Bevestiging :Squalicorax kaupi
Antw: Wie zegt het :Pseudocorax affinis??
Die bijeenspoeling was Campaniaan natuurlijk. Het gaat erom dat ik de soort herken.
Antw: Wie zegt het :Pseudocorax affinis??
Hallo Simonius,
als niet kenner wil ik e.e.a. toch even kwijt.Bij mijn vraag: Pseudocorax affinis??
twijfelde ik al.Na velen foto,s te hebben bekeken.Herkende ik als leek,toch enige gelijkenis met een kaupi.Het was mij ook bekend,dat deze alleen in het Campaniaan voorkwam.
Nu er zoveel over gezegd en geschreven is,zie ik toch duidelijke aanknopingspunten die er inderdaad op wijzen dat het een kaupi betreft.
Mocht dat inderdaad zo zijn dan ben ik natuurlijk daar zeer trots op,en ik denk ook dat velen anderen verzamelaars deze nieuwe informatie als wenselijk ervaren.
Ik verenig mij dan ook met jou woorden \"dat de mensen niet moeten denken dat velen soorten gebonden moeten zijn aan een soortelijke plek\".
Door dergelijke vragen te kunnen stellen via fossielnet .Valt het mij op, dat er steeds meer mensen met mooie en mogelijk waardevolle vondsten naar voren komen.
Dit doet mij zeer groot plezier en geeft je meer energie om je hobby uit te oefenen.
Mooie vondsten deel je met anderen. En zeldzame vondsten sta je af voor de wetenschap lijkt mij.
groetjes Arno
groetjes Arno
fossiel-hunter Arno
S. kaupi
Mooi gezegd Arno. Je mag er ook trots op zijn, al ben ik ervan overtuigd dat er nog kaupi\'s gevonden zijn in Maastricht en omstreken.
Antw: Wie zegt het : Squalicorax kaupi??
Hoi,
enige overwegingen bij de discussie:
Je zou je theoretisch de vraag kunnen stellen of deze tand wel Maastrichtiaan in ouderdom is. Het herwerken van ouder materiaal in jongere lagen ben ik vaker tegen gekomen, en zou ook hier gebeurd kunnen zijn.
Somniosus geeft aan dat wanneer de ene soort uit een andere ontstaat, de beide soorten een tijdje naast elkaar moeten bestaan. Dat hoeft niet per se. Je zou ook een graduele overganing van de ene in de andere kunnen voorstellen:
e.g. Cosmopolitodus hastalis naar Carcharodon carcharias, en andere voorbeelden van chronospecies als b.v. de verschillende subsoortjes in de Megalodon lijn.
met vriendelijke groeten,
E.
enige overwegingen bij de discussie:
Je zou je theoretisch de vraag kunnen stellen of deze tand wel Maastrichtiaan in ouderdom is. Het herwerken van ouder materiaal in jongere lagen ben ik vaker tegen gekomen, en zou ook hier gebeurd kunnen zijn.
Somniosus geeft aan dat wanneer de ene soort uit een andere ontstaat, de beide soorten een tijdje naast elkaar moeten bestaan. Dat hoeft niet per se. Je zou ook een graduele overganing van de ene in de andere kunnen voorstellen:
e.g. Cosmopolitodus hastalis naar Carcharodon carcharias, en andere voorbeelden van chronospecies als b.v. de verschillende subsoortjes in de Megalodon lijn.
met vriendelijke groeten,
E.
Wanneer het inderdaad een kaupi betreft lijkt het me van belang dat officieel te laten controleren. Determinatie van een soort die mogelijk langer geleefd blijkt te hebben of een overgangsvorm blijkt te zijn kan toch van belang zijn. Mogelijk blijken er later meerdere vondsten te zijn die als pristodontus gedetermineerd waren. Hoewel ik er nog steeds vanuit ga dat hier de meest voor de hand liggende vondst (pristodontus) gedaan is hoop ik natuurlijk op een kaupi. Hopelijk Arno ga je er nog verder mee om een definitief antwoord te krijgen en hou je ons op de hoogte.
Grrr Edo
Grrr Edo
mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk
Klukkluk
Antw: S. kaupi
Mee eens! Uit het zuid-Limburgse krijt zijn wel degelijk tanden bekend die aan S. kaupi zijn toegeschreven. Zie hiervoor de publicatie \"Les élasmobranches du Crétacé Marin du Limbourg hollandais\" van WAE van de Geyn uit 1937 in het Natuurhistorisch Maandblad.somniosus schreef:
.... al ben ik ervan overtuigd dat er nog kaupi\'s gevonden zijn in Maastricht en omstreken ......
Als vondst-locaties wordt opgegeven Geulem en St. Pietersberg.
Ik geloof dat de afgebeelde tanden uit deze publicatie tegenwoordig in Naturalis liggen ...
Misschien hebben ze in het museum in Maastricht nog een exemplaar ter inzage liggen. In de bibliotheek van Naturalis ligt er in ieder geval 1 .
[Bewerkt door jbas op 11-06-2006 om 15:17 NL]
John
http://fossils-collecting-swapping.atwebpages.com
http://maastrichtiansharks.atwebpages.com
http://fossils-collecting-swapping.atwebpages.com
http://maastrichtiansharks.atwebpages.com
Hoi,
Op elasmo wordt her en der gerefereerd naar een andere soort: Squalicorax bassanii. Volgens Cappetta (1987) wordt die soort meestal als synioniem gesteld met S. kaupi. Cappetta doet daar echter geen uitspraak over, en laat de optie dat S. bassanii een aparte soort is daarmee open. Elasmo geeft aan dat er mogelijk redenen zijn om die soort wel te erkennen. Siverson heeft er daar het een en ander over te zeggen.
Hoe dan ook, wat interessant is aan die soort (hetzij S. kaupi of S. bassanii): hij komt voor in het maastrichtien van o.a. N-Marokko, egypte en israel (Cappetta, 1987). Het voorkomen van S. kaupi achtige tanden in het Maastrichtien is dus een fenomeen dat al regelmatig is geobserveerd. Welke naam je erop zou moeten plakken is een vraag waarop wel mogelijk geen duidelijk antwoord is te geven.
Hij of zij die de tand op naam wil brengen doet er verstandig aan de beschrijving Squalicorax bassanii Gemmellaro 1920 er eens bij te zoeken en bekijken of S. bassanii inderdaad iets anders is dan S. kaupi. Verder lijkt een studie van N-afrikaans en N-amerikaans materiaal een verstandige optie.
Concluderend:
Ik wil hiermee maar even aangeven dat \"officieel laten controleren\" zoals Flash aangeeft leuk klinkt, maar dat ik vermoed dat geen onderzoeker zo gek is het bovenstaande te gaan doen voor het op naam brengen van dit tandje. Temeer omdat er van de Nederlandse tanden geen grote series voorhanden zijn. Er valt namelijk weinig te zeggen over de variatie in de kaupi-achtige tanden uit Nederland, waardoor een vergelijking tussen de Maastrichtien-kaupies uit Nederland en \"echte\" Campanien-kaupies altijd gemankeerd is.
Een eenvoudiger manier is gewoon een labeltje Squalicorax sp. erop, en de tand onderin een la leggen. En dan hopen dat iemand anders op een dag met een revisie van het genus Squalicorax komt...
groeten, Erik
Op elasmo wordt her en der gerefereerd naar een andere soort: Squalicorax bassanii. Volgens Cappetta (1987) wordt die soort meestal als synioniem gesteld met S. kaupi. Cappetta doet daar echter geen uitspraak over, en laat de optie dat S. bassanii een aparte soort is daarmee open. Elasmo geeft aan dat er mogelijk redenen zijn om die soort wel te erkennen. Siverson heeft er daar het een en ander over te zeggen.
Hoe dan ook, wat interessant is aan die soort (hetzij S. kaupi of S. bassanii): hij komt voor in het maastrichtien van o.a. N-Marokko, egypte en israel (Cappetta, 1987). Het voorkomen van S. kaupi achtige tanden in het Maastrichtien is dus een fenomeen dat al regelmatig is geobserveerd. Welke naam je erop zou moeten plakken is een vraag waarop wel mogelijk geen duidelijk antwoord is te geven.
Hij of zij die de tand op naam wil brengen doet er verstandig aan de beschrijving Squalicorax bassanii Gemmellaro 1920 er eens bij te zoeken en bekijken of S. bassanii inderdaad iets anders is dan S. kaupi. Verder lijkt een studie van N-afrikaans en N-amerikaans materiaal een verstandige optie.
Concluderend:
Ik wil hiermee maar even aangeven dat \"officieel laten controleren\" zoals Flash aangeeft leuk klinkt, maar dat ik vermoed dat geen onderzoeker zo gek is het bovenstaande te gaan doen voor het op naam brengen van dit tandje. Temeer omdat er van de Nederlandse tanden geen grote series voorhanden zijn. Er valt namelijk weinig te zeggen over de variatie in de kaupi-achtige tanden uit Nederland, waardoor een vergelijking tussen de Maastrichtien-kaupies uit Nederland en \"echte\" Campanien-kaupies altijd gemankeerd is.
Een eenvoudiger manier is gewoon een labeltje Squalicorax sp. erop, en de tand onderin een la leggen. En dan hopen dat iemand anders op een dag met een revisie van het genus Squalicorax komt...

groeten, Erik

Erik, ik zou die tand in mijn schuif ergens bovenaan leggen en niet onderaan:)
Soit, hier afbeelding uit GEMMELLARO 1920, S.bassanii uit het vroeg Maastrichtiaan van Marokko.
Antw: Antw: Wie zegt het : Squalicorax kaupi??
@ Erik
Ik volg de discussie dus met aandacht!
[Bewerkt door Plikona op 11-06-2006 om 22:39 NL]
Hierbij kan ik mij aansluiten. Als niet-haaietandkenner moet ik toch wel opmerken dat 8 miljoen jaar voor één soort extreem lang is.erik schreef:
Hoi,
Concluderend:
groeten, Erik
Ik volg de discussie dus met aandacht!
[Bewerkt door Plikona op 11-06-2006 om 22:39 NL]