Predatie foraminifeer?
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Predatie foraminifeer?

Hoi allen,
Hier een foraminifeer uit het Lutetiaan van het Bekken van Parijs (Paris bassin). De determinatie ga ik in een later stadium doen, maar het viel mij op dat er rond gaatje in zit.
Nu zijn forams nogal kwetsbaar, dus zo'n gaatje kan gauw ontstaan. Maar zou zoiets ook door predatie kunnen ontstaan? Iemand hier ervaring daarmee?
De foram is ca. 1 mm groot.
Groeten,
Koen
Koen
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Predatie foraminifeer?
Ja inderdaad,ik heb er hier gezien met een gaatje precies als van een roofslak,ook kleine roofslakjes moeten eten om te overleven.
GR

GR
strandjutters
- strandjutters
De forams die ik heb gezien met deze gaatjes zijn Dentalina's.
GR
GR
strandjutters
- KoenJ
Hoi Duys en Strandjutters,
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga kijken of ik meer voorbeelden kan fotograferen. Mochten jullie nog wat foto's hebben, zet ze vooral hier neer.
Bedankt voor jullie reactie. Ik ga kijken of ik meer voorbeelden kan fotograferen. Mochten jullie nog wat foto's hebben, zet ze vooral hier neer.
Groeten,
Koen
Koen
- strandjutters

Hallo Koen,op de foto linksonder zie je de Dentalina met het roofslakgaatje.
GR
strandjutters
Een link, ga hem plaatsten, zelf ook wel interesse, als je bedenkt hoe die planktonsoep, vol larfjes, kleine mollusken, kleine visjes, plantjes etc meedrijft in de zee.
http://link.springer.com/chapter/10.100 ... 5-0161-9_2
http://link.springer.com/chapter/10.100 ... 5-0161-9_2
- KoenJ
Strandjutters: bedankt voor de foto. Inderdaad een duidelijk boorgaatje. Bij mijn foraminiferen ben ik er nog niet zo zeker van.
Duys: dank voor de link. Ik was het artikel ook tegengekomen.misschien dat ik het ooit aanschaf als ik me er meer in wil verdiepen.
Mocht ik nog een mooi voorbeeldje zien, dan zal ik hem hier posten.
Duys: dank voor de link. Ik was het artikel ook tegengekomen.misschien dat ik het ooit aanschaf als ik me er meer in wil verdiepen.
Mocht ik nog een mooi voorbeeldje zien, dan zal ik hem hier posten.
Groeten,
Koen
Koen

Hallo Koen , ik heb even in mijn foto archief gezocht naar gaatjes boorders. Mij oordeel is dat ze het meest voorkomen in Miocene en Pliocene afzettingen. Ik het Krijt heb ik geen gaatjes gezien. Het heeft natuurlijk geritselt van de kleine gastropoden. Ik kom ze nogal vaak tegen op de dunne schaaltjes van Ostracoden dat zijn dan ook de kleinste wezens die ik heb. Foto 7 is een zeeboon uit de Staat van Gibraltar. het is opvallend dat de boorgaten altijd een taps randje hebben.
Succes, Ben.
0000000000