ZM: schrabber?
ZM: schrabber?

Hallo,
Vandaag deze gevonden.
Het deed mij denken aan een artefact.
Of is het door de natuur ontstaan?
Er zitten wel wat recente beschadigingen op.
Als het iets is dat door mensen is gemaakt denk ik aan een schrabber?
Groeten,
Ivan
Antw: ZM: schrabber?
Interessant Ivan, omdat ik meer van deze bewerking vind,
het ziet er wat ruw uit, maar niet door de natuur gevormd,
er is stevig wat gehamerd met de tip, de afgeslagen vlakken zie je ook duidelijk(golven en inslagen),
zou interessant zijn om hier wat reacties op te krijgen, vind dus regelmatig zulke stenen, misschien overblijfsel of gebruikt ter bewerking van andere stenen, lijkt allemaal wat groffer.
Duys
het ziet er wat ruw uit, maar niet door de natuur gevormd,
er is stevig wat gehamerd met de tip, de afgeslagen vlakken zie je ook duidelijk(golven en inslagen),
zou interessant zijn om hier wat reacties op te krijgen, vind dus regelmatig zulke stenen, misschien overblijfsel of gebruikt ter bewerking van andere stenen, lijkt allemaal wat groffer.
Duys
Dus toch.
Hopen op een antwoord van andere experts hier op het forum.
Toen ik ging googlen voor informatie kwam ik deze tegen:
http://www.ebay.ie/itm/X6-Large-Mesolit ... 1a08b06945
Ik zie wat overeenkomsten...
Groeten,
Ivan
Hopen op een antwoord van andere experts hier op het forum.
Toen ik ging googlen voor informatie kwam ik deze tegen:
http://www.ebay.ie/itm/X6-Large-Mesolit ... 1a08b06945
Ik zie wat overeenkomsten...
Groeten,
Ivan
-
- Been thanked: 45 times
Wees voorzichtig met dit soort sites om te determineren. Hier is het voor de verkoper belangrijk dat je het ziet als werktuigen. Het kan kloppen, maar gebruik om te determineren de officiële uitgaven of sites van musea.
Charlie
Sites van musea heb ik ook bekeken en daar zag ik ook wat overeenkomsten.
Maar de link die ik hier plaatste was het meest duidelijk.
Had net antwoord van de archeoloog en die denkt eerder aan een natuurlijk stuk, maar het kan ook een stuk zijn om te kijken of het vuursteen goed genoeg was.
Dus niet helemaal zeker.
Groeten,
Ivan
Maar de link die ik hier plaatste was het meest duidelijk.
Had net antwoord van de archeoloog en die denkt eerder aan een natuurlijk stuk, maar het kan ook een stuk zijn om te kijken of het vuursteen goed genoeg was.
Dus niet helemaal zeker.
Groeten,
Ivan
Ivan,
De context waarin ik ze vind, zijn vuurstenen, in een hoog aantal op eenzelfde locatie(her en der), ze vertonen allemaal wel sporen van bewerking, maar missen alle finesse(?), vermits er hier geen vuursteen is, los van kleinere steentjes in oudere stratigrafiëen, moet er toch iets geweest zijn, vandaar dat ik ook dacht dat het misschien iets met steenbewerking is,
dus nu onderzoek naar bruikbare stenen kan te maken hebben.
Leuk, maar goed heb nog wel wat zoektochten gepland om meer te ontdekken.
Duys
[Bewerkt door Duys op 08-11-2015 om 16:41 NL]
De context waarin ik ze vind, zijn vuurstenen, in een hoog aantal op eenzelfde locatie(her en der), ze vertonen allemaal wel sporen van bewerking, maar missen alle finesse(?), vermits er hier geen vuursteen is, los van kleinere steentjes in oudere stratigrafiëen, moet er toch iets geweest zijn, vandaar dat ik ook dacht dat het misschien iets met steenbewerking is,
dus nu onderzoek naar bruikbare stenen kan te maken hebben.
Leuk, maar goed heb nog wel wat zoektochten gepland om meer te ontdekken.
Duys
[Bewerkt door Duys op 08-11-2015 om 16:41 NL]