Haaientanden Antwerpse: Verschillen tussen Carcharias Vorax, Carcharoides Catticus en Lamna Nasus

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Brammeman
Haaientanden Antwerpse: Verschillen tussen Carcharias Vorax, Carcharoides Catticus en Lamna Nasus

Bericht door Brammeman » 24 aug 2015, 10:45

Hoihoi,

Nu ik het merendeel van mn haaientanden uit het antwerpse op soort heb kunnen determineren en opbergen zit ik nog met een groot deel aan tandjes met bijspitsen. Na wat verder zoeken kan ik maar niet het verschil zien/vinden tussen Carcharias Vorax, Carcharoides Catticus en Lamna Nasus. (ik heb allesinds de indruk dat het vooral om deze drie soorten gaat) Zijn er tips waar ik op moet letten om de verschillen te zien? Want voorlopig heb ik de indruk dat ik ofwel blind aan het worden ben of echt geen verschillen zie. Bedankt!

Bram

Duys
Contacteer:
Antw: Haaientanden Antwerpse: Verschillen tussen Carcharias Vorax, Carcharoides Catticus en Lamna Nasus

Bericht door Duys » 24 aug 2015, 15:07

Brammeman,
Diegenen die je opnoemt vallen nog mee,
catticus heeft driehoekige zijspitsen
nasus heeft een richeltje(waar kroon en wortel samenvloeien) en gedrongen spitsen met een uitstulping erop
vorax zijn de spitsjes wat kleiner, dikwijls meerdere spitsjes
Kijk ook eens op deze site http://users.skynet.be/somniosus/
het wordt moeilijker met de reticulalus, rupeliensis, ... Carchariassen, maar de grootte van de tand kan ook helpen.

PS Brammeman, die binominale naamgeving schrijf je de tweede naam zonder hoofdletter.
Duys

[Bewerkt door Duys op 24-08-2015 om 14:20 NL]

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Haaientanden Antwerpse: Verschillen tussen Carcharias Vorax, Carcharoides Catticus en Lamna Nasus

Bericht door strandjutters » 24 aug 2015, 18:31

Of ff een foto plaatsen van de tandjes ,dat helpt ook ;)

Gr Pascal

strandjutters

Brammeman

Bericht door Brammeman » 28 aug 2015, 10:54

Dat is ondertussen al zo'n hoeveelheid geworden denk ik, dat de tanden op foto niet echt geweldig herkenbaar zullen zijn. En één voor één beginnen spammen lijkt me ook niet bepaald een optie ;) Ik zal één van deze eens een selectie maken van enkelen? Aan de hand van die determinatie kan ik misschien starten met de rest op eigen houtje uit te zoeken. Foto's volgen nog! Merci!

Alopias

Bericht door Alopias » 31 aug 2015, 11:03

Hey Bram,

Er is in het verleden een interessant topic over geweest: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 975#109152 . Ik ben zeker dat je hier iets aan zal hebben :)
Zoals Erwin al opperde, zijn je genoemde soorten niet zo moeilijk. Binnen het genus Carcharias heb je nog verschillende soorten (C. vorax, C. accutissima (taurus), C. cuspidata, C. reticulata), deze zijn een pak lastiger te onderscheiden & komen allen voor in het Antwerpse (mixed Neogene).

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 03 sep 2015, 14:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Bram,
zoals Aaron al aangaf is veel lezen van belang, hier in het bestand zitten veel oude topics die hier over gaan.
voorlopig heb ik 6 fotos bijgeplakt van 4 tandjes.
Allereerst ,
C.vorax heet sinds kort Araloselachus vorax, maar laten we maar voor het gemak vorax zeggen,

de eerste twee fotos zijn van 1 tand, voor en achterzijde, je ziet aan iedere zijde twee gekrulde bijspitsen en een gladde kroon.

fotos 3 en 4 zijn van twee catticus tandjes, de kroon is redelijk plat en ze hebben aan iedere zijde 1 bijspits die zeg maar ''grof driehoekig'' is,

fotos 5 en 6 zijn van een lamna, ik herken ze meestal aan de slechte staat van de wortel.

je moet er wel rekening mee houden dat er ook andere vormen van tanden bestaan ,afhankelijk van de positie in de bek, zowel boven als onder.

gr Frank

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 03 sep 2015, 15:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oke Bram,
nog even wat bijgeplaatst,

foto 1 weer vorax , andere positie dan in mijn vorige bericht,
foto 2 weer catticus,
foto 3 weer lamna, zie je de slechte staat van de wortel?

gr Frank

Brammeman

Bericht door Brammeman » 03 sep 2015, 19:50

Frank, Top man!
Enorme dank! met die foto's wordt het al een pak duidelijker. Ik probeerde ze te onderscheiden via het determinatiesysteem, maar het kwam maar niet. Met deze foto's sta ik een heel stuk verder, bedankt!

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 03 sep 2015, 23:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oke Bram,
blij te horen dat het wat duidelijker is,
wil toch even verder gaan met uitleg,
de tanden van de zandhaaien Carcharias vorax ( nu Araloselachus vorax), Carcharias reticulata en Carcharias acutissima lijken in het begin allemaal op elkaar, maar zal het verschil proberen simpel uit te leggen met wat fotos.

je moet bij de tanden rekening houden met striatie op de kroon.
Striatie zijn kleine plooitjes die op de kroon van een tand kunnen zitten,
zie eerste foto.

dus bij Carcharias vorax nu Araloselachus vorax) zijn de tanden het grootst, zonder striatie op de kroon, en dan bedoel ik de binnenzijde van de kroon, ze hebben een gladde kroon.
zie tweede foto.

bij Carcharias reticulata zijn de tandjes het kleinst, met lichte tot geen striatie op de kroon,
zie derde foto.

bij Carcharias accutissima is de striatie ''zwaar'' en is kleiner dan vorax en groter dan reticulta, zie laatste foto.

als er vragen zijn , dan gewoon vragen,
gr FRank

[Bewerkt door Pangeaman op 03-09-2015 om 22:38 NL]

Brammeman

Bericht door Brammeman » 04 sep 2015, 11:03

Al deze info helpt me echt een heel pak verder Frank. Bedankt! Nu kan alles beetje bij beetje een deftige plaats krijgen in het geheel. Merci!

Plaats reactie