven wij op 29-7 onder de topic, literatuur en onderzoek.
Wie zegt de naam Ankersmid iets ?Deze zou iets te maken hebben gehad met groeve T'Rooth (Limburg) Is deze eigenaar van de groeve geweest? Waarom ik deze vraag stel is deze : Ik heb gisteren, een gedeelte van een familie erfenis, een fossielencollectie geschonken gekregen. Ik wil dat graag relateren met de vindplaats van deze fossielen.
Heeft hier iemand antwoord op?
Alvast bedankt !
Josje
-------
De wervel moet dus uit T'Rooth komen. Volgens de weduwe,was haar man ook gids daar geweest,en had een belangrijke functie in het bedrijf. Inmiddels hebben we nog een stuk bot in ons bezit,deze moet daar ook van afkomstig zijn.We hebben leuke stukken in huis (volgens onze ogen (smile)
Dank jullie beide voor de enorme hulp voor determinatie!!
Dit schreven wij op 29-7 onder de topic, literatuur en onderzoek.
Wie zegt de naam Ankersmid iets ?Deze zou iets te maken hebben gehad met groeve T'Rooth (Limburg) Is deze eigenaar van de groeve geweest? Waarom ik deze vraag stel is deze : Ik heb gisteren, een gedeelte van een familie erfenis, een fossielencollectie geschonken gekregen. Ik wil dat graag relateren met de vindplaats van deze fossielen.
Heeft hier iemand antwoord op?
Alvast bedankt !
Josje
-------
De wervel moet dus uit T'Rooth komen. Volgens de weduwe,was haar man ook gids daar geweest,en had een belangrijke functie in het bedrijf. Inmiddels hebben we nog een stuk bot in ons bezit,deze moet daar ook van afkomstig zijn.We hebben leuke stukken in huis (volgens onze ogen (smile)
Dank jullie beide voor de enorme hulp voor determinatie!!
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
ja laten we dat eens vragen...Ik dacht hier uit: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 228#223094 maar dit laat nogmaals zien dat exacte vindplaats, geologische laag en dergelijke informatie enorm belangrijk is. Maar ik dacht dat het uitzicht van het fossiel al boekdelen sprak maar ben nog niet te oud om van het tegendeel te worden overtuigd.
Sorry weer voor mijn beurt gesproken blijkbaar...
Voor josje, zoek eens op vertebra mosasaurus en vergelijk dan de afbeeldingen met jullie stuk, U zult er dan wel uitkomen wat het uitzicht ook geweest is.
Maar veel intriganter lijkt mij dat andere stuk in die collectie...
[Bewerkt door Plikona op 09-08-2015 om 16:13 NL]
Sorry weer voor mijn beurt gesproken blijkbaar...
Voor josje, zoek eens op vertebra mosasaurus en vergelijk dan de afbeeldingen met jullie stuk, U zult er dan wel uitkomen wat het uitzicht ook geweest is.
Maar veel intriganter lijkt mij dat andere stuk in die collectie...
[Bewerkt door Plikona op 09-08-2015 om 16:13 NL]