Verdwenen topic Notorynchus

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Duys
Contacteer:
Verdwenen topic Notorynchus

Bericht door Duys » 22 sep 2015, 12:12

Er werd een beroep gedaan op experten voor de determinatie van een zonnetje, dit topic is verdwenen, maar met even te googlen vind je snel meerdere voorbeelden.
Inderdaad een zonnetje lijkt me.
https://www.google.com/search?q=symphys ... 04&bih=750

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Re: Verdwenen topic Notorynchus

Bericht door Frederik » 22 sep 2015, 23:20

Dag Duys, fijn dat je even de moeite neemt om dit nog na te sturen. De vondsten waren afkomstig uit een tijdelijke vindplaats, en hoewel er helemaal niets mis met het topic was, is toch besloten het even weg te halen tot deze vindplaats dicht is.

Je kent dat.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

jefdeco
Antw: Verdwenen topic Notorynchus

Bericht door jefdeco » 23 sep 2015, 09:15

Goeie beslissing !

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 23 sep 2015, 09:51

Ik weet het niet.
Er stond werkelijk niets in dat de locatie ook maar enigszins prijsgaf, en was dus volkomen conform de huisregels hier.
Als er op die manier al niet meer naar determinatieadvies kan gevraagd worden, vind je dat dan werkelijk een goede zaak? Wie wordt daar dan beter van, kan je je afvragen.
Naargelang het antwoord op die laatste vraag is dit een goede beslissing, dan wel een hele slechte.

something (TH Huxley)

jefdeco

Bericht door jefdeco » 23 sep 2015, 11:26

Heb geen enkel probleem met het vragen of verrichten van determinaties via dit kanaal, maar voor iedereen van ons, die rechtstreeks met deze zaak te maken heeft, heb je een goede beslissing genomen.

Germa
Been thanked: 5 times

Bericht door Germa » 23 sep 2015, 12:11

ach, en het was zo'n mooi topic aan het worden, met al die zonnige zonnetjes; erg jammer, het zijn geen zaken van leven en dood waar het om gaat en eerlijk gezegd was er niks in dat topic dat mij in mn auto deed springen om op zoek te gaan.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 23 sep 2015, 12:28

@ jefdeco: ik hoop het maar. Het helpt als er over dit soort gevallen op een open manier gecommuniceerd kan worden. Op dit moment heb ik (nog) geen enkele toelichting gekregen van iemand die rechtstreeks met de zaak te maken heeft ;)

@ Germa: Het idee is om het topic terug te plaatsen van zodra de bewuste locatie dicht is. Dat leek mij alvast een elegant compromis.

Voorts denk ik dat we hier geen drama van moeten maken. Omgaan met locaties zal altijd een evenwichtsoefening blijven. Soms slaat de balans eens de ene of gene richting uit, dat is normaal.

In ieder geval trachten we vanuit fossiel.net te luisteren naar alle betrokkenen en op basis daarvan doordachte beslissingen te nemen. En anders, vanuit het buikgevoel.
:D

something (TH Huxley)

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 23 sep 2015, 12:29

Frederik,
Of ik dat ken of begrijp, wellicht niet.
Heb vorig jaar denk ik 10 tijdelijke vindplaatsen her en der doorgespeeld aan Brussel/Nederland en aan medegravers, dit jaar misschien min 5.
Verbaasd me steeds om te zien dat de vindplaatsen(doorgegeven) die er zijn steeds leeg zijn(na doorspelen info) en het duurt niet lang of ze zijn onbereikbaar omdat het bouwen snel vooruit moet gaan. Zie ook geen reden om een vindplaats voor mezelf te houden of om overal te graven, wil liever eens deftig graven, met een zo ruim mogelijk geheel aan vondsten van microscopisch tot macro. Interessante vondsten worden zowiezo doorgespeeld.
Dacht dat Marquet schreef dat het moeilijk tot onwaarschijnlijk is om nog veel nieuwe zaken in Antwerpen te vinden. oa de grote graafwerken waarbij militairen in de 19de eeuw meededen hebben veel blootgelegd, jammer genoeg zonder stratigrafische gegevens.

Denk bvb aan zaken zoals phytoplankton als je in-situ bezig bent lijkt me dit interessant, vermits je ex-situ weinig hebt aan microscopische zaken omdat recente microscopische dingen zich vermengen in het residu. Zijn voor zover ik weet dingen waar bijna geen aandacht wordt aan geschonken. Dus kan wel zeggen dat veel gedaan zoekwerk wordt opgeblazen, overdreven, ego-boosterij of zelfs enkel gebaseerd is op een soort gemonopoliseerd KaraKter dat eerder met de psyche van de zoekers te maken heeft.(onwetenschappellijk en niet in navolging van recente ontwikkelingen)
Ik blijf bij wat ik Attenbourough heb horen zeggen dat het een ideale manier is om mensen betrokkenheid te bezorgen met de natuur, de kans geeft te ontdekken, zin te geven aan hun leven en ik ga dat niemand onthouden.

Dus los van natuurmonumenten(beschermd), kan er ter plekke eventueel door zoekers op gewezen worden of het aan te raden is te zoeken en hoe je best kan te werk gaan.
Wel vind ik dan weer dat als je de keuze maakt om een vindplaats niet te delen, je ook niet de vondsten anderen moet insmeren, want "dat is niet mooi" zoals ze zeggen.
Ik heb het natuurlijk niet over iemand in bijzonder, maar zou zonde zijn om de te competatieve samenleving te laten doordringen in een "hobby" zoals paleontologie. Iets waar veel wetenschappers en amateurs mee kampen.
Enz enz,
Duys

[Bewerkt door Duys op 23-09-2015 om 11:52 NL]

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Antw: Verdwenen topic Notorynchus

Bericht door phil » 23 sep 2015, 13:25

jefdeco schreef:
voor iedereen van ons, die rechtstreeks met deze zaak te maken heeft, heb je een goede beslissing genomen.
wat houdt dit in? ik zie dit als dat een elitegroep die reeds alles hebben onder de mom van wetenschappelijk onderzoek alle vondsten in eigen verzameling toeeigenen

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Ewoudploeg

Bericht door Ewoudploeg » 23 sep 2015, 13:36

Misschien ben ik mede-aanleiding om het topic te verwijderen? Ik heb links en rechts wat doorgevraagd of er nog andere leuke dingen dan zonnetjes op de bewuste locatie naar boven kwamen. Uit nieuwsgierigheid naar mooie vondsten. Zeker niet met de bedoeling de vindplaats te ontfutselen, hoe graag ik ook eens in situ zou zoeken. Die kans komt er vast nog wel eens op een minder kwetsbare locatie.

Groet! Ewoud en Maartje

Gesloten