Fragment Hyenakaak
- fossielenjagers
- Contacteer:
Fragment Hyenakaak
Dag collega\'s,
Ik heb een aantal jaren geleden op \'t Zwin in Belgie een kaakfragment gevonden van een hyena (Vroeg Pleistoceen). Hij is duidelijk te herkennen aan de brede afgeplatte kies. In het kaakfragment steken nog een halve kies en enkele wortels. Ik heb nooit uit kunnen vinden van welke soort hyena het fragment is: Hyena Perrieri of Crocuta Crocuta Speleo (Grottenhyena).
Kan iemand mij hierbij advies geven?
Groeten,
DFJ
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
Antw: Fragment Hyenakaak
In ieder geval is de kaak die je hebt zeldzaam.
Van Vroeg Pleistocene Hyaena\'s zijn in NL en Belgie niet veel fossielen bekend.
De C.C. spelea is een (grote) ondersoort van de gewone gevlekte hyaena (Crocuta crocuta), de spelea is in het laat Pleistoceen ontstaan en uitgestorven.
De gevlekte hyaena moet hier (Europa) al in het vroeg Pleistoceen hebben gezeten, alsook de gestreepte hyaena (Hyaena hyaena). Echter gedurende het Plio-Pleistoceen waren er zeker nog diverse andere soorten, zoals de Hyaena perrieri.
Kortom verder dan Hyaena sp. of Crocuta sp. kom je niet, tenzij er uit \'t Zwin meer fossielen bekend zijn/worden.
Van Vroeg Pleistocene Hyaena\'s zijn in NL en Belgie niet veel fossielen bekend.
De C.C. spelea is een (grote) ondersoort van de gewone gevlekte hyaena (Crocuta crocuta), de spelea is in het laat Pleistoceen ontstaan en uitgestorven.
De gevlekte hyaena moet hier (Europa) al in het vroeg Pleistoceen hebben gezeten, alsook de gestreepte hyaena (Hyaena hyaena). Echter gedurende het Plio-Pleistoceen waren er zeker nog diverse andere soorten, zoals de Hyaena perrieri.
Kortom verder dan Hyaena sp. of Crocuta sp. kom je niet, tenzij er uit \'t Zwin meer fossielen bekend zijn/worden.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
- fossielenjagers
- Contacteer:
Hey Stone,
Bedankt voor deze informatie. Is het mogelijk dat je aan de vorm of de stand van de tanden kunt zien of het een fragment van een boven- of een onderkaak is?
Groeten, DeFossielenJagers
Bedankt voor deze informatie. Is het mogelijk dat je aan de vorm of de stand van de tanden kunt zien of het een fragment van een boven- of een onderkaak is?
Groeten, DeFossielenJagers
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- Jan Losser
Zouden jullie een scherpere foto willen plaatsen. Bij voorkeur van de tand(rest)
Ik kan bijna niets herkennen. Is het een onder of bovenkaak. Waarschijnlijk een bovenkaak. Je moet in ieder geval naar Leiden, daar hebben ze meerdere hyena\'s
Als ze geen pleistoceen materiaal hebben, dan kun je het wel met het recente materiaal vergelijken.
Ben er woensdag nog geweest en heb daar o.a. eeen hyena wervel uit mijn verzameling met een recent skelet vergeleken
[Bewerkt door Jan Losser op 02-06-2006 om 14:56 NL]
Ik kan bijna niets herkennen. Is het een onder of bovenkaak. Waarschijnlijk een bovenkaak. Je moet in ieder geval naar Leiden, daar hebben ze meerdere hyena\'s
Als ze geen pleistoceen materiaal hebben, dan kun je het wel met het recente materiaal vergelijken.
Ben er woensdag nog geweest en heb daar o.a. eeen hyena wervel uit mijn verzameling met een recent skelet vergeleken
[Bewerkt door Jan Losser op 02-06-2006 om 14:56 NL]
Zonder verleden geen toekomst
Het lijkt mij ook een (linker?)bovenkaak fragment.
Ik had even ter kennisgeving aangenomen dat je al wist dat het om een Hyena (Hyaena = Latijnse naam) bovenkaak ging en dat iemand anders ooit al de kaak voor jouw heeft gedetermineerd als zijnde van een vroeg pleistocene Hyena.
Mocht dit niet zo zijn dan zou ik ook graag nog wat betere foto\'s willen zien!!
Ik had even ter kennisgeving aangenomen dat je al wist dat het om een Hyena (Hyaena = Latijnse naam) bovenkaak ging en dat iemand anders ooit al de kaak voor jouw heeft gedetermineerd als zijnde van een vroeg pleistocene Hyena.
Mocht dit niet zo zijn dan zou ik ook graag nog wat betere foto\'s willen zien!!
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
- fossielenjagers
- Contacteer:
Hey Stone..
Hij is inderdaad al gedetermineerd door Rene Fraaije van \'De Groene Poort\' in Boxtel. En wat betreft het Pleistoceen, dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zal er straks wat betere foto\'s op zetten.
Groeten, DFJ
Hij is inderdaad al gedetermineerd door Rene Fraaije van \'De Groene Poort\' in Boxtel. En wat betreft het Pleistoceen, dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zal er straks wat betere foto\'s op zetten.
Groeten, DFJ
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- fossielenjagers
- Contacteer:
Hier nog enkele foto\'s van het fragment Hyenakaak. Hopelijk geven ze enige duidelijkheid.
Tabeest, DFJ
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
Dat is dus een rechter bovenkaak en inderdaad een Hyena.
De afgesleten hoektand(!) is typisch voor deze bottenkrakers.
De Fauna van \'t Zwin ken ik niet, is dat in Belgie(?) gezien de zee-pokken lijkt het me in i.i.g. wel Pleistoceen.
[Bewerkt door The Stone op 02-06-2006 om 14:46 NL]
De afgesleten hoektand(!) is typisch voor deze bottenkrakers.
De Fauna van \'t Zwin ken ik niet, is dat in Belgie(?) gezien de zee-pokken lijkt het me in i.i.g. wel Pleistoceen.
[Bewerkt door The Stone op 02-06-2006 om 14:46 NL]
- fossielenjagers
- Contacteer:
Pleistoceen klopt ook?
En de exacte soort is niet zeggen zeker?
Tabeest, Bram
En de exacte soort is niet zeggen zeker?
Tabeest, Bram
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- Jan Losser
Mooi deze foto\'s zijn beter, ik denk omdat de kaak erg afgerold en afgesleten is dat maten nemen niet betrouwbaar is. Waarschijnlijk kom je niet veel verder dan een hyena. Maar probeer Leiden of anders op een WPZ bijeenkomst. Zie de site www.pleistocenemammals.nl
[Bewerkt door Jan Losser op 13-06-2006 om 14:54 NL]
[Bewerkt door Jan Losser op 13-06-2006 om 14:54 NL]
Zonder verleden geen toekomst