Otodus auriculatus???
-
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
-
Antw: Otodus auriculatus???
wat dan als ik vragen mag? ik heb het geprobeerd(eerste keer zelf geprobeerd te determineren) maar kwam waarschijnlijk niet in de buurt
Jasper Mutsaerts
Good Luck and Keep Digging
- strandjutters
Ik kan er echt niets meer van maken,maar Otodus ziet er qua vorm heel anders uit.
GR
GR
strandjutters
Dag Jasper,
Dit is vermoedelijk een haaientand afkomstig uit het eoceen. De afzettingen uit deze periode worden voornamelijk aangetroffen in Oost -Vlaanderen en het Brusselse.
Dergelijke verspoelde tanden worden regelmatig aangetroffen in basisgrinden in heel Vlaanderen en ook op stranden.
Door horizontaal en/of vertikaal transport zijn deze tanden zo afgesleten dat het heel moeilijk wordt deze op naam te brengen. Sommige tanden hebben zelfs wel verschillende transgressies meegemaakt en daardoor dan ook alle kenmerken, typisch voor de soort, met de tijd verloren.
Als deze tand inderdaad een Otodus auriculatus was, had je hem zo erkend aan zijn bijspitsen, grootte en gekartelde snijranden. Is het dus niet.
Dit is vermoedelijk een haaientand afkomstig uit het eoceen. De afzettingen uit deze periode worden voornamelijk aangetroffen in Oost -Vlaanderen en het Brusselse.
Dergelijke verspoelde tanden worden regelmatig aangetroffen in basisgrinden in heel Vlaanderen en ook op stranden.
Door horizontaal en/of vertikaal transport zijn deze tanden zo afgesleten dat het heel moeilijk wordt deze op naam te brengen. Sommige tanden hebben zelfs wel verschillende transgressies meegemaakt en daardoor dan ook alle kenmerken, typisch voor de soort, met de tijd verloren.
Als deze tand inderdaad een Otodus auriculatus was, had je hem zo erkend aan zijn bijspitsen, grootte en gekartelde snijranden. Is het dus niet.
- strandjutters
Dit medelid was zo bereidwillig enkele foto's te tonen van dergelijke tanden zodat je de kenmerken duidelijk kan vaststellen.
Als je nog vragen hebt Jasper, laat maar komen, zullen zien dat we een goed antwoord vinden.
Als je nog vragen hebt Jasper, laat maar komen, zullen zien dat we een goed antwoord vinden.
-
Bedankt, en nu zie ik het inderdaad, maar hoe kan ik het toch nog determineren? ik ga binnenkort naar een beurs en een determinatiedag en zal dan wel proberen e zien wat het is
Jasper Mutsaerts
- Ewoudploeg
Wij, mijn vriendin en ik, zijn na een jaar nog steeds beginners in de haaientandenmaterie. Het is in het begin moeilijk de juiste naam bij een tandje te plakken. Maar hoe vaker je het doet hoe sneller je de juiste richting op determineert. Belangrijk is ook om te weten dat sommige tanden simpelweg niet te determineren zijn, omdat ze te ver zijn versleten of zijn beschadigd. Dat zou voor de getoonde tand ook best eens kunnen gelden.
Groet! Ewoud en Maartje
Inderdaad Ewoud, dat is bij determinatie van deze dingen altijd een probleem. Die zwarte afgerolde tanden kunnen zowel van oligocene als van eocene ouderdom zijn. Als ik hier, voor wat betreft deze tand een gokje mag wagen zou ik zeggen, wat vorm en grootte betreft, Striatolamia uit het eoceen.