Wie weet wat dit zijn??
-
Wie weet wat dit zijn??

Ik vond deze stenen langs een rivier in Oostenrijk. Ze vielen door hun kleur en geringe aantal nogal op. Ik ben een (nog) totale leek op het gebied van fossielen, maar door deze stenen is mijn interesse gewekt.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes,
Bernadette
Antw: Wie weet wat dit zijn??
Hoi Bernadette,
Volgens mij zijn het Orthocerassen.
groetjes...
Ilse
Volgens mij zijn het Orthocerassen.
groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Dag Bernardette
Ik ben niet thuis in fossiele vondsten uit Oostenrijk. toch meen ik op enkele van jou fotos een Orthoceras te herkennen. Bijgaand een link naar onze fotopagina.
http://www.fossiel.net/determinatie/determinatie.php
Een Orthoceras was een Marien weekdier en behoorde tot de Cephalopoda. Zij leven al wel 500 miljoen jaar op aarde (Kambrium / Ordovicium). Hiervan komt de Nautilus nog recent voor.
Er zijn Orthoceren gevonden die wel twee meter lang waren. De schaal of schelp was dmv dwarswandjes in kamertjes verdeelt. dit kun je op jou fotos goed terugzien.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 09-06-2006 om 06:19 NL]
Ik ben niet thuis in fossiele vondsten uit Oostenrijk. toch meen ik op enkele van jou fotos een Orthoceras te herkennen. Bijgaand een link naar onze fotopagina.
http://www.fossiel.net/determinatie/determinatie.php
Een Orthoceras was een Marien weekdier en behoorde tot de Cephalopoda. Zij leven al wel 500 miljoen jaar op aarde (Kambrium / Ordovicium). Hiervan komt de Nautilus nog recent voor.
Er zijn Orthoceren gevonden die wel twee meter lang waren. De schaal of schelp was dmv dwarswandjes in kamertjes verdeelt. dit kun je op jou fotos goed terugzien.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 09-06-2006 om 06:19 NL]
Robert Mensink
Antw: Antw: Wie weet wat dit zijn??
500 Miljoen jaar lijkt me meer correct...Fossielenzoeker schreef:
[...] Zij leven al wel 5000 miljoen jar op aarde.[...]

Dat zijn zeker weten Orthocerassen.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
yup, orthoceras!
deze kan je samen met ammonieten nogal eens vinden in natuurstenen tegels. Komen in hopen voor in Marokko en Zweden, en blijkbaar ook zó in Oostenrijk
Vaak steken ze samen met trillobieten. Dichte familie ervan is de nautilus (leven nog altijd). Die streepjes dwars op de buisvorm zijn afscheidingen, om zo kamers te vormen. Deze kamers werden gevuld of onttrokken van water om zijn positie in het water te veranderen.
Blijkbaar bestaan er vondsten van orthocerassen van wel 10m. Er zijn heel veel soorten in trouwens!
deze kan je samen met ammonieten nogal eens vinden in natuurstenen tegels. Komen in hopen voor in Marokko en Zweden, en blijkbaar ook zó in Oostenrijk

Blijkbaar bestaan er vondsten van orthocerassen van wel 10m. Er zijn heel veel soorten in trouwens!
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
Orthocerassen van 10m ??????
Is dat echt zo, toch geen typfoutje?
Oke... vroeger waren de meeste beestjes wel groter dan vandaag de dag.
Als ik zo\'n Orthoceras zou vinden paste hij toch niet in m\'n verzameling (kast).
Groetjes...
Ilse
FOSSILS ARE FOR EVER!
-
Hallo mensen,
Bedankt voor jullie reacties! De rivier waar ik deze stenen vond ligt in Karintië en dicht tegen de Italiaanse grens.
Deze website heeft me helemaal enthousiast gemaakt en vandaag heb ik mijn eerste boek over fossielen gekocht.
Groetjes,
Bernadette
Bedankt voor jullie reacties! De rivier waar ik deze stenen vond ligt in Karintië en dicht tegen de Italiaanse grens.
Deze website heeft me helemaal enthousiast gemaakt en vandaag heb ik mijn eerste boek over fossielen gekocht.
Groetjes,
Bernadette
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Pas maar op, voor je \'t weet heb je het virus helemaal te pakken! 

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)