Graafgangen? Carboon
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Graafgangen? Carboon

Hoi allemaal,
Jaren geleden heb ik in Plombières (België) deze rare vondsten gedaan. Ik was toen op zoek naar een plek waar volgens het toenmalige GEA-vindplaatsenarchief een vindplaats van Brachiopoden etc uit het Namuriaan zou zijn (vergeef me, ik hou in dit verhaal even de 'oude' West-Europese naamgeving van de tijdperken aan). Ik vond toen niets anders dan een vlakte waar materiaal uitgereden was, waar geen fossielen, maar wel prachtige rookkwartsen lagen. Ik ben toen verder gaan kijken en vond langs de Geul een natuurlijke ontsluiting van leisteen, waarin ik veel exemplaren van de tweekleppige Dunbarella sp. tegenkwam. Bovendien kwam ik er (zeer gefragmenteerde) plantenresten tegen. En deus deze vreemde 'graafgangen'.
De reden waarom ik denk dat deze 'gangen' een biiologische oorsprong hebben, is dat ze redelijk recht lopen, maar niet kaarsrecht, en opgevuld zijn met hetzelfde gesteente als de matrix. Alleen lijkt de opvulling van de gang een beetje golfsgewijs te zijn gegaan; je zie kleine verdikkingen. Daar komt ook nog bij dat de gangen niet alleen in het horizontale vlak lopen, maar ook verticaal en schuin. Bij een aardkundig of geologisch verschijnsel zou ik eerder verwachten dat het een opvulling met een ander materiaal/mineraal zou zijn, en dat het met name in het horizontale vlak aangetroffen zou worden. Het is immers een niet-metamorg gesteente.
Over het milieu waarin dit ontstaan is, trek ik de volgende voorzichtige conclusies:
Dunbarella sp. was een tweekleppige die voornamelijk in mariene sedimenten voorkomt (alhoewel soorten van dit geslacht ook soms schijnen voor te komen in brak of zoet water). Gezien de matrix (leisteen) moet het redelijk kalm water zijn geweest, en kan het, gezien de plantenresten (zie bijv. foto 5) niet ver van land zijn geweest.
W.b. de tijdsperiode heb ik ergens het vermoeden dat deze lagen juist eerder in het Westfaliaan gevormd zijn, dan in het Namuriaan, omdat dit gebied in het Namuriaan nog een echte koraalzee was. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn?
Groeten,
Koen
Koen
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Graafgangen? Carboon
Dag Koen
Raak alsjeblieft niet gefrustreerd. Dit soort lijnen en kleurpatronen in kalkstenen zijn altijd moeilijk te determineren. Vaak weten we niet of iets een sporenfossiel is en zo ja welk beest hier verantwoordelijk voor is. In onze werkgroep hebben we hier in het verleden reeds diverse presentaties over gehad.
Ik kan me voorstellen dat niemand hier zijn vingers aan wil branden, zeker niet met alleen maar fotografisch materiaal. Ik ook niet.
Raak alsjeblieft niet gefrustreerd. Dit soort lijnen en kleurpatronen in kalkstenen zijn altijd moeilijk te determineren. Vaak weten we niet of iets een sporenfossiel is en zo ja welk beest hier verantwoordelijk voor is. In onze werkgroep hebben we hier in het verleden reeds diverse presentaties over gehad.
Ik kan me voorstellen dat niemand hier zijn vingers aan wil branden, zeker niet met alleen maar fotografisch materiaal. Ik ook niet.
Robert Mensink
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: Graafgangen? Carboon
Ik ben enorm gefrustreerd! Aaaaargh! 
Het is zeker lastige materie. Ik had de vraag denk ik ook niet gesteld als het inderdaad kalksteen is. Maar het is leisteen, daarom komt het me zo vreemd voor. Ik denk dat ik ze in ieder geval de 18e 's meeneem naar Den Bosch.

Het is zeker lastige materie. Ik had de vraag denk ik ook niet gesteld als het inderdaad kalksteen is. Maar het is leisteen, daarom komt het me zo vreemd voor. Ik denk dat ik ze in ieder geval de 18e 's meeneem naar Den Bosch.
Groeten,
Koen
Koen