Physogaleus contortus ???
- Basjacobs1999
Physogaleus contortus ???

Hoi,
Mijn vader en ik begonnen maandagavond enthousiast aan een emmer residu, maar we kwamen er al snel achter dat het residu niet echt geweldig was. Na een tijdje zei mijn vader, ik ga even wat residu pakken uit een andere emmer... Het eerste tandje dat uit deze emmer kwam wat dit tandje en meet 12 mm. ik dacht eerst aan een symphyseale Galeocerdo aduncus, maar ik vind het meer lijken op een Physogaleus (Galeocerdo?) contortus??? Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen symphyseale Physogaleus contortus. Aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal kon vinden waar dit tandje op lijkt hoopte ik op jullie hulp

Ben benieuwd.
Mvg Bas
[Bewerkt door Basjacobs1999 op 19-08-2015 om 15:16 NL]
It can take a while, but when you find one there always is
that big smile :D
-
-
Antw: Physogaleus contortus ???
de enige die ik vind die er wat op lijkt is hier http://www.flickriver.com/photos/joravi ... 037105192/
-
-
Op deze lijkt hij sterk Galeocerdo aduncus Agassiz, 1843 in het determinatiesysteem
- Basjacobs1999
Bedankt voor je hulp.
Ik heb 2 symphyseale galeocerdo aduncus tandjes maar deze zien er toch wat anders uit. Even kijken wat de rest ervan denk.
Bas
[Bewerkt door Basjacobs1999 op 19-08-2015 om 15:58 NL]
Ik heb 2 symphyseale galeocerdo aduncus tandjes maar deze zien er toch wat anders uit. Even kijken wat de rest ervan denk.
Bas
[Bewerkt door Basjacobs1999 op 19-08-2015 om 15:58 NL]
-
oke Bas ,
ik heb even een Galeocerdo en een Physogaleus samen op de fotos gezet, zodat de verschillen zichtbaar zijn.
op alle drie de fotos is de linkse tand de Galeocerdo en rechts contortus.
de snijrand bij galeocerdo is zeg maar ''plat'' en bij contortus heeft de snijrand meer een bepaalde '' slag'' , ''draaiing'' erin zitten, zie foto twee,
verder heeft contortus op de linguale zijde twee herkenbare ''bobbels'' zitten, die zijn bij Galeocerdo minder sterk ontwikkeld, zie foto drie.
gr Frank
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.
- Basjacobs1999
Hoi Frank,
Is dit tandje dan een (symphyseale?) Physogaleus contortus?
Mvg Bas
Is dit tandje dan een (symphyseale?) Physogaleus contortus?
Mvg Bas
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Bas,ik denk van wel.
Maar het blijft een moeilijk geval die contortus die we hier bij ons vinden.
Vooraleerst denk ik dat deze tanden veel meer weg hebben van Galeocerdo dan van Physogaleus.
De twist in de kroon zoals Frank zegt is zeker geen kenmerk voor deze soort,bepaalde positie's (Voorste tanden)van aduncus hebben ook die twist in de kroon.
De enige verschillen die ik opmerk is dat de kartels bij contortus over de hele tand even groot zijn,bij aduncus gaan ze net onder de kroon van groot naar klein.Zie je ook bij curvier.
Dat de contortus dikker is op de linguale zijde,daar heeft Frank wel gelijk in.
GR Pascal
Maar het blijft een moeilijk geval die contortus die we hier bij ons vinden.
Vooraleerst denk ik dat deze tanden veel meer weg hebben van Galeocerdo dan van Physogaleus.
De twist in de kroon zoals Frank zegt is zeker geen kenmerk voor deze soort,bepaalde positie's (Voorste tanden)van aduncus hebben ook die twist in de kroon.
De enige verschillen die ik opmerk is dat de kartels bij contortus over de hele tand even groot zijn,bij aduncus gaan ze net onder de kroon van groot naar klein.Zie je ook bij curvier.
Dat de contortus dikker is op de linguale zijde,daar heeft Frank wel gelijk in.
GR Pascal
strandjutters