Onbekend fossiel ( T Rooth)
Onbekend fossiel ( T Rooth)
Goedenavond fossiel netters.
Deze komt ook uit de nalatenschap. Voor mij helemaal onbekend. Duidelijk is wel een (knobbel) te zien op dit stuk. Afkomstig t Rooth.
Heeft iemand een idee?
Dank alvast voor jullie moeite.
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
Antw: Onbekend fossiel ( T Rooth)
Hallo Josje,
dit is roodwier (lithotamnium mamilosum).
Groeten,
Arno
dit is roodwier (lithotamnium mamilosum).
Groeten,
Arno
Woww met jou bevestiging ben ik erg blij. Ik had ik het, zeker niet in deze richting gezocht.
Er komt weer een naamplaatje bij ! Maar vraagje: Roodwier is een algen toch? Is het een wier wat we kennen als de lange grassprieten in zee, of is het een deken dat zich ergens omhuld ? (bodembedekker?)
Er komt weer een naamplaatje bij ! Maar vraagje: Roodwier is een algen toch? Is het een wier wat we kennen als de lange grassprieten in zee, of is het een deken dat zich ergens omhuld ? (bodembedekker?)
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Jos,
hoi Arno,
ik denk dat het hier om Lithothamnium perulatum, GUEMBEL 1871 gaat, niet om Lithothamnium mammillosum. L. perulatum vormt vlakkere plaatvormige structuren, L. mammillosum is meestal knolvormiger. Lithothamnium is een kalkalg (een kalkafschijdende alg).
Groetn, Oliver
hoi Arno,
ik denk dat het hier om Lithothamnium perulatum, GUEMBEL 1871 gaat, niet om Lithothamnium mammillosum. L. perulatum vormt vlakkere plaatvormige structuren, L. mammillosum is meestal knolvormiger. Lithothamnium is een kalkalg (een kalkafschijdende alg).
Groetn, Oliver
Hallo Arno en Oliver.
Dank voor jullie beider expertise. Door meteen te googlen, kwam ik zelf een interessant stukje tegen over het Maastrichtse Tufkrijt geschreven door het UVA DARE ,helaas in PDF formaat,dat ik hier niet kan plaatsen. Zeker interessant voor jullie, omdat jullie daar in thuis zijn (aanrader) Maar het schept ons nu wel duidelijkheid waarover we het hebben.
Dank nogmaals
Dank voor jullie beider expertise. Door meteen te googlen, kwam ik zelf een interessant stukje tegen over het Maastrichtse Tufkrijt geschreven door het UVA DARE ,helaas in PDF formaat,dat ik hier niet kan plaatsen. Zeker interessant voor jullie, omdat jullie daar in thuis zijn (aanrader) Maar het schept ons nu wel duidelijkheid waarover we het hebben.
Dank nogmaals
Groetjes,
Sylvia en Josje
Sylvia en Josje
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Beste Jos,
de link naar de genoemde artikel van Umgrove uit 1926 vind je hier: dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=549504
Beste Groeten,
Oliver
de link naar de genoemde artikel van Umgrove uit 1926 vind je hier: dare.uva.nl/cgi/arno/show.cgi?fid=549504
Beste Groeten,
Oliver