Blastoiden in Belgie?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Blastoiden in Belgie?

Bericht door Maurice » 21 aug 2015, 08:24

Ik verzamel nu al meer den 20 jaar fossielen in onze streken, waaronder ook veel Carboon en Devoon fossielen.
Wat me recent opviel is dat in deze maritieme sedimenten een heel gevarieerde fauna levert (koraal, crinoiden, brachiopoden, gastropoden,cephalopoden, arthropoden, tweekleppigen,vissen…) maar ik heb hier eigenlijk nooit Blastoiden gevonden. Heeft er iemand hier al van fossielen gevonden in Belgie? Of komen blastoiden hier gewoon niet voor?

Groeten,
Kevin

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

Vanherle
Antw: Blastoiden in Belgie?

Bericht door Vanherle » 21 aug 2015, 20:09

Dag Kevin,

In de loop van 2011 werd door een vriend een blastoide aangetroffen in het Onder Frasniaan van Ferques (Boulonnais, Frankrijk). Dit exemplaar werd voorlopig geplaatst onder het genus Hyperoblastus.

Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er geen vondsten bekend uit België. Toch verwijst Maillieux (1940) naar 7 exemplaren die aangetroffen werden in het F2h van Beaumont. Deze exemplaren, die niet afgebeeld werden, werden geplaatst in het taxon Pentremitidea aff. eifeliensis (Roemer, 1851).

de oude aanduiding F2h verwijst naar het Lid van Lion (bioherm) van de Formatie van Grands Breux, Boven Frasniaan, Boven Devoon.

Willy

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Maurice » 22 aug 2015, 17:07

Bedankt voor de info Willy.

Ik zie je trouwens morgen op de Hona uitstap ;-)

Groeten,
Kevin

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 22 aug 2015, 18:15

Heel fossiel.net gaat daar zijn zeker? Dan kan ik de mensen eens leren kennen achter die vele avatars. :)

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 22 aug 2015, 21:57

Ik ben er niet ;-)

Groet,
Oliver

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 14 sep 2015, 11:02

In het Midden-Devoon van de Eifel worden ze nog wel eens aangetroffen, maar of zoiets dan ook voor de Ardennen geldt... Binnen de Eifel zijn grote verschillen in paleobiodiversiteit te vinden, dus ik acht het zeker mogelijk dat bepaalde soorten alleen zeer lokaal opduiken.

Plaats reactie