Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Geinspireerd door de oproep van Oliver om wat " Kleintjes uit het Limburgse Krijt " te tonen, heb ik mijn fototoestel ter hand genomen en een aantal plaatjes gemaakt.
Het thema van deze plaatjes zijn enkele van de Bryozoa, die ik tijdens eerdere excursies in de ENCI groeve van Maastricht heb verzameld; zij komen allemaal uit een gruislaag van de Meerssen Member.
Tot nu toe heb ik nog niet geprobeerd om deze diertjes op naam te brengen. Enig zoekwerk op het internet heeft wel wat interessante literatuur opgeleverd, maar ik vrees dat voor een onderbouwde determinatie mijn kennis nog heel wat zal moeten worden bijgespijkerd.
Misschien zijn er forumleden, die mij met goede raad op weg kunnen helpen, want het lijkt mij wel een interessante fylum te zijn om in te verdiepen.
Lugo
ps: op de foto's staan geen maataanduidingen, maar de afgebeelde bryozoa meten tussen 1 en 2 cm.
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Hallo Luc,
mooie vondsten. Met de volgende boeken kan je een goed deel van de in Limburg voorkomende bryozoa determineren. Het zijn in geheel ongever 250 soorten!
Je zult ze dus niet allemaal in de beiden boeken terugvinden:
https://books.google.de/books/about/Die ... lAAAAAcAAJ
http://natuurtijdschriften.nl/search?id ... word=voigt
Vanaf de fotos kan ik helaas niets determineren. Ze zijn tamelijk goed maar je hebt voor de determatie van bryozoa nog betere foto’s nodig. Sorry!
Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 12-09-2015 om 23:07 NL]
mooie vondsten. Met de volgende boeken kan je een goed deel van de in Limburg voorkomende bryozoa determineren. Het zijn in geheel ongever 250 soorten!
Je zult ze dus niet allemaal in de beiden boeken terugvinden:
https://books.google.de/books/about/Die ... lAAAAAcAAJ
http://natuurtijdschriften.nl/search?id ... word=voigt
Vanaf de fotos kan ik helaas niets determineren. Ze zijn tamelijk goed maar je hebt voor de determatie van bryozoa nog betere foto’s nodig. Sorry!
Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 12-09-2015 om 23:07 NL]
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Hallo Lugo,
Ziet er mooi uit!
Klein maar fijn...
Gr,
Lars
Ziet er mooi uit!
Klein maar fijn...

Gr,
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Bedankt Oliver en Lars.
Dat wordt heel wat leesplezier.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites

Uit het de bryozoën gruislaag van de Meerssen Member ( ENCI groeve ) heb ik ondertussen al heel wat mosdiertjes uitgevist en gewapend met de literatuur, aanbevolen door Oliver eerder in dit topic, denk ik volgend drietal te kunnen determineren.
Foto 1: Pustulipora virgula Hagenow, 1851.
Foto 2: Idmonea macilenta Hagenow, 1851.
Foto 3: Truncatulipora filix Hagenow, 1851.
Ik hoor graag van de meer ervaren kenners van de Bryozoa uit het Krijt of ik juist zit met de determinatie, want het is toch geen gemakkelijke materie. Veel soortbeschrijvingen liggen zeer kort bij elkaar en ervaring kan helpen om het onderscheid te maken.
Er zijn onlangs enkele interessante ideeën verschenen op dit forum i.v.m. het opbergen van deze kleintjes.
Maar op een foraminiferen website vond ik wel een mooi systeem van microslides ( zie
http://www.microslides.kreativika.sk/?q ... icroslides ) en mijn vraag is nu of iemand al ervaring heeft met dit systeem om Bryozoa op te bergen.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
dag Lugo,
ik heb onlangs deze fabrikant doorgekregen van een medewerker van het museum uit Praag en ben van plan om ze bij hen aan te schaffen. Ze hebben een ruime keuze en dat spreekt me zeer aan.
Voor het opbergen van kleine kolonies Bryozoa is dit de beste oplossing. Wat ik heel handig vind is dat je meerdere specimens snel kan bekijken en dat het compact is.
Mijn oud systeem bestond er in om de kleine stokjes vast te lijmen, in verticale stand, op een duimspijker. Deze prikte ik dan in maquettekarton. De microslides zijn echter veel beter.
Ik heb te weinig ervaring en te weinig specimens uit het Krijt doch je exemplaar van Truncatulipora filix stemt overeen met mijn exemplaar. Het is een heel typische vorm en dus een gemakkelijke om te determineren.
Er zijn echter vele andere soorten die zeer dicht bij elkaar zijn en deze zijn inderdaad verschrikkelijk moeilijk.
Voor vele andere soorten geldt dat het gemakkelijker wordt wanneer je meerdere specimens hebt en speciemens van gelijkaardige soorten. Indien door de aanwezigheid van calciet de kenmerken twijfelachtig zijn, gaat bij mij het stuk de vuilbak in.
groetjes
Jeremy
ik heb onlangs deze fabrikant doorgekregen van een medewerker van het museum uit Praag en ben van plan om ze bij hen aan te schaffen. Ze hebben een ruime keuze en dat spreekt me zeer aan.
Voor het opbergen van kleine kolonies Bryozoa is dit de beste oplossing. Wat ik heel handig vind is dat je meerdere specimens snel kan bekijken en dat het compact is.
Mijn oud systeem bestond er in om de kleine stokjes vast te lijmen, in verticale stand, op een duimspijker. Deze prikte ik dan in maquettekarton. De microslides zijn echter veel beter.
Ik heb te weinig ervaring en te weinig specimens uit het Krijt doch je exemplaar van Truncatulipora filix stemt overeen met mijn exemplaar. Het is een heel typische vorm en dus een gemakkelijke om te determineren.
Er zijn echter vele andere soorten die zeer dicht bij elkaar zijn en deze zijn inderdaad verschrikkelijk moeilijk.
Voor vele andere soorten geldt dat het gemakkelijker wordt wanneer je meerdere specimens hebt en speciemens van gelijkaardige soorten. Indien door de aanwezigheid van calciet de kenmerken twijfelachtig zijn, gaat bij mij het stuk de vuilbak in.
groetjes
Jeremy
Bedankt Jeremy.
De truncatulipora filix heeft inderdaad een typische vorm en is gemakkelijk te determineren.
Voor de andere is dat een stuk moeilijker.
Ik ga ook contact nemen met die firma op wat opbergmateriaal te bestellen en het dan uittesten.
groeten
Lugo
De truncatulipora filix heeft inderdaad een typische vorm en is gemakkelijk te determineren.
Voor de andere is dat een stuk moeilijker.
Ik ga ook contact nemen met die firma op wat opbergmateriaal te bestellen en het dan uittesten.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hallo Lugo, ik heb je berichtjes gelezen. Ik geef je een tip. Bij de firma Fema-Salsgitter in Munster kun je slides kopen ,Kunststof zwart met een gat wijte van 12 mm. (www.fema-salsgitter.de. Ik heb er 50 stuks van gekocht voor 37,49 euro incl verzendkosten.
Een andere firma is Krantz (www.krantz-online.de. 100 stuks voor 57,10 euro incl. verzendkosten.
Je kan het beste zelf op side kijken voor de prijzen. Ik gebruik ze voor forms en bryozoen. en ben er zeer tevreden over. Kijk maar wat je met dit berichtje doet.
Groet, Ben.
0000000000
Ben,
bedankt voor de info.
Bij het vergelijken van de verschillende aanbiedingen lijkt er zowel een verschil te zijn in de gebruikte materialen als in de prijzen.
Ik ga nog even verder zoeken wat de mogelijkheden zijn.
Lugo
bedankt voor de info.
Bij het vergelijken van de verschillende aanbiedingen lijkt er zowel een verschil te zijn in de gebruikte materialen als in de prijzen.
Ik ga nog even verder zoeken wat de mogelijkheden zijn.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites

Na wat voorzichtig peuteren heb ik nog een aantal mooie bryozoa kunnen vrijmaken uit de brokken Meerssen Kalksteen ( ENCI groeve ), die ik meegebracht had.
Drie specimen denk ik met vrij grote zekerheid ook te kunnen determineren:
Foto 1: Onychocella sexangularis, ( Goldfuss 1826): is een bladvormend ( bilamellair ) mosdiertje opgebouwd met hexagonale celletjes van elk ongeveer 0.5 mm breedte.
Foto 2 en 3: Truncatula truncata, Von Hagenow, 1851 : deze korte stammetjes hebben op de voorzijde op regelmatige afstand kleine uitstulpingen, gevormd door individuele celletjes, die in rijen van drie gerangschikt zijn. Tussen deze uitstulpingen zit op het stammetje telkens nog een kleine mondopening. De achterzijde van de stammetjes zijn overwegend glad met kleine ribbeltjes.
Foto 3: Coelocochlea torquata, Von Hagenow, 1851 : korte holle stammetjes, bezet met ringvormige verdikkingen en talrijke kleine mondopeningen.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites