fossiele aap Jemen
fossiele aap Jemen

Wie kan mij meer vertellen over ouderdom, soort en de waarde van deze fossiele apenschedel uit Jemen. Lengte is 16cm.
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: fossiele aap Jemen
Hoi,
Ik ben een leek op het vlak van fossiele apen, maar het lijkt me een neppert. Het geheel oogt te massief. Ook mis ik lijnen bij verschillende schedeldelen, de neusholte is ondiep etc.
Lijkt meer alsof iemand creatief is geweest met een stuk hout of bot. Maar nogmaals, ik ben een leek op dit gebied.
Ik ben een leek op het vlak van fossiele apen, maar het lijkt me een neppert. Het geheel oogt te massief. Ook mis ik lijnen bij verschillende schedeldelen, de neusholte is ondiep etc.
Lijkt meer alsof iemand creatief is geweest met een stuk hout of bot. Maar nogmaals, ik ben een leek op dit gebied.
Groeten,
Koen
Koen

Dank voor uw reactie, de onderkant, tandboog en hersenholte deed mij even twijfelen. Had geen idee dat men zoiets zou namaken.
- KoenJ
Ik snap wat je bedoelt. Alleen de brede jukbeenderen en die erg kleine neusholte blijven mij vreemd voorkomen. Google maar eens op primate en skull en dan zie je wat ik bedoel. Als het een echte schedel is, dan denk ik eerder aan een afgerolde schedel van een recente aap. Maar dat is moeilijk te zeggen als je het niet in handen hebt.
En voor toeristen wordt een hoop nagemaakt /verzonnen hoor!
En voor toeristen wordt een hoop nagemaakt /verzonnen hoor!
Groeten,
Koen
Koen
Ik heb het niet gekocht, maar ik zag het vandaag te koop als 'authentiek'. Het was zo zwaar als graniet, de alveolen van de tanden zaten perfect en de hersenholte leek mij moeilijk uit te kappen vandaar dat ik twijfelde.
Bedankt voor de reacties!
[Bewerkt door Michelvp op 05-09-2015 om 19:09 NL]
Bedankt voor de reacties!
[Bewerkt door Michelvp op 05-09-2015 om 19:09 NL]
- KoenJ
Het kan natuurlijk zijn dat er delen van een apenschedel in verwerkt zitten, en dat dat is aangevuld met ander materiaal. Maar als het zo zwaar is als graniet, is het sowieso nep. Authentiek is in dit geval zoiets als ambachtelijk brood van de supermarkt.
Groeten,
Koen
Koen
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Dit stuk mist alle details van een echt schedel. Het is volgens mij wel uit een echt (fossiel). bot gebeeldhouwd.
Ik heb ooit eens zo'n beeldhouwwerk gezien uit Indonesië. Kundig uit een stuk olifantendijbeen gesneden homo erectusschedel. Pas als je goed keek zag je dat het nep was en de kiezen bijgeslepen varkenstanden! Daar had iemand veel geld voor betaald.
[Bewerkt door sjaak op 05-09-2015 om 19:32 NL]
Ik heb ooit eens zo'n beeldhouwwerk gezien uit Indonesië. Kundig uit een stuk olifantendijbeen gesneden homo erectusschedel. Pas als je goed keek zag je dat het nep was en de kiezen bijgeslepen varkenstanden! Daar had iemand veel geld voor betaald.
[Bewerkt door sjaak op 05-09-2015 om 19:32 NL]
Groet,
Niels
Niels
Zeker nep! Zo nep dat ik hem wel wil hebben. Waar is deze te koop?
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe