ZM: Fragment (kom) schouderblad
-
- Been thanked: 45 times
Antw: ZM: Fragment (kom) schouderblad
Is het wel een schouderblad, kan het niet een wervel zijn? De kom lijkt volgens mij op die van een achterste deel van een halswervel van een hoefdier.
Charlie
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
Ik snap je scepticisme en je alternatief. Ik ben niet 100% zeker van schouderblad.
Ik kom met schouderblad omdat, als je het stuk op de kom plaatst, zoals op foto zeven, je aan alle kanten vlakken van gaaf bot ziet, behalve de top uiteraard. Er zijn wel stukken spongiosa te zien, maar dat zijn randjes en smalle banen.
Bij een kom uit een wervel zou er een groot aaneengesloten stuk spongiosa te vinden moeten zijn. Die vind ik niet.
Foto zes toont de hoek van de kom (links) met de rest van het stuk. Deze hoek denk ik te herkennen van dat bij een schouderblad.
(Nog even over de kleur, het stuk is droog gefotografeerd.)
[Bewerkt door knaapjvd op 23-08-2015 om 12:20 NL]
Ik kom met schouderblad omdat, als je het stuk op de kom plaatst, zoals op foto zeven, je aan alle kanten vlakken van gaaf bot ziet, behalve de top uiteraard. Er zijn wel stukken spongiosa te zien, maar dat zijn randjes en smalle banen.
Bij een kom uit een wervel zou er een groot aaneengesloten stuk spongiosa te vinden moeten zijn. Die vind ik niet.
Foto zes toont de hoek van de kom (links) met de rest van het stuk. Deze hoek denk ik te herkennen van dat bij een schouderblad.
(Nog even over de kleur, het stuk is droog gefotografeerd.)
[Bewerkt door knaapjvd op 23-08-2015 om 12:20 NL]
Groeten,
Joost
Joost
- andersschinkel
Ik zie het eerlijk gezegd ook niet. Misschien als je bij de foto aangeeft hoe we zouden moeten kijken, welk deel dan boven zou zijn en welk deel onder, enz?
- knaapjvd
- Senior Lid
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 15 times
Het stuk is gitzwart en laat zich slecht fotograferen. Ik zal morgen eens kijken of ik het beter in beeld kan brengen.
Het zou volgens mij een rechter schouderblad moeten zijn.
Op foto 1 zou het coracoide rechts hebben moeten gezeten. Boven is dan wat over is van het deel waar het acromion aan hoort. Dit zou dan tot bijna aan de kom hebben vastgezeten.
Hert/paard/rund vallen zeker af, als ik 'schouderblad' nog even vol mag houden.
[Bewerkt door knaapjvd op 23-08-2015 om 21:22 NL]
Het zou volgens mij een rechter schouderblad moeten zijn.
Op foto 1 zou het coracoide rechts hebben moeten gezeten. Boven is dan wat over is van het deel waar het acromion aan hoort. Dit zou dan tot bijna aan de kom hebben vastgezeten.
Hert/paard/rund vallen zeker af, als ik 'schouderblad' nog even vol mag houden.
[Bewerkt door knaapjvd op 23-08-2015 om 21:22 NL]
Groeten,
Joost
Joost
-
- Been thanked: 45 times
Met deze fragmenten helpen foto's vaak niet, vaak werkt het wel als iemand met ervaring het in handen heeft.
Charlie