Bot met (hyena)vraatsporen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Ivan
Bot met (hyena)vraatsporen?

Bericht door Ivan » 06 sep 2015, 20:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,

Na een succesvol weekend zoeken op de ZM zag ik dat dit bot allemaal kleine "deukjes" en ook een paar krassen.
Daarom denk ik aan vraatsporen.
Misschien (als het vraatsporen zijn) hyena?

Gr. Ivan

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:
Antw: Bot met (hyena)vraatsporen?

Bericht door sjaak » 06 sep 2015, 20:48

Ik zie het nu beter. Hyena vraat is heel anders. Zoek daar maar even op. Volgens mij zijn dit toch de gebruikelijke beschadigingen die je vaker op fossiele botten zit. Kan door transport zijn veroorzaakt door zuren in de bodem of wortels. Vraat is meestal wat regelmatiger.

Groet,

Niels

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 06 sep 2015, 22:15

Ik kan.het nu ook niet goed beoordelen
zelf heb ik er een stuk bij met ook vraatsporen .
Wat wel duidelijke sporen heeft ,Charlie opperde
toen dat ook deze sporen misschien ee. Soort speel sporen
zouden kunnen zijn van bv .jonge hond achtigen speelse oefen bijt sporen
maar zoals.Niels al.zegt zuren of wortels ,steenslag zou ook de oorzaak.kunnen.ziin
l .

Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 06-09-2015 om 21:56 NL]

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 07 sep 2015, 07:05

Ik ben het nog steeds met mezelf eens, de vorm is in ieder geval van een hondachtige. Soms door moedertje natuur nagemaakt.
Niels ik heb op de tentoonstelling een stuk femur van een hertachtige uit Canada. Het stuk komt uit de permafrost. De knaagsporen zijn vers, ik vermoed dat de hond van de eigenaar van de mijn er mee bezig is geweest. Dat zijn ook heel vreemde sporen.

Charlie

Ivan

Bericht door Ivan » 07 sep 2015, 16:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij nog wat betere foto's.

Ik had een mail naar Hansjorg gestuurd en hij zei dat het zeker vraatsporen waren van misschien een wolf of hyena en veelvraat moest ik nog niet uitsluiten.

Gr. Ivan

sjaak
Has thanked: 378 times
Been thanked: 365 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 07 sep 2015, 18:49

Ik ben er niet geheel van overtuigd dat dit vraatsporen zijn. Ik sluit het niet uit maar twijfel.
Ik zal uitleggen waarom en misschien komt er dan een discussie op gang:

1. Allereerst is het aan de hand van een foto lastig onderscheid maken tussen moderne en oude beschadigingen.
2. Vergeet niet dat er in het opspuitingsproces hard aan toe ging. Vrijwel alle grote botten zijn gebroken als gevolg daarvan. Dit soort sporen zijn ook niet bepaald uniek.
3. Een groot deel van de grotere botfragmenten vertoont sporen van beschadiging.
4. Ook voor of tijdens fossilatie kan transport hebben plaats gevonden met beschadigingen tot gevolg.
5. Daarnaast is er nog inwerking door zuren, aantasting door wortels en of door borende schelpdieren.
6. Een knaagspoor is vaak nog enigzins regelmatig. Ik vind de beschadigingen hier vrij willekeurig.
7. Als het al knaagsporen zouden zijn, vergeet dan niet de kleine knaagdieren en herten e.d. die kalk uit de botten halen.
8. Het feit dat een medewerker van een museum iets zegt maakt iets nog niet tot waarheid ; )

Groet,

Niels

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 07 sep 2015, 19:47

Helaas, Niels draagt sterke argumenten aan.
Dus Ivan, je moet nu zelf eens uitzoeken of Niels of ik gelijk heb. Daar moet je de tijd voor nemen. En dat kan lang duren.

Charlie

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 07 sep 2015, 20:25

Inderdaad dit soort beschadiging ,al dan niet door ,hetzij geknaag of natuurlijke ,of transport schade moeilijk te bepalen ,door vergelijking met een overduidelijk aangevreten bot is er misschien wat meer van te maken ,ik bedoel dan qua determinatie bijt spoor ??? .
oorzaak of echt ,of van niet van niet dierlijk gedrag .
wat ik mij nu wel afvraag ,hoe diep deze sporen nu zijn ,en kun je er een soort patroon in zien ,zijn er krassen met een lichtere kleur ,en dus afwijkend met de algemene kleur van het gevonden stuk ,of is de kleur van de krassen niet te onderscheiden
daar komt ook nog bij dat van een vermoedelijke vraat vondst het vrij moeilijk is om een paar stapjes terug te doen ,en het stuk van uit een ander gezicht punt te benaderen .
ik spreek ook een beetje uit ervaring met deze soort van vondsten ,en zoals Charlie ook
aan geeft geduld en verder onder zoeken .
het is zo wie zo leerzaam ,ook voor anderen
maar misschien zit je wel goed Ivan .

Gr

Huug

Ivan

Bericht door Ivan » 07 sep 2015, 21:08

Ik denk dat het beste is om het te laten zien.
Misschien het grottenbeersymposium?

Daar heb ik eigenlijk nog wel een vraag over.
Kan je daar zomaar binnenwandelen?
Of moet je je inschrijven?

Er word daar wel iets van mij tentoongesteld dus ik denk dat ik wel naar binnen mag? :?

Gr. Ivan

Schouwenburg

Bericht door Schouwenburg » 08 sep 2015, 07:00

Hallo Ivan, voor het symposium ben je al te laat. Ik denk ook dat je daar nog wat te jong voor bent.
Je krijgt wel antwoorden, maar ongeveer dezelfde als je al hebt gehad.
Ik heb het al eerder geschreven op dit forum.
Zoek kennissen met een hond en vraag of je testen mag doen en of ze je daar bij willen helpen. In een aantal dierenwinkels kan je botten kopen met een stukje vlees of iets dergelijks er om heen. Bied dat de hond aan. De ene keer laat je hem het bot gedeeltelijk kapot bijten. Een andere keer laat je hem een paar keer bijten (dan moet je de hond wel iets in ruil aanbieden). Een andere keer trek je er lekker aan zodat de hond hard zal bijten en krassen achter laten. Elke keer een nieuw bot. Vervolgens maak je het bot voorzichtig schoon.
Als je het gedaan hebt (als je het überhaubt wil proberen), schrijf dan een stukje voor "cranium" en laat je foto's ook hier zien.

Charlie

Plaats reactie