mini melkkiesje ree?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
roeland victor
mini melkkiesje ree?

Bericht door roeland victor » 26 aug 2015, 13:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gevonden op de Kaloot, schitterend zo klein. Ook een foto met een grotere hertachtige kies uit mijn collectie erbij om de grootte te onderstrepen.

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: mini melkkiesje ree?

Bericht door Schouwenburg » 26 aug 2015, 18:32

Ik heb er even een paar onderkaken van een schaap en een ree erbij gehaald. Ten eerste is het beschadigd, dat maakt het moeilijk. Op de eerste foto zie je rechts een rand, die zie ik alleen bij het schaap. Op de tweede foto, de tongkant zie je dat de lijnen recht lopen, dit is hetzelfde bij het schaap, bij de ree loopt het nat als bij het rendier wat uit.
Dan is er nog iets , maar dit is voldoende. Wat mij betreft is het van een runderachtige, waarschijnlijk schaap.

Charlie

roeland victor

Bericht door roeland victor » 26 aug 2015, 19:17

dank je Charlie voor de scherpe observatie en determinatie! Hoelang leeft het schaap eigenlijk al in onze streken? Pas met de intrede van de mens? Als vee? Zou je dan iets over de ouder dom van dit kiesje kunnen zeggen? Holoceen?

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 26 aug 2015, 20:42

Hij is als vee meegekomen, maar of de eerste boeren al schapen hadden weet ik niet. Sowieso minder dan 5000 jaar geleden. Dat is een vraag voor archeologen

Charlie

roeland victor

Bericht door roeland victor » 27 aug 2015, 10:33

even wat aanvullende info gegoogled:
Het gedomesticeerde schaap stamt af van wilde schapen uit het geslacht Ovis. Er bestaan verschillende soorten wilde schapen, waaronder de oerial en het dikhoornschaap. De meest waarschijnlijke voorouders van het gedomesticeerde schaap zijn de moeflon (Ovis gmelini) uit Zuidwest-Azië en waarschijnlijk ook de argali (Ovis ammon) uit Centraal-Azië. Alle schaapstypen zijn kuddedieren. Het schaap werd, net als de geit, voor 7500 v.Chr. gedomesticeerd, en behoort tot de vroegst gedomesticeerde dieren. Vanuit het Midden-Oosten, waar het schaap waarschijnlijk is gedomesticeerd, verspreidde het schaap zich over de rest van de wereld. Gewoonlijk trok een schaapherder rond met zijn kudde om overbegrazing te voorkomen. In Nederland en België zal men vanaf ongeveer het 5e millennium v.Chr. schapen zijn gaan houden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaap_%28dier%29

[Bewerkt door roeland victor op 27-08-2015 om 09:34 NL]

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 28 aug 2015, 07:09

Ja, maar we zitten hier wel erg ver van het midden-oosten af. In die tijd werd hier nog voornamelijk gejaagd en verzameld. De steentijd boeren vestigden zich hier veel later. Archeologen kunnen je wel vertellen wanneer de eerste schapen hier waren.

Charlie

Plaats reactie