4 trilobieten: echt of nep?
4 trilobieten: echt of nep?
Hallo,
Toen ik net begon met fossielen (ongeveer 3 jaar geleden) vond ik trilobieten erg mooi.( nog steeds) Helaas waren ze best duur en kocht ik ze alleen op marktplaats en op beurzen.
Ze komen allemaal (volgens de verkopers) uit Marokko.
Ik heb gelezen dat ze dan meestal nep zijn?
Ik hoop dat deze niet nep zijn.
Gr. Ivan
Antw: 4 trilobieten: echt of nep?
Dag Ivan,
op basis van een aantal details, zoals tuberkels en de lensjes op sommige ogen van de phacopiden, die hier en daar zichtbaar zijn, ben ik vrij zeker dat deze trilo's inderdaad echt zijn.
Lugo
op basis van een aantal details, zoals tuberkels en de lensjes op sommige ogen van de phacopiden, die hier en daar zichtbaar zijn, ben ik vrij zeker dat deze trilo's inderdaad echt zijn.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hallo Lugo,
Dat is fijn om te horen!
Kan er nog iets gezegd worden over de soort?
Gr. Ivan
Dat is fijn om te horen!
Kan er nog iets gezegd worden over de soort?
Gr. Ivan
De eerste is een scutellide ( familie Stiginidae) en de andere behoren tot de phacopiden( familie Phacopidae).
Maar op basis van deze foto's durf ik niet verder te gaan in de determinatie.
Lugo
Maar op basis van deze foto's durf ik niet verder te gaan in de determinatie.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Eens met Luc. De eerste lijkt me een Scabriscutellum. Opmerkelijke ribben op het pygidium wel, het lijkt alsof ze lichtjes afwijkend zijn. Maar scutelliden hebben dit wel eens.
De rest zijn phacopiden. Op basis van deze foto's is het lastig daar meer over te zeggen. Vooral de laatste is wel nog verder determineerbaar.
De rest zijn phacopiden. Op basis van deze foto's is het lastig daar meer over te zeggen. Vooral de laatste is wel nog verder determineerbaar.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Leuk, ben lang geleden ook zo begonnen, ook met zo'n mooie Scabriscutellum. Check ook met een loep in fel licht de ogen van deze trilobiet maar eens. Als het goed is kun je de kleine holochroale lensjes in de ogen herkennen.
[Bewerkt door Ceraurus op 28-08-2015 om 22:49 NL]
[Bewerkt door Ceraurus op 28-08-2015 om 22:49 NL]
Trilobiti Ceská Republika