Foraminiferen Plioceen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
scherven
Been thanked: 40 times
Foraminiferen Plioceen

Bericht door scherven » 06 nov 2015, 21:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, deze foto,s zijn foraminiferen uit het Zanclien(Vroeg Plioceen) en Piacenzien(Midden Plioceen) . Ze zijn gevonden in ons geliefde vakantie oord aan de Costa del Sol omgeving Estepona. Er is zo,n grote verscheidenheid dat ik af en toe wat laat zien. De mollusken en gastropoden zijn een verhaal apart zo,n grote verscheidenheid. In de toekomst zal ik wat tonen.
Groet,Ben.

0000000000

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Foraminiferen Plioceen

Bericht door KoenJ » 06 nov 2015, 22:23

Hoi Ben,

Forams hadden nooit zo mijn interesse, maar mede door jouw posts is er een wereld voor me opengegaan. Dank dus voor het delen!

Heb je een indicatie van de grootte van deze vondsten?

Groeten,
Koen

scherven

Bericht door scherven » 07 nov 2015, 10:17

Hallo Koen, leuk dat de forams zo mooi vind. Het is een heel uitgebreide materi hoor maar dat wist je al denk ik. Er zijn meer dan 30.000 verschillende soorten, waarvan de Plio en Miocene het makkelijkst zijn uit te pikken. Anders dan Krijt forams die moet je vaak behandelen om ze beter te kunnen bepalen. Maar het krijt heeft vaak de bijzonderste . Dat is voor mij een probleem want Limburg en Belgie zijn wat moeilijk te bereiken. Vaak krijg ik wat monsters van Forum leden. Ik stuur dan de haaientandje terug.
Succes, en groet,Ben.
PS. de forams op de foto,s zijn gemiddeld 1mm. Ik kan er geen maatbalkje bij zetten.

0000000000

KoenJ
Antw: Foraminiferen

Bericht door KoenJ » 07 nov 2015, 20:39

Hoi Ben,

Ik heb een hoop materiaal uit het Limburgse krijt, dus ga er toch eens naar kijken. Waarmee moet je ze eigenlijk behandelen?

Groeten,
Koen

KoenJ
Antw: Foraminiferen

Bericht door KoenJ » 07 nov 2015, 20:39

Hoi Ben,

Ik heb een hoop materiaal uit het Limburgse krijt, dus ga er toch eens naar kijken. Waarmee moet je ze eigenlijk behandelen?

Groeten,
Koen

scherven

Bericht door scherven » 08 nov 2015, 11:47

Hallo Koen, ik moet er wel bij vertellen dat Lichtenberg de leukste forams en bryozoen heeft althans mijn ervaring met andere lagen weet ik het niet. Ik doe meestal het gruis in een bakje met schoonmaak azijn. Het bruist geweldig. Een halve dag laten staan en dan heel goed uitspoelen en drogen. De mooiste resultaten heb ik met Maastichtien uit Spanje die heeft een schitterende fauna. Maar probeer maar is. Let vooral op de zandschalige forams je ziet ze al snel over het hoofd.
Succes, Ben.

0000000000

KoenJ

Bericht door KoenJ » 09 nov 2015, 09:23

Bedankt voor de tips! Ik ga ermee aan de slag,

Ik vraag me alleen af of je de kalkforaminiferen niet vernietigd met het azijn. Maar ik ga het eens toepassen op wat materiaal. Ik hou je op de hoogte.

Groeten,
Koen

Plaats reactie