Gezocht: incomplete/fragmenten Carcharoides catticus

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Carcharoides
Has thanked: 3 times
Contacteer:
Antw: Gezocht: incomplete/fragmenten Carcharoides catticus

Bericht door Carcharoides » 08 nov 2015, 19:20

Tof!
Mocht je er kwijt willen, dan weet je me te vinden. Het is tenslotte de sectie 'Vraag & Aanbod' ;-)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 08 nov 2015, 20:02

Komt wel goed als we elkaar eens treffen.

Had vandaag ook mijn eerste Hemi,niet compleet maar super zeldzaam in de Kiel zanden.

Stefaan was mij voor een week geleden,en dit zijn de enige twee die bekend zijn van daar ;)

GR

strandjutters

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 09 nov 2015, 09:44

Hey Gerard,

Ik duik nog eens de collectie in, als ik wat vind laat ik het wel weten.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Alopias

Bericht door Alopias » 09 nov 2015, 21:15

hoi Pascal,

Uit de zanden van Antwerpen daar heb ik er twee, die met zekerheid uit die laag komen (je weet wel dat ik in die laag enkele uren mijn broek heb staan verslijten ;) ).

In de zanden van Kiel zitten ze zeker ook, maar let op, niet overal is dat nog in-situ. Vanaf dat je ander materiaal in je zeef hebt, heb je al geen zekerheid meer. Dat materiaal (bouwafval, schelpen etc...) kan van erboven vallen, maar tanden dus ook. Vandaar dat ik zelf heel voorzichtig ben wanneer ik het heb over de afkomst van mijn tanden. Een deel is met zekerheid gevonden in die laag, maar van een ander deel ben ik niet 100% zeker. Van de zanden van Antwerpen ben ik echter wel zeer zeker. Met die vervelende, harde laag kun je namelijk niet veel missen :).

groeten
Aaron

Nullus finis longius si quod facis delectaris

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 09 nov 2015, 21:47

Afbeelding

Sorry voor de crappy foto, maar bij deze wat haaientanden uit mijn collectie van Cadzand. Ik heb er weinig verstand van, dus weet niet of dit je Charcharoides catticus is.

Groeten,
Koen

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 nov 2015, 22:39

Hallo Aaron,hoe deel je dit dan in bij de tanden dat je geen 100% zeker bent,wat zet je dan op je doosje,bij mijn weten zit je altijd in een kant of rand te zoeken waar bouwafval ligt ;).

Nu bij mijn weten zitten in het bouwafval ook geen tandjes.;)

Wat ik wel zeker weet is als je tandjes vind uit de zanden van Antwerpen deze altijd een kleibeslag hebben,je moet ze namelijk proper maken om van die klevige klei af te zijn,dit heb je niet bij de zanden van Kiel,deze zijn zuiver na het afblazen van het zand,tenzij ze in de bioturbatie hebben gezeten ,maar dan zijn ze wit.

Het toeval dat een tandje valt in je put uit de zanden van Antwerpen is ook zeer klein,dit omdat deze zanden zo hard zijn en best hard kleven,en doordat de zanden van Antwerpen bijna geen tandjes bevatten.

Nu mijn besluit,je bent nooit 100% zeker,maar ik durf toch wel zeggen dat ik 99,9 % zeker ben van wat ik doe ;)

Ik ben dan ook de enige van ons die al gruis meegenomen geeft uit de zanden van Antwerpen en weet dus wel waarover ik spreek,wat betreft de klei op de tandjes.

Ah Aaron,nog een vraagje,als je zoekt in de basis van de zanden van Antwerpen,hoe weet je dan dat je geen 2 cm dieper zit te graven,want dan zit je wel in het Kiel zand.Dit probleem heb je niet met het kielzand ;)

GR Pascal

[Bewerkt door strandjutters op 09-11-2015 om 22:47 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 nov 2015, 22:43

Hallo Koen,ik ben bijna zeker dat daar geen catticus bijzit ,ze zijn ook super zeldzaam in Cadzand.

Voor determinatie heb je zeker wortel of spitsen nodig om catticus te kunnen onderscheiden.

GR Pascal

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 09 nov 2015, 23:03

Strandjutters,
Bedenk wel, los van dit topic, dat de vondsten zeer plaats gevoelig zijn, op een locatie 100 meter verder in het Antwerpse heb je bvb een grote hoeveelheid mollusken in de zanden van Antwerpen, terwijl iets verder op de zanden ontkalkt zijn. De tanden die ik vond waren meestal in perfecte staat, hoewel de wortel wel veel ontbrak. Ook de kleur en staat varieert per plek, zullen wel verschillende factoren her en der bepalend zijn voor de staat en soort vondsten.
Ook de soort vondsten willen verschillen, wou een soort geologische kaart maken van de vondsten, maar zoveel geschikte plekken duiken niet op, maar er zal wel een variatie in het terrein zijn geweest, die bepalend kan zijn voor het soort fossiele leven dat meer en minder ter plekke aanwezig was.
Hopelijk komen er nog wat plekken.

Duys

[Bewerkt door Duys op 09-11-2015 om 23:10 NL]

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 nov 2015, 23:14

Hallo Duys,ja ik weet over welke put je praat,er zit zelfs al een verschil op die plaats zelf,op pakweg 50 meter van elkaar,maar daar kom ik later wel op terug,de put zou deze week niet meer toegankelijk zijn,wegens het nevileren om beton te gieten.Ik hoop van niet maar het is waarschijnlijk zo ;(

GR

strandjutters

Duys
Contacteer:

Bericht door Duys » 09 nov 2015, 23:20

Strandjutters,
Zal wel iets anders zijn, ben al tijdenlang niet gaan zoeken.
Maar vermits ik in Antwerpen woon en met de fiets rondtoer, kom je wel wat kleine tijdelijke putten tegen(bouw huis, wegenwerken, straat openbreken weet ik veel). Of plekken om wat goede foto's te maken her en der, die kunnen helpen om een inzicht in de stratigrafie te krijgen.
Duys

Gesloten