enkele vondsten uit de ENCI groeve.
enkele vondsten uit de ENCI groeve.
Bij een prachtig weertje was het heerlijk zoeken vorige zaterdag tijdens de ENCI excursie.
Een paar van mijn vondsten kan ik wel niet direct determineren.
Zo toont foto 1 t.e.m. 3 een kleinood van ongeveer 6 mm diameter.
Er zit een sluitingsmechanisme op, dus de sluitklep ontbreekt. Ik vond het ding in de Nekum kalksteen. Ik vermoed ook dat dit schelpje zich vasthecht op de zeebodem ( zie top van het hoedje). Alhoewel de gelijkenis met de gastropode Hipponyx dunkerianus enigzins opgaat, denk ik toch meer aan de bivalve Hippurites.
De volgende drie vondsten komen uit de "hardground" ( Horizont van Laumont ) in het basaal gedeelte van de Nekum kalksteen.
Foto 4 is een steenkern van een vrij grote gastropode ( familie Volutidae?) en de 5de foto dacht ik een steenkern te zijn van de bivalve Cyprina.
Maar door het ontbreken van de afdruk vrees ik dat een gefundeerde determinatie niet echt mogelijk is.
De laatste foto tenslotte toont de ammoniet Baculites vertebralis Lamarck 1801.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: enkele vondsten uit de ENCI groeve.
Hallo Luc,
mooie vondsten alweer! Proficiat.
Het eerste stuk is geen bivalve maar de ventrale klep van een brachiopode uit de familie Thecideidae, GRAY 1840. Op eerste zicht zou ik aan het genus Thecidiopsis MUNIER-CHALMAS 1887 denken. Maar dit met een groot vraagteken.
De gastropode is een Voluta deperdita GOLDFUSS.
De bivalven-steenkern kan ik niet op naam brengen.
Beste Groeten,
Oliver
mooie vondsten alweer! Proficiat.
Het eerste stuk is geen bivalve maar de ventrale klep van een brachiopode uit de familie Thecideidae, GRAY 1840. Op eerste zicht zou ik aan het genus Thecidiopsis MUNIER-CHALMAS 1887 denken. Maar dit met een groot vraagteken.
De gastropode is een Voluta deperdita GOLDFUSS.
De bivalven-steenkern kan ik niet op naam brengen.
Beste Groeten,
Oliver
Hallo Oliver,
bedankt voor jouw reactie.
Ik ben het eens met de stelling dat het eerste fossiel inderdaad een brachiopode is.
Wel ben ik er tot nu toe nog niet in geslaagd een afbeelding te vinden van de Thecidiopsis sp.
Bij de gastropode twijfel ik nog tussen Voluta en Volutispina.
Groeten
Lugo
bedankt voor jouw reactie.
Ik ben het eens met de stelling dat het eerste fossiel inderdaad een brachiopode is.
Wel ben ik er tot nu toe nog niet in geslaagd een afbeelding te vinden van de Thecidiopsis sp.
Bij de gastropode twijfel ik nog tussen Voluta en Volutispina.
Groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
ik heb afbeeldingen van de brachiopode – maar helaas alleen maar in boeken!
Bij Google Books is er ergens een kopie van Bosquets boek "Monographie Brachiopodes fossiles terrain cretacé superieur..." (1860) gratis te verkrijgen. Ik heb helaas geen link aan de hand, maar ik denk dat je het boek zal vinden.
Wat de gastropode betreft denk ik dat het om Voluta piriformis (KAUNHOWEN, 1898) gaat, niet om V. deperdita. Wat de genusnaam Volutispina sp. betreft, kan ik deze in de literatuur niet terugvinden, tenmindste niet in KAUNHOWEN en v.d. BINCKHORST.
Groeten,
Oliver
ik heb afbeeldingen van de brachiopode – maar helaas alleen maar in boeken!
Bij Google Books is er ergens een kopie van Bosquets boek "Monographie Brachiopodes fossiles terrain cretacé superieur..." (1860) gratis te verkrijgen. Ik heb helaas geen link aan de hand, maar ik denk dat je het boek zal vinden.
Wat de gastropode betreft denk ik dat het om Voluta piriformis (KAUNHOWEN, 1898) gaat, niet om V. deperdita. Wat de genusnaam Volutispina sp. betreft, kan ik deze in de literatuur niet terugvinden, tenmindste niet in KAUNHOWEN en v.d. BINCKHORST.
Groeten,
Oliver
Hallo Oliver,
bedankt voor de tip naar het boek van Bosquets ( 1860 ).
Ik heb het gevonden ( en gedownload) en op basis van de afbeelding en beschrijving ben ik het eens dat de brachiopode behoort tot het genus Thecidiopsis.
Voor de gastropode neig ik ook naar Voluta piriformis Kaunhowen 1898.
De naam Volutispina heb ik gehaald uit de determinatierubriek van deze site.
Er wordt daar ook verwezen naar Kaunhowen 1898, maar deze auteur spreekt volgens mij alleen over Voluta piriformis. Misschien is dat een foutje.
groeten
Lugo
bedankt voor de tip naar het boek van Bosquets ( 1860 ).
Ik heb het gevonden ( en gedownload) en op basis van de afbeelding en beschrijving ben ik het eens dat de brachiopode behoort tot het genus Thecidiopsis.
Voor de gastropode neig ik ook naar Voluta piriformis Kaunhowen 1898.
Er wordt daar ook verwezen naar Kaunhowen 1898, maar deze auteur spreekt volgens mij alleen over Voluta piriformis. Misschien is dat een foutje.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Antw: Antw: enkele vondsten uit de ENCI groeve.
"Volutispina" word ook in het Limburgnummer 4/5, 1998 van Grondboor & Hamer genoemt (http://natuurtijdschriften.nl/search?identifier=405820). En ook hier word Kaunhowen 1898 als auteur genoemd. Maar Kaunhowen noemt de slak "Voluta (Scapha) piriformis". Het is natuurlijk mogelijk dat de naam gerevideert werdt, maar dit vind ik nergens op www. of in de boeken terug.
Groeten
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 11-08-2015 om 08:22 NL]