Teenkoot groot paard MV2
- andersschinkel
Teenkoot groot paard MV2
Een recente vondst van MV2, een 2e teenkoot van een paard natuurlijk. Maar het is een heel fors exemplaar: grootste breedte 6 cm, hoogte 5,5, dikte 3,5. Dat is nog beduidend groter dan het in Schmid op schaal afgebeelde botje, en die tekening is gebaseerd op het skelet van een relatief groot modern paard.
Het botje is ook duidelijk vrij oud, gezien de fossilisatiegraad. Volgens mij gaat het dus om een op zijn minst Vroeg-Laat-Pleistoceen, maar mogelijk ook Midden-Pleistoceen paard, van voordat paarden kleiner begonnen te worden.
Als iemand er nog meer over kan zeggen, hoor ik het graag. Ik vind de taxonomie van paarden wel interessant, ben er wat over aan het lezen. Is juist leuk omdat het zo'n rommeltje is. Ik denk dat ik voorlopig 'Equus ferus' hanteer voor de pre-gedomesticeerde paarden.
Antw: Teenkoot groot paard MV2
Mooie koot Anders!
Zou het misschien neushoorn kunnen zijn ipv paard?
Gr. Ivan
Zou het misschien neushoorn kunnen zijn ipv paard?
Gr. Ivan
-
- Been thanked: 45 times
Dit is een tweede teenkoot van een paard. Ivan ik kan aan de hand van deze twee foto's niet uitleggen waarom ik het zo determineer.
Charlie
- andersschinkel
Ik snap Ivans suggestie wel, maar de verhoudingen (hoogte-breedte) van een neushoornkoot zijn volgens mij anders. Dat is in ieder geval 1 verschil.
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Er is enorm veel diversiteit tussen paarden botten. Ik heb vele paardenkootjes. Sommige zijn reusachtig. Ook de fossilisiatiegraad verschilt. Ik denk dat je moet uitkijken met te snel een ouderdom aan een grootte te koppelen. Er waren - net als nu - toen ook grote en kleine paarden.
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Dat is zo, maar de combinatie van grootte, fossilisatiegraad en specifieke vindplaats (hier vind ik vooral oudere stukken, ook volgens de - natuurlijk op zich met een korrel zout te nemen - indicatie op oervondstchecker) suggereert dit m.i. wel.
Overigens vroeg ik me nog af, mbt Ivans suggestie, zitten er bij de teenkoten van neushoorns ook die perfect symmetrisch zijn? Zo niet, dan is dat ook nog een onderscheidend kenmerk.
Overigens vroeg ik me nog af, mbt Ivans suggestie, zitten er bij de teenkoten van neushoorns ook die perfect symmetrisch zijn? Zo niet, dan is dat ook nog een onderscheidend kenmerk.
-
- Been thanked: 45 times
Een belangrijk verschil tussen paard en neushoorn zie je aan de zijkant (niet op de foto's). Bij de neushoorn is de bovenkant breed en gaat met een hoek over naar het smalle deel. Bij het paard loopt dat langzaam taps af.
Dateringen op oervondstchecker gebruik ik niet. Ten eerste is stratigrafie erg wisselend in een gebied van zand en klei. Verder is fossilisatie / mineralisatie afhankelijk van plaatselijke omstandigheden.
Dateringen op oervondstchecker gebruik ik niet. Ten eerste is stratigrafie erg wisselend in een gebied van zand en klei. Verder is fossilisatie / mineralisatie afhankelijk van plaatselijke omstandigheden.
Charlie